نگاهی به همایش جمعیت/ «ایران» چگونه «جوان» می‌شود؟

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۸:۴۱:۰۴
کد خبر: ۱۳۳۰۱۱۰
مراسم «ایران جوان» امروز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه به همت وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مراسم «ایران جوان» امروز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه به همت وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در حوزه هنری برگزار شد. این مراسم به منظور تقدیر از فعالان حوزه جمعیت برگزار و از فعالان اجتماعی که به هر نحوی در زمینه جمعیت فعالیت داشتند تقدیر به عمل آمد.

** سمن‌ها برای افزایش جمعیت ایران تلاش کنند

در ابتدای این مراسم وحید یامین پور معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان به این مسئله که مردم و سازمان های مردم نهاد باید در زمینه جمعیت حضور فعال داشته باشند تاکید کرد و گفت: وظیفه حاکمیت ریل گذاری و ایجاد بستر مناسب است تا هماهنگی میان فعالان فرهنگی در این خصوص انجام شود.

وی همچنین افزود: در حوزه جمعیت، هوا تحت تاثیر فرهنگ غربی مسموم شده است و تلاش زیادی از سوی بخش های فرهنگی لازم است تا این هوا تصفیه شود آنچه که از طرف دولت برمی اید بسترسازی و ایجاد زمینه مناسب برای همکاری سازمان های مردم نهاد با یکدیگر است. (متن کامل)

یامین پور

بعد از یامین پور، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به سخنرانی پرداخت و تاکید کرد که باید نگاه فردگرایی را در بین آحاد جامعه کنار بزنیم و فرهنگ "از زندگی خود برای دیگری بگذریم" را در جامعه جای بی‌اندازیم در این شرایطی می‌توانم شاهد افزایش ازدواج و فرزنداوری باشیم.

وی افزود: معاونت زنان دستورالعمل ارائه خدمات مشاوره ۴ ساله اول زندگی را در دستور‌کار قرار داده است‌ که این خدمات در سال اول رایگان خواهد بود، هرچه ازدواج پایدار داشته باشیم به جمعیت کمک کردیم، هرچه خانواده ها گرم تر باشد جمعیت ما رشد خواهد کرد. متن کامل ) 

** لزوم ترغیب جوانان به ازدواج

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد که آمار سقط چنین، ناباروری در شرایط خوبی نیست و برای انجام آزمایشات غربالگری در قانون جوانی جمعیت فکری شده است که دستگاه های مربوطه متولی ان هستند اما آنچه که مربوط به وزارت فرهنگ است فرهنگ سازی در جامعه برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزنداوری بوده که باید آثار فاخری در این زمینه تولید کنیم.

وزیر ارشاد

وی افزود: بیش از قانون باید برای تغییر فرهنگ و بینش در این عرصه اقدام شود، امتیازات قانونی خوب است اما باید کارهای قانونی صورت گیرد تا سن ازدواج و فرزنداوری تغییر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: نحوه به کارگیری بانوان با مردان همسان است تمام این موارد زنجیره ای است که مانع فرزنداوری شده است به همین دلیل در ستاد جمعیت باید برای قطع زنجیره فعلی و تعیین ریل گذاری ها فکری کنیم. (متن کامل)

بانکی پور نماینده مجلس نیز با اشاره به قانون جوانی جمعیت و‌حمایت از خانواده در مراسم ایران جوان، گفت: قطعا قانون جوانی جمعیت نقص دارد به همین دلیل از دولت می خواهیم که در برنامه هفتم توسعه برای رفع نواقص فکری کنند علاوه بر این بعد از اجرای کامل قانون در دو سال آینده مجدد قانون را بازنگری می کنیم.

**کمبودهای قانون جوانی جمعیت را بررسی می‌کنیم

وی خاطرنشان کرد: از نظر مسائل مالی کاملا منابع مالی را دیده شده است. بودجه‌ای که مجلس و دولت برای امسال در نظر گرفته از جمع کل بودجه های حمایت از خانواده در ۴۰ گذشته بیشتر است.

بانکی پور ادامه داد: وام ازدواج نسبت به سال های گذشته ۴ و ۵ برابر شده است. ممکن است قانون کمبودهایی داشته باشد، از دولت می خواهیم در برنامه هفتم کمبودهای قانون جوانی جمعیت را بررسی و در نظر بگیرد در مجلس نیز حمایت می کنیم. (متن کامل)

در پایان مراسم نیز سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به ایراد سخنانی به عنوان حسن ختام مراسم پرداخت و بر این موضوع که در کنار رفع موانع اقتصادی باید فرهنگ سازی نیز صورت گیرد تاکید کرد و گفت: باید موانع موجود به ویژه در زمینه اشتغال و مسکن حل شود و فرهنگ سازی برای ترغیب جوانان به تشکیل خانواده و فرزنداوری انجام شود. در کنار حل مشکلات اقتصادی اقدامات فرهنگ سازی باید انجام شود.

سجادی - اهوار

وی همچنین گفت: نرخ رشد جمعیت در حال حاضر منفی است ایران ما نسبت به سایر کشورها ساختار خوبی دارد و عنوان پنجره جمعیتی با خود یدک می کشد اما سرعت کاهش نرخ جمعیت نشان از این دارد اگر کاری نکنیم در سال های آینده فرصت پنجره جمعیتی را از دست خواهیم داد برای همین باید همگی اقدامات لازم را انجام دهیم. (متن کامل)

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز