حیرت انگیز ترین باغ های تهران! + عکس

۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۹:۴۷:۴۹
کد خبر: ۱۲۸۷۲۸۷
حیرت انگیز ترین باغ های تهران! + عکس
اماکن تفریحی در تهران زیاد است، یکی از این اماکن که معمولا به خاطر وجود درختان هوای تمیزتری دارد و اغلب عمارتی تاریخی در آن قرار دارد باغهای تاریخی تهران است.

به گزارش برنا؛ اکثر عمارت های داخل این باغ ها به موزه تبدیل شده اند که در کنار لذت بردن از خود باغ می توانید از موزه های این باغها هم بازدید فرمایید. در این مطلب می خواهیم ۱۰ باغ زیبای تهران را به شما معرفی کنیم تا همراه خانواده و دوستانتان به آنجا بروید و اوقات خوشی را سپری کنید .

 باغ گیاه‌شناسی ملی

در غرب تهران یکی از ده باغ برتر دنیا وجود دارد که یکی از زیباترین باغ های تهران است. این باغ که گنجینه مهمی برای تحقیقات و پژوهش است در عین حال مکانی مناسب برای خوشگذرانی خانوادگی در دل طبیعت است. بین دو تا چهار ساعت وقت بگذارید.در این بوستان گیاهان انواع اقلیم ایران از جنگل‌های هیرکانی شمال گرفته تا جنگلهای بلوط غرب کشور وحتی انواع گیاهان سراسر دنیا را می‌توانید ببینید. در بخش جنگل‌های هیرکانی آب و هوا و خاک و حتی کلبه‌های چوبی شمال شبیه‌سازی شده است. تپه ماهورها و جنگل بلوط همراه با درختچه‌های زرشک و زغال‌اخته یادآور طبیعت بکر زاگرس است. شرایط گلخانه ای تعبیه شده برای گونه‌هایی از جمله انبه، نخل، کهور و نیلوفرهای آبی نیز جالب توجه است. موزه گیاهان یا هرباریوم که دانه گیاهان و گیاهان خشک‌شده در آنجا نگهداری می‌شود و موزه حشرات که انواع حشرات خشک در آن جمع‌آوری شده هم دیدنی است. همچنین اینجا به عنوان گنجینه‌ای از ذخیره ژنتیکی گیاهان در حال انقراض مورد استفاده است.

نگارخانه‌ای هم که تصاویر مناظر چهارفصل سال در باغ گیاه‌شناسی را نشان می‌دهد تماشایی است. گفتنی است که در این باغ زیبا سه کوه نشان‌دهنده زاگرس، البرز و هیمالیا، ۶ دریاچه، دو رودخانه ودو آبشار که از دل صخره‌ها می‌جوشند به صورت مصنوعی درست شده که چشم‌انداز ویژه‌ای به باغ داده است. اگر علاقه‌مند به پرورش گل و گیاه هستید کارشناسان با قیمت مناسب بذر در اختیار شما قرارمی‌دهند و همچنین پرورش و نگهداری گونه‌های خاص گیاهی را به شما آموزش می‌دهند.این باغ زیبا همه روزه از ساعت ۹ صبح تا پنج بعدازظهر پذیرای شما است.

آدرس: تهران، اتوبان تهران کرج، خروجی پیکانشهر، آزادشهر، ۲۰ متری سرو آزاد

10 باغ زیبای تهران

 باغ موزه هنر ایرانی

یکی از باغ های تهران که کمتر شناخته شده است ولی زیبایی خاص و آثار متفاوت آن می‌تواند ساعت‌ها دل و روح شما را به تماشا بگیرد باغ موزه هنر ایرانی است. این باغ زیبای یک هکتاری که در محله الهیه تهران قرار دارد جذابیت‌ها و ویژگی خاصی دارد که شاید در جای دیگری نتوانید ببیند. سنگفرش کف، فضای سبز وآهنگ آب آبراهه‌های آن از یک سو،مغازه ها و کافه زیبا با طرح سنتی و عطر خوش دمنوش از یک سو و مهم‌تر از همه آثار خاص هنری از سوی دیگر دلربا و دلنشین است.

در این باغ زیبا ۱۱ اثر از ۳۵ اثر شناخته شده باستانی ایران که ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد از جمله برج آزادی، چهل ستون، گنبد کاووس، سی‌و‌سه پل، شمس‌العماره و غیره به شکل ماکت در معرض نمایش قرار دارد. البته اخیرا ماکت کامپوزیتی برج میلاد هم به این مجموعه افزوده شده است که چندان سنخیتی از نظر ظرافت و زیبایی با ماکت‌های دیگر باغ ندارد. این آثار باستانی مینیاتوری باقیمانده از جشنهای ۲۵۰۰ ساله پهلوی است که هنرمندان ایتالیایی از بتون با در و پنجره‌های رزینی ساخته‌اند.

مهم‌ترین موزه های تهران؛ سفر فرهنگی در پایتخت پیشنهاد مطالعه:مهم‌ترین موزه های تهران؛ سفر فرهنگی در پایتخت
یک عصر پاییزی به این باغ زیبا بیایید از این ماکت‌ها و همچنین مجسمه‌های هنرمندان ایرانی، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های برپا شده در این باغ موزه دیدن کنید. صنایع دستی بخرید.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵

باغ موزه هنر ایرانی  10 باغ زیبای تهران

باغ ایرانی

سبک هندسی و تقسیم‌بندی خاص کاشتن درختان، حوض بزرگ و فواره، آبراهه‌ها و آب‌نماهای متعدد، عمارتی در مرکز باغ و تقارن در طراحی از ویژگی‌های اصلی و جهانی باغ‌های ایرانی است که به خوبی در این بوستان زیبا که در ده‌ونک تهران قرار دارد رعایت شده است. باغ ایرانی اسم بامسمایی است که برای این بوستان که یکی از زیباترین باغ های تهران است، انتخاب شده است.

اگر عاشق گل و گیاه هستید از هفت صبح تا ۱۲ شب می‌توانید در این باغ گردش کنید. در بهار لاله‌های رنگارنگ شما را به یاد کشور لاله‌ها هلند می‌اندازد. باغ سه ورودی با نگهبانی و سردر مخصوص‌به‌خود دارد. راه‌های اصلی مزین با درختان کاج، چنار و سروسیمین ، آبراهه‌ها، حوض‌های کوچک، آب‌نماهای کم‌فشار و صندلی‌های بین آنها فضایی زیبا برای استراحتی عصرگاهی است. کوشک مرکزی باغ ایرانی تبدیل به کافه‌رستوران شده که فضای دلپذیری است. کتابخانه و سالن مطالعه آقایان و خانم‌ها، محوطه بازی کودکان، وسایل ورزشی، زمین ورزشی روباز، سرویس بهداشتی و نمازخانه از جمله امکانات رفاهی باغ ایرانی است. این باغ زیبا برای تردد و سرویس بهداشتی معلولین مناسب‌سازی شده است.

آدرس: تهران، خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری

باغ ایرانی  10 باغ زیبای تهران

 باغ عین‌الدوله

باغ عین‌الدوله نمونه‌ای زیبا از باغ های تهران است که امروزه در آن نگار‌خانه‌ای نیز دایر است. این باغ سرسبز و کوشک مرکزی آن در واقع اقامتگاه ییلاقی عین‌الدوله وزیر مقتدر قاجار بوده است. این باغ به سبک باغ‌های ایرانی کشیده و مستطیل‌شکل است که چهار ورودی دارد. استخری بزرگ و زیبا که جزایر کوچکی در آن وجود داشته در وسط باغ قرار داشته است که این جزایر با پله‌های فلزی به هم متصل بوده‌اند. تزیینات زیبای گچ‌بری و آیینه‌کاری و نقاشی‌های دیواری شاه‌نشین عمارت نیز چشم‌نواز و زیباست.
امروزه نگارخانه برگ که از پرسابقه‌ترین نگارخانه‌های ایران است در این باغ دایر است.می‌توانید به رایگان این باغ و عمارت زیبا ونمایشگاه نقاشی را در نگارخانه آن ببینید و همچنین از نمایشگاه‌های جنبی از جمله طراحی، عکس، چاپ دستی، مجسمه و دکوراسیون نیز دیدن کنید.

آدرس: تهران، خیابان پاسداران، خیابان شهید کاظم موسوی، میدان هروی، خیابان شهید وفامنش، خیابان شهید جمالی، شماره ۱۷

باغ عین الدوله تهران  10 باغ زیبای تهران

 باغ فردوس

در خیابان ولی‌عصر به طرف تجریش که پیش می‌رویم، حدفاصل پل پارک وی و میدان تجریش به باغی با دروازه‌های بلند آهنی می‌رسیم که وجود چندین سینما، کافه‌های دنج و رومانتیک و فضای سبز و درختان تنومندش برای هر سلیقه‌ای جذاب است. باغ فردوس که از قدیمی‌ترین باغ های تهران است در زمان محمدشاه قاجار ساخته شده است. این باغ دوهکتاری عمارتی بزرگ و زیبا دارد.درختان کهنسال سر به فلک کشیده و آبراهه وسط باغ با کاشی‌های آبی و فواره‌های کوچک محل مناسبی برای گرفتن عکس‌های زیباست. در داخل عمارت موزه سینما قرار دارد که برای ورود به آن باید بلیط تهیه کرد. این مجموعه شامل سه سینمای باغ فردوس، تمدن و سینماتوگراف است. سقف سالن سینما باغ فردوس به خاطر گچبری ظریف و زیبا بسیار چشم‌نواز است.

آدرس: تهران، خیابان ولی عصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش

جاهای دیدنی تهران برای عکاسی 10 باغ زیبای تهران

باغ نگارستان

در این باغ زیبای ایرانی که به دستور فتحعلیشاه قاجار برای اقامت تابستانی ساخته شده، همه چیز برای گذراندن یک روز خوب فراهم است. به دیدن یکی از باغ های تهران می‌رویم که هم درختان سربه فلک کشیده و حوض‌ها و آب‌نما و شمعدانی‌های زیبایش دلنواز است و هم دیدن آثار هنری فراوان و نقش و نگارها و نقاشی‌ها آن را نگارستان کرده است. گاهی دل آدمی به درد می‌آید از وقایع تاریخی که اینجا اتفاق افتاده است چرا که در حوضخانه عمارت دلگشای باغ، وزیر مدبر قاجار قایم مقام فراهانی کشته شده است.
پنج هزار تومان می‌پردازیم و وارد باغ موزه نگارستان می‌شویم. به محض ورود شمعدانی‌ها به ما خوشامد می‌گویند. در گوشه و کنار باغ قدم می‌زنیم و گاهی عکس یادگاری می‌گیریم. کم‌کم به تماشای گالری‌ها که در تالارهای دو عمارت زیبای باغ برپاست می‌رویم. موزه مکتب کمال‌الملک بیش از ۱۳۰ نقاشی از این هنرمند را در خود جای داده است. تالار اسفرجانی با ۱۸تابلوی مینیاتور و چرم معرق از این هنرمند چشم را خیره می کند. مجموعه ملک‌الشعرای بهار شامل اسناد دیجیتال، دست نوشته‌ها، عکس و کتاب‌های شاعریادگاری از این شاعر گرامی است. تالار جهانگیر شامل مجسمه‌های کوچکی از چهره‌های سرشناس ایرانی و خارجی حاصل هنر ۵۰ ساله جهانگیر ارجمند است و نهایتا تالاری متعلق به بانوی هنرمند منیرفرمانفرماییان که آثاری متفاوت و مدرن ترکیبی از نقوش هندسی، آینه کاری و نقاشی پشت شیشه خلق کرده است، سفر ما را به دنیای هنر باغ نگارستان تکمیل می‌کند.

از دیگر دیدنی‌های این باغ که از جمله زیباترین باغ های تهران است صف سلام فتحعلی‌شاهی و اتاق کاشی‌های باغ است که فراموش نشدنی است. حافظیه نگارستان نیز با الهام از حافظیه شیراز محلی خوشایند برای استراحت و حافظ‌خوانی است. در کافه و رستوران باغ می‌توانید خود را به یک غذای خوشمزه یا یک چای دبش دعوت کنید. ساعت کار موزه و گالری‌ها از ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر است اما تا ۱۰ شب می‌شود از فضای باغ و کافه‌رستوران آن لذت برد.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، انتهای خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعتمداری

باغ نگارستان تهران  10 باغ زیبای تهران

 باغ موزه قصر

اگر روزی هوس کردید بدون جرم به زندان بروید حتما باغ موزه قصر را برای این کار انتخاب کنید. باغ موزه قصر در خیابان پلیس تهران یکی از جالب‌ترین باغ های تهران است. این باغ که قبلا قصر و عمارت کلاه فرنگی شاهان قاجار بوده در زمان پهلوی اول به زندان تغییر کاربری داده و بزرگانی چون محمد فرخی یزدی، بزرگ علوی و غیره در آن محبوس بوده اند. ساختمانی با نمای آجری، نرده‌های ضخیم و پنجره‌های باریک، شکل ظاهری ساختمان را نشان می‌دهد اما داخل محوطه کاملا فضا متفاوت است.

فضایی سرسبز، حوض گرد بزرگ و آب‌نمایی زیبا در مرکز آن محوطه داخلی باغ موزه قصر را تشکیل می‌دهد. باغ ایرانی با تنوع گونه‌های گیاهی بسیار چشم‌نواز است. از هشت پله باید بالا برویم تا به ساختمان موزه وارد شویم. ساختمان اصلی باغ موزه چهار بند و سه حیاط دارد. بخش موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران و موزه زندان از بخش‌های اصلی باغ موزه است. مسجد، زورخانه با گود هشت‌گوشه مرمرین، گالری‌های مختلف، چایخانه و رستوران سنتی، بازارچه صنایع دستی و محصولات فرهنگی نیز از جاذبه‌های دیگر این باغ موزه تاریخی است. از ساعت دو بعدازظهر تا ۹ شب می‌توانید از این باغ موزه بازدید کنید.

آدرس: تهران، خیابان شریعتی، خیابان پلیس

باغ موزه قصر  10 باغ زیبای تهران

 باغ مسعودیه

باغی که به مناسبت نام صاحبش مسعود میرزا یا ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه مسعودیه نامیده می‌شود یکی از باغ های تهران است که تمام ویژگی‌های باغ ایرانی در آن جمع است. این باغ که یادگار قاجاریه است دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی بوده که امروزه فقط بخش بیرونی آن باقی مانده است. استخر دایره‌ای شکل زیبا در جلوی عمارت جوی‌های آب روان در سراسر باغ و حصار بلند از زیبایی‌های این باغ است. روزگاری این باغ و عمارت پناه مشروطه‌خواهان بوده است.

باغ مسعودیه فعلی دارای هفت عمارت مختلف است که هر کدام شکوه و جلال خاص خود را دارند. گچبری‌های کم‌نظیر، خطاطی‌های نفیس، نقاشی دیواری و کاشی‌کاری‌های فاخر در سرتاسر عمارت چشم را خیره می‌کنند . وجود هفت کتیبه مختلف نیز از ویژگی خاص معماری این باغ ایرانی زیباست.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان

باغ مسعودیه  10 باغ زیبای تهران

 باغ موزه مقدم

یکی از زیباترین و نفیس‌ترین باغ های تهران باغ و خانه مقدم است که امروزه به شکل موزه پذیرای بازدیدکنندگان است. از ۹ صبح تا چهار بعدازظهر با پرداخت پنج هزار تومان می‌توانید از این باغ زیبا که یادگاردوره قاجار است بازدید کنید. رعایت اصول باغ‌سازی ایرانی، معماری اصیل و همچنین اشیای خاصی که در این موزه نگهداری می‌شود به آن لقب نفیس‌ترین خانه تاریخی ایران داده است. حوض بزرگ مزین به گل‌های شمعدانی و آب‌نمای زیبا، رنگ‌های فیروزه‌ای، بنفش و آبی، همچنین برج کاشی‌کاری شده و شیشه‌های رنگی ساختمان دل شما را مسحور می کند.

ایوان شمالی خانه با چند ستون کاشی‌کاری شده که حوضچه‌ای مرمرین یادگار فتحعلی‌شاه قاجار به سبک باغ الحمرا در وسط آن قرار دارد زیبایی منحصربه ‌فردی به این عمارت اعیانی داده است. این خانه متعلق به محمدتقی‌خان احتساب‌الملک از درباریان قاجار بوده که بعدها دکتر محسن مقدم صاحب آن شده است. آثار و اشیای جمع‌آوری شده از اقصا نقاط کشوراز جمله پارچه، سکه، چپق و قلیان، سفال، آبگینه، تابلوی نقاشی، مهرها و اسناد تاریخی حاصل ذوق دکتر مقدم و همسر فرانسویشان است.

حیاط بیرونی و اندرونی به وسیله دیواری از هم جدا شده است. حیاط اندرونی با حوض و آب‌نمایی زیبا در وسط و باغچه‌هایی پرگل در چهار طرف بسان طرح فرش ایرانی طراحی شده ودیوار آن به زیبایی با کاشی و ظروف به جامانده از قاجار تزیین شده است. برای یک گردش کوتاه به این باغ موزه زیبا بیایید. از رنگ‌های شاد، فضای دلنشین و هنر ایرانی لذت ببرید و در فضای نوستالژیک آن یک نوشیدنی نوش جان کنید.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت

کافه باغ موزه مقدم تهران 10 باغ زیبای تهران

 باغ پرندگان

در شمال شرق تهران در منطقه جنگل‌های لویزان یکی از جالب‌ترین باغ های تهران قرار دارد. سنگفرش‌های زیبا، آلاچیق‌های ساخته شده از چوب و نی و پوشال، برکه‌ها و آبشارهای چشم‌نواز، درختان تنومند و گل‌های رنگارنگ جان شما را سرشار از ذوق و آرامش می‌کند. باغ پرندگان طوری طراحی شده که ۹۰ درصد پرندگان رها و بدون قفس زندگی می‌کنند. عدم وجود تیرچراغ برق و تاسیسات اضافی زیبایی باغ را صدچندان کرده است.

این باغ بزرگ‌‌ترین محل نگهداری پرندگان در کشور به حساب می‌آید. صدای آب، شنای پرندگان زیبا، پیاده روهای چوبی و تنوع زیاد پرنده‌ها و از جمله وجود پرندگان مثل طاووس و عقاب و شترمرغ تجربه بی‌نظیری برای یک روز شاد کنار خانواده در دل طبیعت است. خودروهای کوچک برقی برای افراد سالمند ومعلول، کالسکه برای خانواده و بچه‌ها، ون جهت حمل و نقل در محوطه باغ با هزینه کم از دیگر امکانات رفاهی باغ است.دو سه ساعتی وقت بگذارید و در این باغ شگفت انگیز گردش کنید.

بهترین ساعت بازدید ۹ صبح تا پیش از غروب آفتاب است. امکانات دیگری از جمله کلبه اسباب‌بازی، غرفه عکاسی و کافه کتاب نیز در این باغ فراهم است.

آدرس: تهران، خیابان هنگام، خیابان ۳۵ متری استقلال، خیابان کوهستان

10 باغ زیبای تهران

باغ موزه مینیاتور

یکی از باغ های تهران که نسبتا تازه تاسیس است و در شرق تهران قرار دارد باغ موزه مینیاتور است . این باغ که الهام گرفته از باغ‌سازی اصیل ایرانی است حوض کاشی‌کاری وآبراهه‌های فیروزه‌ای زیبا دارد. درختان آن بیشتر درختان همیشه سبز است اما چنار نیز در بین درختان آن زیاد به چشم می‌خورد. کنار معابر باغ پر از گلهای رنگارنگ است. اگر امکان سفر به سراسر ایران را ندارید حتما به این باغ مینیاتوری زیبا سری بزنید. ماکت‌های زیبایی از آثار باستانی با جزییات بسیار دقیق را می‌توانید ببینید.
جاهایی مثل تخت جمشید، چغازنبیل، کلیسای ارامنه، میدان نقش جهان،گنبد سلطانیه و غیره که در مقیاس یک بیست و پنجم و توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده است. جالب است بدانید هر اثر بر اساس منطقه جغرافیایی خود در باغ نصب شده است مثلا معبد چغازنبیل در جنوب باغ و میدان نقش جهان در مرکز پارک قرار دارد و همچنین پوشش گیاهی اطراف هر ماکت ویژه همان منطقه جغرافیایی است. یک گالری بسیار مدرن نیز در این موزه وجود دارد که تصاویر آثار باستانی کشور که ثبت جهانی شده‌اند را نمایش می‌دهد.

از هشت صبح تا هشت شب می‌توانید به این باغ مینیاتوری زیبا بیایید و از حس و حال باغ ایرانی لذت ببرید.

باغ موزه مینیاتور  10 باغ زیبای تهران

            

انتهای پیام/

نظر شما