خبرگزاری برنا بررسی می‌کند

افزایش شاخص‌های آلودگی هوا و سنگین شدن ترافیک با بازگشایی مدارس/ دغدغه والدین بیشتر از همیشه

۱۴۰۱/۰۱/۲۹ - ۲۳:۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۳۲۰۲۲۶
افزایش شاخص‌های آلودگی هوا و سنگین شدن ترافیک با بازگشایی مدارس/ دغدغه والدین بیشتر از همیشه
وقتی صحبت از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مطرح شد پیش بینی اولیه این بود که شهر تهران برخلاف سال‌های گذشته که در نیمه اول سال از نظر ترافیکی وضعیت مناسب تری را دارد، شلوغ و پر ترافیک شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ به لطف و مرحمت کرونا، تهران کمی معنای خلوتی معابر و نبود آلودگی هوا را تجربه کرد. کرونا در کنار تمام بدی‌هایش یک خوبی داشت و آن این بود که معابر تهران نفس کشیدند و تهرانی‌ها روزهای بدون ترافیک را تجربه کردند، ترافیک هم نباشد آلودگی هوا نیز کمتر است پس پایتخت روزهای بدون آلودگی را نیز در این مدت به خود دید. تهران تا مدت‌ها از پارکینگ بودن درآمد و هر مسیری را می‌توانستی زیر نیم ساعت در شهر طی کنی و ذره‌ای در ترافیک نمانی.

رفته رفته با کم شدن و کنترل بیماری و لغو محدودیت‌های مختلف، شهر باز به همان روزهای سابق خود برگشت و در نیمه دوم سال 1400، ترافیک تهران حتی بدتر از روزهای قبل از کرونا شد و به صورتی که یکبار در آذرماه و یکبار در اسفندماه، رکود ترافیک تهران شکسته شد. در 17 اسفند 1400، وضعیت ترافیک پایتخت به صورت فاجعه بار درآمد که فردای آن روز جلسه فوری شورای ترافیک تشکیل شد.

در سال 1401، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که از 14 فروردین ماه مدارس و دانشگاه‌ها به صورت صددرصد حضوری باز شود و دیگر به هیچ وجه کلاس مجازی نداشته باشیم. وقتی صحبت از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مطرح شد پیش بینی اولیه این بود که شهر تهران برخلاف سال‌های گذشته که در نیمه اول سال از نظر ترافیکی وضعیت مناسب تری را دارد، شلوغ و پر ترافیک شود و هرچه ترافیک شهر و تردد خودروها افزایش یابد آلودگی هوا نیز به مراتب افزایش می‌یابد. سال گذشته در چنین روزهایی ترافیک تهران با اعمال محدودیت‌های کرونایی کنترل شده بود اما حالا با بازگشایی مراکز آموزشی شهر هم ترافیک دارد هم آلودگی.

راهور 2

افزایش آلاینده هوای تهران نسبت به سال گذشته

درباره وضعیت آلودگی هوا بعد از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، محمدمهدی میرزائی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، اظهار کرد: با استناد به نتایج حاصل از اندازه‌گیری آلاینده‌های هوای تهران در سه روز نخست بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، شاهد افزایش نسبی آلودگی هوای پایتخت در این مدت در مقایسه با بازه زمانی مشابه در دوسال گذشته هستیم که مراکز آموزشی به دلیل شیوع کرونا تعطیل بودند.

وی با اعلام اینکه آلاینده شاخص در روزهای ۱۴ تا ۱۶ فروردین امسال همچون مدت مشابه در دوسال گذشته، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود، تأکید کرد: امسال علاوه بر سفرهای آموزشی، بارندگی کمتر باعث شد تا با وجود سرعت بیشتر وزش باد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، به دلیل ورود گرد و غبار شاهد افزایش آلاینده‌ها باشیم.

البته باید گفت که شاخص کیفیت هوای سال‌ جاری در روزهای ۱۴ فروردین ۱۰۲ و ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵ فروردین ۹۳ و ۱۶ فروردین ۷۹ و در شرایط قابلا قبول بود؛ درصورتی‌که این آمار برای ۱۴ تا ۱۶ فروردین سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۷۶، ۵۶ و ۶۰ و برای مدت مشابه سال ۱۳۹۹ نیز به ترتیب ۴۹، ۸۴ و ۶۶ گزارش شده است.

ترافیک تهران 30 درصد افزایش یافت

علاوه بر این سرهنگ علی همه‌خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، درباره افزایش ترافیک تهران بعد از بازگشایی مدارس نسبت به مدت مشابه، اظهار کرد: پلیس در تیرماه 1400، با دستگاه‌های ذی ربط هماهنگی‌های مربوطه را انجام داد تا اگر در مهرماه بازگشایی صورت گرفت برنامه ریزی‌های لازم انجام شود که بازگشایی در مهرماه نداشتیم و کلاس‌ها به صورت مجازی پیش رفت.

وی گفت: در 14 فروردین ماه 1401 بنابر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی مراکز آموزشی به صورت صد درصدی انجام شد و از همان روز اول افزایش 30 درصدی ترافیک در اطراف مدارس را شاهد بودیم.

همه‌خانی تصریح کرد: در سال‌های گذشته که مدارس دایر می‌شدند، آغاز به کار سرویس مدارس در کاهش ترافیک در اطراف مدارس تاثیرگذار بود درحال حاضر مردم هیچ استقبالی از سرویس‌های مدارس نکرده چراکه تا پایان سال تحصیلی مدت زمان زیادی باقی نمانده و هر خانواده‌ای فرزند خود را به مدرسه می‌برد همین امر در افزایش ترافیک در معابر اطراف مدارس در ساعات ابتدایی صبح تاثیر گذار است.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: پیشنهاد ما این است که والدین همکاری لازم را با پلیس انجام و در مدیریت ترافیک سهم داشته باشند، درحال حاضر که حدود دو هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد و والدین یکدیگر را شناخته‌اند می‌توانند به صورت نوبتی هر روز یکی از والدین فرزند خود به همراه دانش اموزان دیگر را به مدرسه برسانند، در چنین شرایطی یک خودرو 4 دانش آموز را به مدرسه می‌برد و در کاهش ترافیک تاثیر دارد.

وی افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم اصرار بر پیاده کردن دانش آموزان در مقابل مدارس نداشته باشند چراکه با دوبله پارک کردن و سدمعبر جریان ترافیکی مختل می‌شود به همین دلیل می‌توانند 100 متر جلوتر و یا عقب‌تر فرزندشان را از خودرو پیاده کنند تا جریان ترافیک هم برهم ریخته نشود.

راهور 3

مهرماه 1401 شاید پر ترافیک شود

بازگشایی مراکز آموزشی بعد از دوسال جریان ترافیکی پایتخت را مجدد برهم ریخته و مختل کرده است در طول این دوسال علاوه بر افزایش تعداد خودروها و ضعیف شدن سیستم حمل و نقل عمومی، ترافیک از روزهایی که کرونا هم نبود بیشتر شده و به گفته ماموران پلیس راهور تهران تعداد دانش آموزان نسبت به روزهای قبل از کرونا نیز افزایش زیادی داشته است تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا روزهای پر ترافیکی مجدد در شهر شاهد باشیم. وضعیت ترافیک پایتخت درحال حاضر نشان می‌دهد در مهرماه 1401 وضعیت بدتر خواهد شد چراکه در نیمه دوم سال شهر شلوغ‌تر از نیمه اول بوده و شرایط فعلی نشان از روزهای پر ترافیک‌تری در تهران دارد. به همین دلیل برنامه ریزی برای توسعه هرچه سریعتر ناوگان حمل و نقل عمومی، تزریق واگن قطار به مترو و اتوبوس به شرکت اتوبوسرانی، احیای مجدد سرویس‌های مدارس و سایر اقدامات می‌تواند در مهرماه به پلیس راهور تهران کمک کند تا در مدیریت ترافیک بهتر عمل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز