سگ‌های ولگرد قاتل خاموش یوزپلنگان ایرانی

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۴:۲۹:۲۴
کد خبر: ۱۳۵۱۸۹۰
سگ‌های ولگرد قاتل خاموش یوزپلنگان ایرانی
کمتر از ۷۰ قلاده یوزپلنگ در کشور وجود دارد و بسیاری از افراد دغدغه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی را دارند. اما سگ‌های رهاشده در طبیعت که تعدادشان افزایش پیدا می‌کند، قاتل میزان قابل توجهی از این گونه بودند بنابراین باید جمعیت سگ های ولگرد کنترل شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کمتر از ۷۰ قلاده یوزپلنگ در کشور وجود دارد و بسیاری از افراد دغدغه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی را دارند. اما سگ‌های رهاشده در طبیعت که تعدادشان افزایش پیدا می‌کند،  قاتل میزان قابل توجهی از این گونه بودند بنابراین باید جمعیت سگ های ولگرد کنترل شود.

خلاف ادعاهای اثبات نشده حامیان سگ ها، این طور به نظر نمی‌رسد که کشورهای دیگر برنامه ای برای کنترل جمعیت سگ‌های شناسنامه دار، صاحب دار و ولگرد نداشته باشند. در واقع قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مهار و کنترل سگ‌های خانگی و غیرخانگی در کشورهای مختلف از غربی گرفته تا کشورهای عربی و همسایه ایران وجود دارد.

برخی حامیان در برابر کنترل جمعیت سگ‌ها و رشد بی منطق و نگران کننده جمعیتشان، واکنش‌های نه چندان صحیح و منطقی از خود بروز می‌دهند.

بررسی مقاله های کارشناسان محیط زیست حاکی از آن است که غلبه آنها در چرخه حیات، تهدیدکننده ۱۸۸ گونه در معرض انقراض است. از جمله ۹۶ گونه پستاندار، ۷۸ گونه پرنده، ۲۲ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست. 

یوزپلنگ+ایرانی

 گله سگ حتی پلنگ، گراز و خرس را از پا می‌اندازد. حق حیات حیوانات این نیست که اجازه دهیم تعداد یک گونه بی قاعده افزایش پیدا کند و غالب شود در حالیکه سلامت و حیات گونه‌های دیگر را به خطر بیندازد.

در این راستا پیام محبی رئیس هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران در برنامه ای درباره سگ‌های ولگرد گفت: ازدیاد سگ‌های بلاصاحب بزرگترین علت انقراض یوزپلنگ ایرانی بوده است. یوزها وقتی به دلیل کمبود منابع غذایی ناشی از تغییرات اقلیمی و ...  به حاشیه شهرها پناه می‌آورند، در همین احوال سگ‌های حاشیه شهرها به صورت گله‌ای به یوز ایرانی حمله می‌کنند و آن را از بین می‌برند.

سگ‌ها مانند اجداد خود برای شکار حوصله فراوان دارند. آن را تعقیب می‌کنند و در فرصتی مناسب که خسته شد حمله می‌کنند. یوزپلنگ‌ها سریع‌ترین دونده‌های جهان هستند اما فقط برای چند دقیقه و بعد از آن خسته می‌شوند. استراحت می‌کنند و سگ‌ها از این فرصت استفاده و حمله می‌کنند و اینگونه می‌بینیم که سگ‌ها از نگهبانان طبیعت به قاتلان طبیعت تبدیل شده‌اند.

در ایران کمتر از ۷۰ قلاده یوزپلنگ وجود دارد. سگ‌های رهاشده در طبیعت که تعدادشان روز به روز افزایش پیدا می‌کند می‌توانند قاتل این گونه باشند. در این خصوص فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شده است.

سگ

امیرعبدوس  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفت و گویی ابراز کرد: سگ های گله و جاده ۲ عامل اصلی تلفات یوزپلنگ ایرانی در منطقه توران واقع در شرق استان سمنان به شمار می رود. سگ های گله با حمله به یوزپلنگ های ایرانی در زیستگاه پارک ملی توران، مرگ آنها را رقم می زنند، اما در بسیاری موارد این اتفاقات، کمتر اطلاع رسانی و ثبت می شود.

 جمعیت عظیم سگ‌های ولگرد در برهه های مختلف زمانی ضربات سهمگین به حیات وحش زده است و عامل مستقیم «انقراض یوز ایرانی» و غیرمستقیم «نابودی ۳۰ درصد از جنگل‌ها بلوط زاگرس» است.

محمد درویش رییس کمیته محیط‌ زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو اعلام کرد که ۳۰ درصد جنگل‌های بلوط با عاملیت اصلی سگ‌های ولگرد نابود شده‌اند. درویش در ادامه افزود: سگ‌ها یکی از مهمترین عوامل اصلی کاهش محسوس دارکوب در منطقه زاگرس هستند. سگ‌ها امنیت را از این پرندگان ربوده‌اند. این پرندگان موجوداتی هستند که لارو (نوزاد) سوسک چوبخوار را از پوست بلوط بیرون می‌کشیدند، می‌خوردند و اجازه نمی‌دادند که لاروها تبدیل به سوسک شوند. اکنون ۳۰ درصد این جنگل‌ها به دلیل این سوسک‌های چوب‌خوار نابود شده‌اند.

شکار

هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در محدوده پارک ملی توران در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.

هر فرد برای آنکه ادعایی درباره محیط زیست داشته باشد و چنانچه بخواهد خود را حامی محیط زیست بداند باید همه ابعاد را بسنجد و در چهارچوب قوانین زیست محیطی عمل کند تا حقوق همه حیوانات رعایت شود.

انتهای پیام/

نظر شما
نظرات
سعید
|
-
|
۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
0
0
شهرداری ها باید پاسخگو باشند در شمال کشور از بس سگ های ولگرد زیاد شده که نمیشه رفت تا سوپر مارکت وسیله خرید.???
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز