یک کارشناس مسائل خانواده در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

بحران جمعیت با انتخاب سبک زندگی فرزند کمتر/ وجود چالش‌های مختلف در فرهنگسازی افزایش جمعیت

۱۴۰۰/۰۹/۲۲ - ۰۵:۳۱:۵۶
کد خبر: ۱۲۷۳۰۸۱
بحران جمعیت با انتخاب سبک زندگی فرزند کمتر/ وجود چالش‌های مختلف در فرهنگسازی افزایش جمعیت
شعرباف گفت: درحال حاضر مردم سبک زندگی خودشان را انتخاب کردند و سال‌هاست با این سبک زندگی عادت کرده‌اند از طرفی مشکلات اقتصادی هم وجود دارد.

فاطمه شعرباف کارشناس مسائل خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره چرایی چالش‌های پیش رو برای فرهنگسازی در حوزه فرزندآوری، اظهار کرد: در دهه هفتاد که شعار کم شدن فرزندآوری داده شد، سیاست آن زمان این بود که زنان شاغل شوند و این شاغل شدن زنان باعث شود تا فرزندآوری کاهش یابد و با اشتغال زنان این اتفاق هم افتاد.

وی با اشاره به اینکه اشتغال زنان و تحصیلات عالی باعث شد زنان کمتر به فکر فرزندآوری در آن دوران باشند، ادامه داد: اوایل انقلاب، به دلیل شروع جنگ بانوان را تشویق به فرزندآوری کردند و شور و شوق اول انقلاب برای افزایش نسل، باعث افزایش جمعیت و فرزندآوری زیاد شده بود.

شعرباف افزود: بعد از آن در دهه هفتاد به دلیل اینکه فشار جنگ از بین رفته بود، ادبیات توسعه پیش افتاد، بحث فرزند کمتر مطرح شد و ساختارهای جامعه با مسئله فرزند کمتر همخوانی می‌کرد و مردم آمادگی لازم را برای پذیرش آن داشتند. صدا و سیما، مجلات و در کل همه رسانه‌ها نیز در این زمینه همراه بودند و تبلیغات گسترده‌ای در آن زمان برای کاهش فرزندآوری صورت گرفت و حتی روی جعبه شیرینی و یا قوطی کبریت تبلیغات کاهش فرزندآوری را شاهد بودیم.

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: تبلیغات در زمینه کم شدن تعداد فرزندان زیاد شد تا اینکه جامعه فرهنگ فرزند بیش از دوتا را پس زد و اینطور جا افتاده بود افرادی که بیشتر از دو فرزند دارند کلاس و فرهنگ ندارند.

وی با بیان اینکه "در دهه هفتاد مردم درحال انتخاب سبک زندگی جدیدی بودند و آن فرهنگسازی‌ها جواب داد"، اضافه کرد: درحال حاضر مردم سبک زندگی خودشان را انتخاب کردند و سال‌هاست با این سبک زندگی عادت کرده‌اند از طرفی مشکلات اقتصادی هم وجود دارد. همچنین علاوه بر مشکلات اقتصادی ما از لحاظ فرهنگی هم دچار مشکل شده‌ایم دیگر انگیزه معنوی که در دهه‌های گذشته برای بحث فرزندآوری وجود داشت را شاهد نیستیم و جامعه ما در وادی افتاده است که تغییرات را سخت می‌پذیرد.

شعرباف بیان کرد: جامعه برای اینکه به سمت افزایش فرزندآوری حرکت کند باید ارزش افزوده را احساس کند اما اگر دولت و مردم با یکدیگر همراهی داشته باشند محقق می‌شود درحال حاضر جامعه اگر همراهی نمی‌کند به این دلیل است که خطر بحران جمعیت را احساس نکرده است و درک نکرده که جامعه درحال حرکت به سمت سالمندی است و از لحاظ امنیتی هم حتی دچار مشکل می‌شویم.

این کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد: مسئله فرهنگسازی در حوزه افزایش تمایل مردم به فرزندآوری نیازمند همراهی خود مردم است تنها نمی‌توانیم با اجبار رسانه کاری کنیم. تک فرزندان در سنین کم تمایل به داشتن خواهر و یا برادر دارند درحالی که با افزایش سنشان این تمایل نیز از بین می‌رود باید در  نشان دادن عوارض تک فرزندی به آن‌ها، کمک کنیم که خانواده‌هایشان را به فرزندآوری ترغیب کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این تسهیلات لازم برای خانواده‌ها باید فراهم شود همچنین با کمک رسانه و تبلیغات می‌توانیم در زمینه افزایش ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری کمک کنیم. همچنین باید آداب و رسومی که مانع فرزندآوری می‌شود را از بین ببریم و موارد غیر ضروری را با فرهنگسازی از دید خانواده‌ها حذف کنیم و در موارد ضروری نیز حمایت‌های لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز