عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: نباید دغدغه پزشکان کاسبی از مردم باشد/ تعداد پزشکان ساختمان ساز زیاد شده

۱۴۰۰/۱۰/۲۵ - ۱۱:۰۱:۲۱
کد خبر: ۱۲۸۶۱۷۷
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: نباید دغدغه پزشکان کاسبی از مردم باشد/ تعداد پزشکان ساختمان ساز زیاد شده
بسطامی گفت: متاسفانه پزشکان ما به جای طبابت و احترام به شغل و حرفه شریف پزشکی مشغول سرمایه گزاری و فعالیت در بخش های مسکن، تجارت و سایر حوزه های اقتصادی هستند. در واقع پزشکان به جای طبابت مشغول کاسبی هستند.

علی اکبر بسطامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا اظهار کرد: متاسفانه پزشکان ما به جای طبابت و احترام به شغل و حرفه شریف پزشکی مشغول سرمایه گزاری و فعالیت در بخش های مسکن، تجارت و سایر حوزه های اقتصادی هستند. در واقع پزشکان به جای طبابت مشغول کاسبی هستند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما در گذشته در حوزه سلامت علی رغم همه کمبودهای سخت افزاری، مشکلات کنونی را در این بخش نداشتیم اما اکنون مردم در مناطق محروم به شدت به دلیل کمبود پزشک دچار مشکل هستند و برای درمان به مراکز شهرها و استان ها و حتی تهران مراجعه می کنند.

بسطامی اظهار کرد: ما در برخی از شهرستان ها پزشک نداریم، حتی چند شهرستان یک پزشک دارند و این که یک پزشک تا دیروقت مردم را ویزیت کند و در چند شهرستان مجبور به طبابت باشد، سبب کاهش کیفیت درمان می شود.

وی در ادامه افزود: ما متاسفانه هم برای ورود به عرصه پزشکی جاذبه ایجاد نکردیم و هم اینکه جلوی افزایش ظرفیت پزشک را گرفتیم و این سبب شد تا مشکلات عدیده ای برای مردم در این حوزه ایجاد شود.

نماینده لرستان در خانه ملت افزود: البته ما باید جاذبه های لازم را نیز ایجاد کنیم تا پزشکان برای خدمت به مناطق محروم و شهرستان ها بروند که متاسفانه وزارت بهداشت تاکنون راهکار درستی برای حل این مشکل نداشته  و در صحن مجلس نیز تذکرات لازم را برای ماندگاری، ازدیاد و توجه به متخصص داده ایم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مقاومت وزارت بهداشت برای افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی نیز گفت: متاسفانه به دلیل تعارض منافع که این وزارت خانه با آن دست به گریبان است، سبب شده تا جلوی جذب دانشجوی پزشکی گرفته شود که سبب توزیع ناعادلانه پزشک در کشور شده است.

 وی در خصوص بحث ورود جمعیت کشور با سالمندی و نیاز به پزشک بیشتر از گذشته نیز گفت: برای عبور از مشکلات این بخش ما طرح پزشک خانواده را مطرح کردیم و در عین حال گفتیم تا پزشکانی که در وزارت بهداشت و علوم به عنوان کارمند مشغول هستند از ظرفیت این طرح استفاده نکنند تا راه برای سایر پزشکان و البته جذب پزشک باز شود اما متاسفانه این مساله رعایت نشد. حتی این افراد در جایی که کارمند هستند هم درست به مردم خدمت نمی کنند و با تاسیس مطب مشغول درآمدزایی هستند.در عین حال مسئولان وزارت بهداشت به جای پرداختن به مساله پزشکی به مسائل دیگر در بخش خصوصی مشغول اند و این مساله سبب شده تا به دلیل تعارض منافع برخی موضع گیری های نادرست صورت گیرد.

وی افزود: ما در مجلس با تذکر های پی در پی به وزارت بهداشت برای تامین پزشک و متخصص برای مناطق محروم و شهرستان ها درصدد حل این مشکل هستیم در عین حال باید برای این منظور فرهنگ سازی و ایجاد حس نوع دوستی در پزشکان هم تقویت شود و وزارت بهداشت به جای پرداختن به مسائل دیگر به مسئولیت اصلی خود بپردازد در عین حال جذب دانشجوی پزشکی نیز در دستور کار است.

بسطامی در پایان تصریح کرد: به طور کلی پزشکان به حرفه خود به عنوان یک حکیم و طبیب نگاه نمی کنند، بلکه این حرفه تبدیل به یک لابی برای سرمایه گذاری شده است . باید این روند نادرست اصلاح شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز