بلوط ایران در زاگرس ایستاده می‌میرد

۱۴۰۱/۰۵/۲۲ - ۲۳:۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۳۶۳۴۵۲
بلوط ایران در زاگرس ایستاده می‌میرد
در این روزها جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد روزگار خوشی سپری نمی کنند و عدم توجه به رفع این معضل ملی تیشه به ریشه بلوط های زاگرس می زند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قصه تلخ خشکیدگی و قطع درختان بلوط در زاگرس به تازگی آغاز نشده و در برهه های زمانی مختلف شاهد از بین رفتن ریه های زاگرس بوده ایم . جنگل‌های زاگرس با داشتن 6 میلیون هکتار مساحت، 40 درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند و در 11 استان کشور قد علم کرده اند. حدود 70 درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها  تشکیل داده‌اند.

این جنگل ها نقش انکارناپذیری در جلوگیری از خطرات و بحران‌های زیست‌محیطی همچون سیل، زلزله و طوفان ایفا می‌کنند علاوه براین به حیات مردمان این منطقه روح بخشیده اند و  معیشت حدود یک‌ونیم میلیون نفر از مردم ساکن در این مناطق وابسته به جنگل‌های زاگرس است.

 دو سوم کشور ما را کویر تشکیل داده است و تنها یک ‌سوم آن مراتع جنگلی و کوهستانی زاگرس و البرز است اما عوامل متعددی چون آتشسوزی ها، خشکسالی، آفت جوانه خوار و پروانه سفید برگ خوار بلوط، قاچاق چوب، ویلاسازی و تخریب های انسانی باعث از بین رفتن هکتارها از این منابع مهم طبیعی در کشور شده اند.

درخت

در این روزها جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد روزگار خوشی سپری نمی کنند و عدم توجه به رفع این معضل ملی تیشه به ریشه بلوط های زاگرس می زند.

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گویی درباره آفت های درختان بلوط اظهار کرد: ما از هیچ کوششی دریغ نکردیم و دریغ نمی کنیم اما متاسفانه این مشکل مربوط به کل زاگرس هست، همه استانهای زاگرس درگیر این دو آفت هستند و از بین بردن آن نیازمند یک عزم ملی است. در این مدت فعالیت های مختلفی ازجمله پیگیری و اعزام تیم‌های مختلف عملیاتی به مناطق بحرانی را انجام دادیم.

وی افزود: اولا برگ درختان از بین رفته و درخت خشک نشده و آسیب نمی بیند، با این یک مرحله آفت، درختان از بین نمی رود اما آسیب می بیند و حدود ۶۰هزار هکتار جنگل بلوط دچار آفت شده اند. اقداماتی در زمینه مبارزه با این آفت‌ها انجام شده، اما شیوع این آفت در جنگل های استان گسترده شده و در صورتی که در دو سه سال آینده ادامه پیدا کند منجر به خشک شدن جنگل‌های بلوط استان می‌شوند.

مرگ ایستاده جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد و زاگرس در سایه بی اعتباری

 

در این میان سودجویان از این فرصت سو استفاده کرده و در این زمین ها مشغول ویلاسازی می شوند این درحالیست که حفظ جنگل‌ها یکی از شاخص‌های مهم توسعه پایدار است.بیش از ده میلیون نفر از هموطنان زاگرس‌نشین دقیقا  در ۱۱ استانی زندگی می‌کنند که این بلوط‌ها قلب تپنده آن هستند.

جنگل‌های بلوط زاگرس به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی و ظرفیت‌های اکوتوریستی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند و حفاظت از آن‌ها در برابر بیماری‌ها و آفات به ویژه آفت جوانه خوار بلوط امری ضروری است. در چند سال اخیر به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش‌ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس شده است و همین امر موجب شده که درختان بلوط زاگرس در معرض نابودی قرار گیرند.

بنابراین نجات جان جنگل‌های بلوط نیازمند رسیدگی فوری سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و جنگل هاست و در غیراین صورت در آینده‌ای نه چندان دور شاهد زوال کامل این گنجینه طبیعی خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما
نظرات
argamag7
|
-
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
0
آشنایی با نحوه پرورش گل ناز یخی
https://arga-mag.com/877473/%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%b4-%d9%86%d8%a7%d8%b2-%db%8c%d8%ae%db%8c
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز