مدیرکل حیات وحش سازمان محیط زیست به برنا خبر داد

ایران و فیروز در انتظار بچه دار شدن

۱۴۰۰/۰۹/۳۰ - ۰۵:۵۸:۲۲
کد خبر: ۱۲۷۶۲۰۸
ایران و فیروز در انتظار بچه دار شدن
منتظمی گفت: یک فاز ارزیابی و اسپرم گیری از فیروز انجام شده که موفقیت آمیز بوده است و اگر قدم های بعدی برای تکثیر انجام شود می توان از ظرفیت های این یوزپلنگان استفاده کرد.

"شهاب الدین منتظمی" مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا؛ درباره آخرین وضعیت یوزپلنگ های ایرانی گفت: میزان آمار دقیق از تعداد یوزپلنگان ایرانی نیازمند پایش‌های مستمر است، آنچه تاکنون برآورد شده حدود 30 تا 40 قلاده یوز است.

وی افزود: اعتقاد همه صاحب‌نظران و متخصصان این است که حفظ و بقای یوز منوط به حفظ زیستگاه و اکوسیستم آن است. برقراری امنیت، حفاظت از آن‌ها و وجود طعمه کافی به پایداری جمعیت یوزها کمک می‌کند.

منتظمی با اشاره به فعالیت استان‌ها در خصوص حفظ یوزپلنگ‌ها اظهار کرد: تلاش بر این شده است که با پایش‌ها و گشت‌های مستمر حفاظت از زیستگاه‌ها افزایش یابد و این امر در اولویت کارهای ماست که خوشبختانه گزارش‌های مشاهدات هم ارسال می‌شود و امیدواریم که ماحصل اقدامات طوری باشد تا این گونه به شرایط پایدار برسد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه اصلی ترین اقدامات ایجاد امنیت و حفظ زیستگاه است، بیان کرد: این مسائل جزو اصلی‌ترین اقدامات و در راس کار های ماست. 

وی ادامه داد: پس از تامین حفاظت و امنیت باید کاهش حضور گله دام ها ، سگ‌های گله و سگ‌های بلاصاحب مدیریت شود چرا که این موارد یکی از معضلات اصلی در زیستگاه‌های یوز است، همچنین لازمه پایداری جمعیت، پایداری طعمه است.

منتظمی در پاسخ به سوال مبنی بر سن یوزپلنگ‌های ایرانی خاطر نشان کرد: در این حوزه امکان اظهار نظر وجود ندارد اما سال گذشته مشاهدات خوبی از توله یوزها به همراه مادرانشان گزارش داده شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره عدم موفقیت در جفت گیری یوز دلبر و کوشکی تشریح کرد: همان زمان هم عدم موفقیت این جفت گیری پیش بینی می‌شد چراکه با توجه به شرایط سنی کوشکی و دلبر این اقدام نمی‌توانست موفقیت آمیز باشد. سازمان حفاظت از محیط زیست تلاش کرده تا از همه ظرفیت‌های موجود حتی با امکان یک درصد برای حفظ این جمعیت از هیچ اقدامی دریغ نکند.

وی با اشاره به جفتگیری دو یوز دیگر به نام‌های فیروز و ایران در مرکز نگهداری سمنان گفت: همه تمهیدات برای ایجاد شرایط لازم جهت جفتگیری طبیعی درحال انجام است. نوع رفتار جنسی این حیوانات اینگونه نیست که پس از کنار هم قرار گرفتن منجر به زاد و ولد شود. متاسفانه باتوجه به اقدامات صورت گرفته جفتگیری هنوز انجام نشده اما یک فاز ارزیابی و اسپرم گیری از فیروز انجام شده که موفقیت آمیز بوده و اگر قدم های بعدی برای تکثیر انجام شود می‌توان از ظرفیت های آنان استفاده کرد.

منتظمی در پایان تصریح کرد: ما از صاحب نظران و متخصصان در این حوزه که ایده کمک کننده‌ای دارند استقبال و از ظرفیت‌هایشان استفاده خواهیم کرد و امید است با دست به دست دادن همه متخصصین شرایط لازم را برای حفظ و بقای یوز ایرانی را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز