رئیس جامعه هتلداران در گفت‌وگوی تفصیلی با برنا:

۸۰۰ هتل در دست احداث است/ هتل حاشیه رودخانه لواسان تخریب نمی‌شود

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۰۵:۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۲۹۵۶۳۸
۸۰۰ هتل در دست احداث است/ هتل حاشیه رودخانه لواسان تخریب نمی‌شود
رئیس جامعه هتلداران کشور چالش های فعالان این صنعت را در گفت‌وگو با برنا تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار برنا؛ شیوع ویروس کرونا روند زندگی سراسر مردم جهان را تغییر داد و ما را با ساده ترین اعمال روزانه خود با چالش مواجه کرد که یکی از آن ها سفر کردن به نقاط مختلف و دور شدن از دغدغه های زندگی امروزی بود این امر تبعات سنگینی را برای فعالان صنعت گردشگری به دنبال داشت و کشور ما نیز از این امر مستثنی نبود.

فعالان صنعت گردشگری با چالش هایی ازجمله افزایش قیمت حامل های انرژی، بیکار شدن تورلیدرها، رکود فروش صنایع دستی و کاهش بازدید از موزه ها از جمله مسائلی است که فعالان این عرصه با آن دست و پنجه نرم می کنند.

با  فعالان این زمینه که از سال 1377 با  هدف بهبود ارائه خدمات به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی تشکیل شد به صحبت نشستیم و درباره چالش های مختلفی از جمله تاثیر افزایش قیمت هتل ها بر سفر های بعد از کرونا، خطرات اجاره خانه های مبله و نقش تبلیغات اینفلوئنسرها بر رونق گیری صنعت هتلداری گفت و گو کردیم. متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است: 

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور در گفت و گو با خبرنگار گردشگری خبرگزاری برنا درباره افزایش هزینه های آب و گاز اظهار کرد: هزینه های مصرفی آب سه برابر شده است به این معنا که هزینه مصرف ماه قبل حدودا 10 میلیون تومان بود و درحال حاضر این مبلغ به سی میلیون تومان رسیده است و تعرفه نوع محاسبه را بالا بردند علاوه براین همزمان با آب هزینه فاضلاب را بالا بردند که این امر یک نگاه غیرتخصصی بوده است.

وی افزود: هزینه آب و فاضلاب هتل تبریز صد و سی میلیون تومان آمد پس از آن پرسیدیم که علت این افزایش قیمت چیست؟ در جواب به ما گفتند 65 میلیون تومان هزینه آب شده است و هر چقدر آب استفاده شده به همان میزان هم فاضلاب مصرف کردید در صورتی که اینگونه نیست.

حضور+جمشید+حمزه_زاده+رئیس+جامعه+هتل+داران+ایران+در+خبرگزاری+برنا (1)

افزایش 3 تا 6 برابری هزینه های حامل های انرژی برای هتل ها

حمزه زاده با اشاره به افزایش قیمت 4برابری برق گفت: از مهرماه امسال هزینه گاز نیز 3 تا 6 برابر  افزایش یافته که این میزان در استان های مختلف متعدد است. وقوع این اتفاق اعتراض همه هتل دارها و مراکز اقامتی را به دنبال داشت چراکه آنان از این موضوع و نگاه غیر تخصصی به آن انتقاد می کردند همچنین این موضوع کاملا برعکس گفته های ریاست جمهوری است و آقای دکتر رئیسی چندین بار تاکید دادند که به هیچ عنوان افزایش قیمت نداریم.

 رئیس جامعه هتلداران کشور دامه داد: افزایش قیمت باعث شده تا بسیاری از هتل دارها به اجبار درپی تعطیلی هتل های خود باشند این درحالیست که در دوران کرونا که بدترین  شرایط را داشتیم هتل ها نگفتند که ما تعطیل میکنیم همچنین خیلی از  هتل دارها هم به دنبال تغییر کاربری خود هستند در صورتی که  سیاست دولت توسعه گردشگری است نباید اینگونه اتفاقات رخ دهد و ما این مطالب را خدمت دکتر ضرغامی اطلاع رسانی کردیم و از طریق برخی از نمایندگان مجلس از جمله دکتر پورابراهیمی ریاست کمیسیون اقتصادی وچند نماینده دیگر به شدت پیگیر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه خواسته ما نگاه تخصصی به گردشگری از سمت سازمان های مربوطه و وزارتخانه میراث فرهنگی است عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب و شرکت گاز می گوید اصلا به من مربوط نیست که گردشگری چیست من درآمدم را باید بالا ببرم و نگاه سازمانی دارد و تا زمانی که از این نگاه سازمانی خارج نشویم و به منافع کلان ملی نگاه نکنیم مطمئنا این مشکلات وجود دارد و بیشتر هم خواهد شد. 

 

حضور+جمشید+حمزه_زاده+رئیس+جامعه+هتل+داران+ایران+در+خبرگزاری+برنا

از هتل ها مالیات مضاعف گرفته می شود

حمزه زاده چالش دیگر این عرصه را پرداخت مالیات های مضاعف هتل ها برشمرد و بیان کرد: به شکلی با هتل ها برخورد می کنند که آنان مجبورند مالیات های مضاعف بدهند چه ارزش افزوده و چه مالیات بر درآمد، یعنی به شکلی مالیات را بالا می برند که در یک مورد مالیات مضاعف می دهند برای مثال یکبار هنگام خرید  نوشابه ، ارزش افزوده می دهیم دوباره موقع فروش از ما مالیات بر ارزش افزوده می گیرند یعنی بعضا ما برای یک کالا سه بار مالیات می دهیم.

فقط 5 تا 15 درصد هتل ها در سال جاری پر شد

 رئیس جامعه هتلداران کشور به میانگین ضریب اشغال تخت های هتل های کشور از فروردین تا مهرماه اشاره کرد و گفت: میانگین ما در این ماه ها زیر 15 درصد و حتی در مقطعی زیر 5 درصد بود. از مهر تا آذر ماه به 40 درصد رسید این درحالیست که از ماه گذشته تا کنون این رقم مجدد کاهش یافته و میانگین کشوری به 30 درصد رسیده است. 

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این دو سال چه میزان تغییرکاربری داشته ایم اعلام کرد: در این خصوص درخواست داشتیم ولی ما مجوز نمی دهیم  اما در حال حاضر به علت افزایش قیمت حامل های انرژی حدود 200 هتل به دنبال تغییر کاربری هستند.  1250 هتل داریم که درخواست 200 هتل  شامل  20 درصد آنان می شود حامل پیام های مهمی است.

تبعات اجتماعی و امنیتی خانه های مبله اجاره ای با حضور توریست ها

حمزه زاده با اشاره به اینکه حدود 75 هزار اتاق و 200 هزار تخت در بخش خصوصی داریم تشریح کرد: 80درصد گردشگران خارجی از هتل های ما استفاده می کنند و 20 درصد باقی مانده به منازل اجاره ای غیرمجاز روی آوردند. در تهران نیز آپارتمان ها را به صورت مبله  و به هر شکلی و بدون احراز هویت و به صورت غیرقانونی اجاره می دهند که متاسفانه این 20 درصد رو به افزایش است. بررسی شده است که تمام گروه های تخریب و بمب گذاری بدون استثناء در این خانه های اجاره ای بودند و یک مورد هم در هتل اقامت نداشتند چراکه در هتل احراز هویت انجام می شود و تصویرهایشان در دوربین های مدار بسته ثبت می شود ولی در خانه های اجاره ای نه دوربین مدار بسته است و نه احراز هویت انجام می شود.

 رئیس جامعه هتلداران کشور در ادامه گفت: سیاست ما این است که هم برای گردشگران خارجی و هم داخلی میانگین را به 90 برسانیم و این امر باعث تشویق سرمایه گذاری می شود. اگر میانگین ضریب کشوری بالای40-50 درصد باشد مطمئنا سرمایه گذاران بیشتری تشویق برای سرمایه گذاری می شوند. سود هتل های نوساز از 40 درصد به بالا شروع می شود این درحالیست که هتل های قدیمی از 50 درصد به آن طرف به حاشیه سود می روند.

آمادگی هتل های کیش و قشم برای پذیرایی از مسافران جام جهانی قطر

وی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه چه برنامه ریزی برای پذیرایی از گردشگران در جزیره کیش و قشم برای جام جهانی قطر دارید تشریح کرد: در این خصوص صحبت هایی شده و هتل ها اعلام آمادگی صد درصدی برای استقبال از مهمانان و مسافران جام جهانی قطر کردند منتها الان وظیفه دولت این است که راه را هموار کند و وزارت خارجه و مدیران مربوطه تفاهم نامه های لازم را امضا کنند همچنین استان هرمزگان آمادگی لازم برای پذیرایی از مسافران را اعلام کردند. 

حمزه زاده درباره میزان اشتغالزایی در صنعت هتلداری اذعان کرد: حدود 100 هزار نفر کارمند به صورت مستقیم و بالای یک میلیون نفر کارمند غیر مستقیم داریم. بسیاری از افراد در صنعت گردشگری به صورت غیر مستقیم درآمدزایی می کند برای مثال وقتی یک گردشگر وارد کشور می شود حمل و نقل، نانوایی ها، فعالان صنایع دستی، بازاریان همچنین بسیاری از کارخانجات فقط برای ما کار می کنند مثل محصولات بهداشتی و مصرفی را تنها برای هتل ها تولید می کنند.

از 1250 هتل 85 هتل 5 ستاره است 

رئیس جامعه هتلداری کشور به صدور مجوز های جدید در این زمینه اشاره کرد و گفت: این مجوز ها را وزارت میراث فرهنگی می دهد وحدود 800 هتل در دست ساخت داریم اما بسیاری از آنان به صورت نیمه تمام از سال های قبل ماندند.  میانگین درخواست برای ساخت هل سه ستاره بیشتر است. تا کنون 85 هتل پنج ستاره در سطح کشور داریم اما نیاز ما رقمی بیشتر از این عدد است. در پایتخت ترکیه شهر استانبول بیش از هزار هتل وجود دارد  که اکثرا 4-5 ستاره هستند. در تهران باید ده ها هتل 5 ستاره وجود داشته باشد.

نقش هتل بلاگر و اینفلوئنرسرها در توسعه گردشگری

وی درباره نقش هتل بلاگر ها در رونق گیری صنعت گردشگری تصریح کرد: تعداد این افراد زیاد شده اما آمار دقیقی از آنان در دسترس نیست. ما به جای اینکه برای تبلیغات از آگهی ها استفاده کنیم به علت استقبال جوانان با این افراد کار می کنیم چراکه تاثیری که آنها دارند روزنامه و آگهی ندارد.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه لغو روادید اثر مهمی بر افزایش گردشگر دارد بیان کرد: ویزای الکترونیک در کنار لغو روادید تاثیر مثبتی بر افزایش گردشگر دارد. اکثر کشورها به این سمت رفتند و روابط دوجانبه، لغو روادید به میزان زیادی وجود دارد اما در کشور ما اکثرا یک طرفه است. دو جانبه کمتر داریم فقط ترکیه و روسیه برای گروه های توریستی در نظر گرفته شده اما هنوز اجرایی نشده است.

حضور+جمشید+حمزه_زاده+رئیس+جامعه+هتل+داران+ایران+در+خبرگزاری+برنا (2)

2 سال از آخرین جلسه شورای عالی میراث فرهنگی گذشت ​

وی درباره آخرین زمان برگزاری جلسه شورای عالی میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: این جلسه حدود 2سال پیش برگزار شد. شورا باید سه نماینده از بخش خصوصی داشته باشد اما متاسفانه وزرا فردی که سابقه ای در این زمینه ندارد را انتخاب می کنند و توجهی به بخش خصوصی ندارند و افراد غیر مرتبط به عنوان نماینده بخش انتخاب می کنند درحالیکه این بدترین روش است و اگر واقعا نماینده بخش خصوصی بخواهند ما ده تشکل ملی هستیم و از می توانیم بین خودمان چند نفر را به نمایندگی انتخاب کنیم.

هتل حاشیه رودخانه لواسان تخریب نمی شود 

حمزه زاده در پاسخ به وضعیت هتل در حاشیه رودخانه لواسان اظهار کرد: این ساختمان نمای خود را تکمیل کرده است و تخریبی در کار نیست. این مجموعه زیرمجموعه ما محسوب می شود و در مرحله موافقت اصولی است و هر زمان که تمام و آماده فعالیت شد در حوزه ما ورود یافته و پروانه بهره برداری می گیرد.

توسعه گردشگری منجر به اشتغال 10 درصدی جامعه ایران می شود

رئیس جامعه هتلداری کشور با اشاره به اینکه اگر این صنعت توسعه یابد حداقل بالای 10 درصد از جمعیت ایران با این صنعت در ارتباط خواهد بود بیان کرد: درحال حاضر بالای 30 درصد از جمعیت ترکیه به نوعی با گردشگری در ارتباط است و می توان گفت چهل درصد ترکیه مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری مرتبط هستند.

وی درباره افزایش نرخ قیمت هتل ها در سال آینده تصریح کرد: سیاست ما بر این بود که نرخ ها را افزایش ندهیم اما متاسفانه به دلیل تحمیل هزینه های ناعادلانه حامل های انرژی مجبور به بازنگری هستیم اما اگر با آنان به توافق برسیم تا مهر 1401 افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز