یک پژوهشگر حوزه رسانه:

مراقب شبهه افکنی دشمنان علیه واکسن‌های ایرانی باشیم

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۱۴:۴۸:۱۸
کد خبر: ۱۳۰۳۸۹۰
مراقب شبهه افکنی دشمنان علیه واکسن‌های ایرانی باشیم
منتظمی گفت: زمانی که آنها یک شبهه کلی مانند عدم ساخت واکسن ایرانی را گسترش می دهند، اگر در قامت دفاع برآییم و از خط تولید مستند تهیه کنیم، آنها شبهه های دیگری را در ارتباط با مراحل تولید واکسن مطرح می کنند.

به گزارش برنا؛ متین منتظمی کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه درباره شایعات علیه واکسن‌های ایرانی، اظهار کرد: دشمنان هم نقاط ضعف ما را پیدا کرده اند و هم با دستاوردهای ما آشنایی دارند که آن را به نقطه منفی تبدیل می کنند و سعی میکنند برای آن در ذهن مخاطب ایرانی تصویرسازی کنند. از نظر شما چگونه باید در برابر این امپراطوری رسانه ای ایستاد ؟

وی افزود: اگر برنامه رسانه ای دشمن را واکاوی کنیم درمی یابیم که رفتار آنها در سال های 78 با فتنه 88 و امروز متفاوت است و دلیل آن نسل جدیدی است که پا به عرصه وجود می گذارد. علت تمرکز دشمن و امپراطوری رسانه ای آن بر نسل جدید این است که این نسل از آنچه که در انقلاب گذشته و به نام تاریخ انقلاب می شناسیم اطلاع چندانی ندارد، از این رو اندیشمندان و تاریخ نگاران باید خوراک رسانه ای برای این نشل فراهم کنند تا نسبت به آن روزها آگاهی پیدا کنند.

این پژوهشگر حوزه رسانه تصریح کرد: دشمن دستاوردهایی که در طول 43 سال گذشته ایجاد شده را به خوبی می شناسد و تلاش می کند شبهه و تشکیک را در نسل جدید متمرکز کند. درواقع دشمن با ابزار رسانه ای خود مستندهایی از روزهای انقلاب می سازد که با تحریف همراه است و به عنوان خوراک خبری به نسل جدید می دهد‌. بنابراین اگر سیستم رسانه ای داخل نتواند محتوای خوب متناسب با ذهن و زبان جوانان در اختیار آنها قرار بدهد ضربه سختی خواهیم خورد. توجه داشته باشید که مخاطب مورد نظر مقام معظم رهبری در جهاد تبیین همین جوانان و نسل نو هستند، به همین دلیل باید شاکله و ساختاری را داشته باشیم تا بتواند با زبان نسل جدید، محتوای انقلاب اسلامی و آنچه که رخ داده و تاثیراتی که بر دستاوردهای امروز ما داشته است را تبیین کند. به معنای دیگر برای مقابله با جنگ رسانه ای دشمن، در گام اول نخست باید کنشگر باشیم و در گام دوم نقاط عطف را شناسایی کنیم و آنها را به زبان نسل جدید ترجمه کنیم.

ما به یک خودسانسوری مبتلا شده ایم

منتظمی ادامه داد: وضعیت رسانه ای کشور به چه مرحله ای رسیده است که رهبری حکم به جهاد تبیین داده اند ؟ درواقع اکنون در مقطع حساسی از تاریخ قرار داریم که حضرت آقا تاکید دارند که به جای دفاع به تهاجم هم بپردازیم؟

وی گفت: اگر رویدادهای انقلاب اسلامی را یک نمودار در نظر بگیریم، این نمودار از نوع سینوسی خواهد بود. در ابتدای انقلاب موضوع احزاب و درگیری های ایجاد شده موجب ناامنی مرزهای کشور شد اما جمهوری اسلامی توانست با اقتدار بر این مشکلات فائق آید‌ و امروز می بینیم که این مسائل با تحریف به مخاطبان ارائه می شود.

این پژوهشگر حوزه رسانه بیان کرد: به چند دلیل ما باید در حوزه جهاد تبیین کنشگر باشیم، نخست موضوع پهلوی هاست. در حال حاضر می بینیم رسانه های معاند، پهلوی را یک حکومت مقتدر معرفی می کنند که پیش از انقلاب کشورهای منطقه را تحت سیطره خود داشته است و بسیار قدرتمند بوده است‌، در حالی که بر اساس مستندات تاریخی که در اختیار ماست این گونه نبوده است‌ و ما باید در اقدام واکنشی ثابت کنیم که چنین نبوده است‌ و این رژیم به حکومت های غربی و امریکا وابستگی کامل داشته است.

منتظمی ادامه داد: دلیل دیگر، مناقشه قره باغ است که میان کشورهای آذربایجان و ارمنستان رخ داد. میان مردم آذربایجان که شیعیان آن به ایرانیان اعتقاد زیادی دارند و آذری های ایران به دلیل نزدیکی فرهنگی و زبانی، ارتباط و همدلی بسیار زیادی وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران، 30سال پیش در جنگ اول قره باغ کمک بسیار زیادی به مردم این منطقه کرد و مرزهای خود را باز گذاشت تا در صورت حمله ارمنستان ، مردم جنگ زده بتوانند وارد ایران شوند. متاسفانه به دلیل این که اسناد مربوطه در آرشیو قرار دارد و در اختیار عموم نیست، این شایعه در ایران و آذربایجان به وجود آمد که ایران هیچ گرایش و تعهدی به این منطقه ندارد و به شیعیان آذربایجان اهمیتی نمی دهد. در چنین شرایطی ما باید اسناد را بیرون بیاوریم و ثابت کنیم که چنین شایعاتی بی اساس است.

وی افزود: ما در روایت گری بسیار ضعیف عمل کرده ایم و در زمان مناسب بیان درستی از رخدادها نداشته ایم. پس اکنون زمان آن رسیده که کنشگر باشیم و به جای آن که دیگران به نسل جدید ما خوراک فکری دهند و اتفاقات امنیتی و سیاسی در کشور را رقم بزنند ما خود وارد میدان شویم. باید توجه داشته باشیم مسائل رده بندی شده اند یعنی اگر نتوانیم مسائل ساده اجتماعی را مدیریت کنیم، تبدیل به مسئله سیاسی می شود و در صورت ادامه وضعیت به چالش امنیتی تبدیل خواهد شد. شبهه افکنی مراحل مختلفی دارد، زمانی که آنها یک شبهه کلی مانند عدم ساخت واکسن ایرانی را گسترش می دهند، اگر در قامت دفاع برآییم و از خط تولید مستند تهیه کنیم، آنها شبهه های دیگری را در ارتباط با مراحل تولید واکسن مطرح می کنند.

این پژوهشگر حوزه رسانه خاطرنشان کرد: در واقع ما باید در جهاد تبیین کنشگر باشیم یعنی به جای آن که منتظر روایت گری دشمن باشیم تا به آن پاسخ دهیم، پیش دستی کنیم و روایت گر باشیم تا اجازه شبهه افکنی به دشمن داده نشود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز