نگرانی از احتمال مرگ آخرین بازمانده توله یوزپلنگ‌ها

۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۲۳:۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۳۳۰۳۶۱
نگرانی از احتمال مرگ آخرین بازمانده توله یوزپلنگ‌ها
پس از سال‌ها تحقیقات و تلاش برای ادامه نسل یوزپلنگ ایرانی بالاخره تلاش دامپزشکان به نتیجه نشست و سه توله یوزپلنگ به دنیا آمدند اما متاسفانه دو توله طی روزهای گذشته با بیماری از بین رفتند و همه نگران آخرین بازمانده توله یوزپلنگ‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ایران و فیروز مادر و پدر فرزندان پرحاشیه یوزپلنگ‌های ایرانی روز گذشته دومین فرزند خود را از دست دادند.

در چند ماه اخیر تولد فرزندان این خانواده جنجال های زیادی را به پا کرده است. پس از سال ها تحقیقات برای ادامه نسل یوزپلنگ ایرانی بالاخره تلاش دامپزشکان به نتیجه نشست و توله یوزها در تاریخ 10 اردیبهشت ماه در پارک ملی توران در سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی به دنیا آمدند اما مسلما ادامه نسل توله یوز ها به همین نقطه ختم نخواهد شد و از این جای ماجراست که اقدامات مهم تر و دقیق تر باید آغاز شود.

 نگهداری صحیح از توله یوزها یکی از اقدامات موثر و دغدغه‌های اصلی کارشناسان است و از بین رفتن دومین توله یوز نگرانی را برای حفظ سومی بیشتر کرد.

باتوجه به اینکه فرآیند تکثیر یوزپلنگ ایرانی پروژه ملی به شمار می آید و مسئولان واقف بر تعداد کم اینگونه هستند باید در این زمینه تشکیل کمیته داده و گزارشات شفافی را در دسترس مردم قرار دهند و کارشناسان بتوانند در این مسیر سخت و مهم به سازمان محیط زیست کمک کنند. 

یوز

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تولد توله یوزپلنگ‌ها اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه این نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است، بتوانیم با حفظ این توله‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بزرگی به حفظ ژن این‌گونه درخطر انقراض است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز است تا به امروز مشاهده‌ شده است تصریح کرد: یوزها در هر بارداری دو تا ۶ توله به دنیا می‌آوردند و هرچند این فرایند به‌نوبه خود برای حفظ این‌گونه مهم از نظر ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست  برنامه‌ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.

با تولد یوزپلنگان در ابتدا موجی از شادی در میان مردم و کارشناسان و فعالان محیط زیستی به راه افتاد اما از همان زمان هم برخی نگرانی‌ها از زنده ماندن و رشد آنها وجود داشت که با از بین رفتن اولین توله یوز بیشتر هم شد.

شیر دادن به یوز

 ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش درباره علت تلف شدن توله یوز اول محتمل‌ترین دلیل مرگ آن، تغذیه اشتباه توله دانست و گفت: به علت نداشتن علم کافی در شیردهی به توله‌ها به صورت وارونه، شیر وارد ریه‌های توله یوز شده و توله تلف شده است.

وی گفت: توله‌ یوز پلنگ‌ها در زمان سزارین بدون دستکش لمس شده‌اند و گرفتن بوی انسان به توله‌ها باعث شده تا مادر فرزندان خود را نپذیرد، تیم پزشکی و افرادی که برای سزارین و نگهداری از فرزندان ایران انتخاب شده اند، تاکنون یوزپلنگ ندیده اند، و به علت نداشتن دانش و تجربه کافی ابتدا جنسیت توله یوز را اشتباه تشخیص دادند.

 در پاسخ به ادعای این دامپزشک،  بهرنگ اکرامی جراح یوزپلنگ‌های پارک ملی توران در صفحه اینستاگرام خود تصاویری را از لحظه به دنیا آمدن یوزها منتشر کرد که نشان می‌دهد برخلاف این ادعا یوزپلنگ‌ها از همان ابتدا با دستکش لمس شده‌اند.

وی ضمن انتشار این تصاویر در صفحه خود نوشت:

اینکه "سزارین بدون دستکش و لمس توله‌ها علت نپذیرفتن آن‌ها توسط مادر است"؛ توهمات و شایعه‌پراکنی یک همکار دامپزشک است. انتقاداتی از جمله این که تا به حال یوزپلنگ ندیده‌ایم و در شیردهی اشتباه کرده‌ایم در حالی مطرح می‌شود که "ایران" سالم است و 2 هفته دیگر نیز بخیه‌های آن برداشته می‌شود. توله‌ها نیز چشم باز کرده, وزن گرفته و سرحال‌اند. کادر یوز ندیده بچه‌های همین کشورند و با افتخار وقت خود را برای این توله‌ها می‌گذارند

همچنین او اعلام کرده بود در زمان تلف شدن اولین توله ایران که از زمان تولد ضعیف و در این ۴ روز افزایش وزنی نداشت‌ و بعد از کالبدشکافی علت تلف‌شدن ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین شده است.

هرچند انتقاداتی از حضور افراد غیر متخصص هنگام به دنیا آمدن توله یوزها وجود دارد و بسیاری این کار را از همان ابتدا برای سلامتی توله‌ها خطرناک می‌دانستند و انتظار می‌رود در ادامه مسیر نگذارند اینگونه افراد در محل نگهداری آنها حاضر شوند.

توله

صبح روز گذشته خبر از بین رفتن توله دوم در راه انتقال به  بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران اعلام شد.

حسن اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: صبح امروز دامپزشک تیمارگر توله یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آنها می‌شود.

معاون محیط زیست بیان کرد: پس از بررسی‌های انجام پذیرفته، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله‌ها، برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متأسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد.

وی گفت: تلف‌شدن توله یوز در دست بررسی و علت دقیق آن پس از کالبدگشایی اعلام خواهد شد.

 حال با از بین رفتن توله یوز دوم همه نگران توله یوز سوم هستند و امیدوارند سازمان محیط زیست با کمک کارشناسان و دامپزشکان علاوه بر مراقبت از بازمانده توله یوزها، برای به دنیا آمدن توله یوزهای دیگر هم دست از تلاش و تحقیق بر ندارند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز