آیا دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه و محیط زیست، سایه سنگین ریزگردها را از سر ایران بر می‌دارد؟

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۰۵:۰۴:۱۸
کد خبر: ۱۳۲۹۳۳۹
آیا دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه و محیط زیست، سایه سنگین ریزگردها را از سر ایران بر می‌دارد؟
سایه سنگین ریزگردها که شامل منشا داخلی و خارجی می شود زندگی آحاد جامعه را تحت الشعاع قرار داده و موجب تغییرات اقلیمی و خشکسالی نیز شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛  ورود گرد و غبار غلیظ و افزایش ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون به کشور در روزهای آغازین قرن جدید مسئولان را وادار به تصمیمات جدی تری در این زمینه کرد. 

این موضوع که زندگی همه مردم کشور را درگیر خود کرده است علاوه براین که موجب تغییرات اقلیمی و خشکسالی شده ریه‌های مردم ایران را نیز بیش از پیش دچار بیماری کرده است. 

پرداخت نکردن حق‌آبه تالاب‌ها، از بین بردن بافت جنگلی و بیابان‌زایی از اصلی ترین عوامل افزایش ریزگردها هستند علاوه بر اینکه این ذرات به‌طور مستقیم باعث کاهش کیفیت هوا می‌شوند، روی کاهش کیفیت نور و قابلیت جذب آن روی برگ گیاهان نیز تاثیرگذارند.

وزارت جهادکشاورزی ، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه، وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه، وزارت کشور، وزارت دفاع، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و سازمان حفاظت محیط‌زیست دستگاه های متولی و اجرا کننده آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیان بار پدیده گرد و غبار در کشور هستند.

همه دستگاه های مسئول در دولت با جدیت موضوع ریزگرد ها را پیگیری کنند

طبق گفته مسئولان در تابستان سال جاری پس از 12 سال مجددا با این پدیده دست و پنجه نرم خواهیم کرد. در این راستا رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت و در بخشی  از سخنان خود با اشاره به موضوع ناسالم شدن وضعیت هوا بر اثر ورود ریزگردها به کشور، گفت: ریزگردها زندگی مردم را مختل کرده و همه دستگاه‌های مسئول در دولت باید با جدیت در این زمینه وظایف و مسئولیت‌های خود را ایفا کنند.

آیت‌الله رئیسی در همین زمینه سازمان محیط زیست را مکلف کرد به همراه دیگر دستگاه‌های ذیربط از طریق دیپلماسی و مجامع بین‌المللی و تعامل با کشورهای همسایه رفع این مشکل را مجدانه پیگیری کنند.

 پدیده گرد و غبار آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی برجای می گذارد همچنین یافته ها نشان می دهد استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار باعث نفوذ این هوا به کیسه های هوایی، بی نظمی ضربان قلب، حملات قلبی و مشکلات تنفسی و ضعف در بینایی و حساسیت های پوستی شده است. که از متداول ترین آن ها در ایران به خصوص خوزستان، بیماری های تنفسی را شامل می شود.

 سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در نشست این فراکسیون با حضور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و دیگر مسئولان مربوطه با موضوع جلوگیری از شیوع ریزگردها ضمن اشاره به آلودگی هوای تهران و تعطیلی دیرهنگام مدارس ابتدایی گفت: رسوب آلودگی ریزگردها در تهران در ریه و بدن بسیار خطرناک تر از استان های دیگر است و اعلام تعطیلی های دیرهنگام موجب نارضایتی مردم و عدم اعتماد آن ها به تصمیمات دولت خواهد شد.

احتمال وقوع گرد و غبار در تابستان

وی با اشاره به وجود چشمه‌های ریزگرد بالفعل و بالقوه فراوان در اطراف تهران گفت: با توجه به اینکه رویداد اخیر گرد و غباری در تهران در اردیبهشت ماه رخ داد، حتماً احتمال تکرار این رویداد در ماه‌های آتی به ویژه در تابستان وجود دارد.

رفیعی ادامه داد: بیشترین منشأ اتفاقی که هفته پیش در تهران رخ داد، داخلی است، متأسفانه در اطراف تهران چشمه‌های ریزگرد بالفعل و بالقوه فراوانی از جمله تالاب بندعلیخان ورامین داریم که متاسفانه در این زمینه نیز برنامه خاصی برای مدیریت این کانون‌ها وجود ندارد.

مجلس دیپلماسی ریزگردها را پیگیری کند

وی تصریح کرد: ما باید در مجلس در کنار دیپلماسی محیط زیست و رودخانه‌ها بحث دیپلماسی ریزگردها را پیگیری کنیم تا بتوان با کمک کشورهای درگیر منشا گرد و غبار را کنترل کرد. البته وزارت خارجه نیز باید در این حوزه ورود جدی کند، دست دستگاه دیپلماسی کشور از اطلاعات خالی است و باید وزارت نیرو و سازمان محیط زیست اطلاعات لازم را در خصوص منشا گرد و غبارها و دیگر مسائل در اختیار آن‌ها قرار دهد.

رفیعی تاکید کرد: البته ما تاکنون مذاکراتی را با کشورهای درگیر ریزگردها انجام داده‌ایم اما باید دولت برای انجام اقدامات اساسی به میدان بیاید.

این حجم از گرد و غبار فقط به عوامل داخلی مربوط نمی شود و عوامل خارجی از جمله بیابان های عراق، عربستان، سوریه، اردن و کویت و سدسازی کشور ترکیه ایران را تحت تاثیر قرار داده است همچنین خشک شدن تالاب هورالعظیم و شادگان مزید بر علت بوده است.

سیدصولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه بخشی از منشاء ریزگردها در داخل و بخش مهمی نیز در خارج کشور است افزود: وضعیت ریزگردها و طرح های در دست اقدام در سفر خوزستان پیگیری شده است.

در نظر گرفتن منابع برای کنترل کانون‌های پدیده ریزگردها

معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد: برای کنترل کانون‌های ریزگرد داخلی تصمیم های خوبی گرفته شده و منابعی نیز برای در نظر گرفته شده است که برای سرعت بخشی به این موضوع پرداخت آنها تسریع می‌شود.

وی ادامه داد: کانون های ریزگرد خارجی که بخش مهمی از منشاء گرد و غبار در کشورمان است نیاز به اقدام و پیگیری فراسرزمینی است که این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد.

 سازمان هواشناسی، ستاد مدیریت بحران و دانشگاه علوم پزشکی و محیط‌زیست از طریق رسانه‌ها باید به مردم اطلاعات دقیق و به موقع ارائه دهند تا کودکان و افراد در معرض خطر از حضور در فضای باز خودداری کنند.

سید محمدمهدی میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در این باره اظهار کرد: در این ارتباط گزارش‌های مفصلی جمع‌بندی شده و در اختیار کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران قرار گرفت.

باتوجه به اهمیت این موضوع و نقش مهم آن در زندگی آحاد مردم سازمان حفاظت محیط زیست که متولی اصلی این امر است گوشه نشینی کرده و هیچ گونه نشست و اقدام چشمگیری در این زمینه انجام نداده است.

این درحالیست که استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان امکان کاهش آلاینده‌ها را فراهم می کنند علاوه براین کنترل این امر نیازمند عزم ملی و برنامه‌ریزی صحیح است و همکاری‌های منطقه‌ای را می‌طلبد.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز