استقبال جوانان از سوزن دوزی بلوچی/ ۲۹۹ رشته صنایع دستی تقویت می شود

۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۰۶:۵۴:۲۲
کد خبر: ۱۲۸۰۵۷۲
استقبال جوانان از سوزن دوزی بلوچی/ ۲۹۹ رشته صنایع دستی تقویت می شود
مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی صنعتی شدن را یکی از علت های کاهش تولید برشمرد و گفت: نسل جوان در بلوچستان با ایده جدید به زیورآلات که از سوزندوزی بلوچ استفاده می شود، روی آوردند و شروع به کسب درآمد از آن کردند.

فرهاد فلاح مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره اینکه کدایم یک از صنایع دستی بیشتر محروم مانده و قابلیت پیشرفت بیشتری دارند گفت: 299 رشته تحت پوشش ما هستند. صنایع دستی که محروم مانده و قابلیت پیشرفت بیشتری دارند نساجی سنتی است که شامل زری بافی، مخمل بافی، ابریشم بافی، حوله بافی،عبا بافی، دارایی و ترمه است.

وی ادامه داد: بافته های داری از جمله زیلو، نمد، چارق خراسان شمالی و چموش گیلان همچنین چرم سوخت، معرق چرم، صنایع دستی چوبی، قلمدان سازی و صحافی سنتی در این دسته هستند و به نوعی تولیدات آن ها کمتر از سایر رشته هاست.

فلاح صنعتی شدن را یکی از علت های کاهش تولید این محصولات برشمرد و اظهار کرد: مثلا زری بافی، مخمل بافی و ابریشم بافی که شامل نساجی سنتی است رشته هایی بودند که قبل از صنعتی شدن از ایران تولید شده و  به سایر کشور ها و طبقه ممتاز جوامع اروپایی صادر میشد اما پس از صنعتی شدن به علت اینکه تولید دستی مقرون به صرفه نبود به این محصولات کمتر توجه شد.

 مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی افزود: یکی دیگر از دلایل کاهش تولید این محصولات گران قیمت بودن برخی از آن هاست. مثلا در زری بافی حتما باید از الیاف طلا و نقره استفاده شود همچنین در تولید سنتی روزی یک تا دو سانت میتوان از آن را بافت اما تولید دستگاه های صنعتی بسیار بیشتر است. قیمت این نوع پارچه ها به صورت گرمی حساب می شود بنابراین فقط طبقات ممتاز جامعه امکان خرید آن را دارند.

وی با اشاره به اینکه نسل جوان در همه کشور ها خواهان زحمت کمتر و درآمد بیشتر هستند بیان کرد: تولید این محصولات زحمات زیادی دارد به همین علت جوانان کمتر به آن میپردازند.

فلاح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بازاریابی درستی انجام شود و مسئولان زمینه لازم را برای جوانان فراهم کنند آنان از تولید این محصولات استقبال خواهند کرد خاطر نشان کرد: درست است، ما باید تغییر کاربری دهیم و کاربری های جدید تعریف کنیم چراکه برخی کاربری ها با شرایط روز جامعه همخوانی ندارند.

 مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی به فعالیت مطلوب جوانان بلوچ اشاره کرد و گفت: مثلا سوزن دوزی بلوچ بین مردم جا افتاده است تا حالا سوزن دوزی بلوچ روی لباس، رومیزی و روتختی انجام میشده اما به علت گران بودن و توان پایین خرید در جامعه استقبال کمتری از آن می‌شده است امانسل جوان در بلوچستان  با ایده جدید به زیورآلات که از سوزندوزی بلوچ استفاده می شود، روی آوردند و شروع به کسب درآمد از آن کردند. سکه دوزی بلوچ نیز ناشناخته است. ما در حال تلاش برای رواج این محصول  هستیم.

فلاح درباره تاثیرگذاری شرکت در نمایشگاه های جهانی بیان کرد: تا جاییکه اعتبارات و بودجه اجازه دهد همه ساله در نمایشگاه های مختلف شرکت می کنیم درصورتیکه اعتباراتمان کم شود تولید کننده ها باید مازاد هزینه را خودشان تهیه کنند و معاونت صنایع دستی طبق اعتبارات سالیانه مبالغ آن را پرداخت کند اما این امر در بنیه مالی هر تولید کننده ای نمی گنجد.

 مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی ادامه داد: تولیدکنندگان مبلغ زیادی  را برای حضور در یک نمایشگاه خارجی هزینه می کنند و خواستار این هستند تا جنس را بفروشند اما در این خصوص آگاهی کافی را ندارند. آنان باید نمونه محصول خود را ببرند و در رابطه با محصولاتشان قرار داد امضا کنند همچنین هنوز همه صنعتگران به درجه ای که خودکفا باشند و توان سفارش پذیری و عقد قرار داد داشته باشند را ندارند و تنها برخی تولید کنندگان خاص که در بازار جهانی حضور دارند این کار را انجام می دهند.

وی درباره رشته تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی عنوان کرد:  حدود25 سال است این رشته در کشور رواج بیشتری پیداکرده اما بازار انحصاری این صنعت تحت اختیار فلسطین اشغالی است همچنین کشور های خاور دور اجازه نمی دهند که ما در این رشته در بازار های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

فلاح به محصولاتی که در بازار بین المللی فعالیت داشته  و صادرات بیشتری دارد اشاره کرد و افزود: بافته های داری به دو قسمت فرش و گلیم تقسیم می شود که استان های آذربایجان و کرمان در این زمینه فعال هستند.

 مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی ده صنعت فعال در کشور را به ترتیب اعلام کرد و گفت: بافته های داری و غیر داری، صنایع دستی چوبی و حصیری، رودوزی های سنتی، پوشاک سنتی، نساجی سنتی، صنایع دستی فلزی مثل قلم زنی، سفال و سرامیک و کاشی سنتی، صنایع دستی چرمی صنایع دستی سنگی، آبگینه و شیشه گری سنتی و میناکاری این ده صنعت جزو فعال ترین صنایع دستی در کشور هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مردم جامعه نیز باید از صنایع دستی استقبال کنند تصریح کرد: ​ما تولید می کنیم مردم هم باید در استفاده از صنایع دستی در زندگی روزمره همراهی کنند. جامعه نیز باید پذیرای این امر باشد، و ارق ملی مصرف کننده نیز باید وجود داشته باشد. مردم به علت گران بودن فرش دستبافت به دنبال فرش ماشینی هستند این درحالیست که آنان می توانند از زیلو استفاده کنند چراکه اینگونه از صنایع دستی هم حمایت می کنند.

 

انتهای پیام/

نظر شما