با این روش ساده از سرطان زا شدن گوشت کبابی جلوگیری کنید

۱۴۰۱/۰۵/۲۹ - ۲۲:۵۱:۵۳
کد خبر: ۱۳۶۴۰۳۵
متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند که کباب کردن انواع گوشت باعث تولید ترکیب‌های سرطان زا از جمله آمین‌های هتروسیکلیک (HCA) در گوشت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ گرچه اغلب بررسی‌ها، گوشت قرمز را منبع اصلی این مواد سرطان‌زا به شمار می‌‌‌‌آورند، اما ماهی و مرغ کبابی هم به همان اندازه، حاوی این آمین‌‌ها هستند. کباب کردن، همچنین گوشت را در معرض ترکیبات سرطان‌زای موجود در شعله‌های آتش قرار می‌دهد. این ترکیبات که به عنوان PAH شناخته می‌شود، به سطح گوشت می‌چسبد.

 راه‌هایی برای کباب کردن وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد:

- گوشت را در قطعه‌های کوچک‌تر برش دهید تا سریع‌تر پخته شوند. پخت و پز در دما‌های پایین می‌تواند خطر تولید ترکیبات سرطان‌زا را کاهش دهد.

- گوشت‌های کم‌چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید. کباب کردن این گوشت‌ها باعث کاهش دود حاوی هیدروکربن‌های مضر می‌شود. برای کباب کردن، مرغ، غذا‌های دریایی، بوقلمون بدون پوست و برش‌های بدون چربی گوشت گاو، بره و... را انتخاب کنید.

- گوشت را به طور مرتب روی شعله بچرخانید. با این کار HCA کمتری روی گوشت تشکیل می‌شود.
بهتر است گوشت کبابی را روی تور‌های مخصوص آلومینیومی یا فویل‌های آلومینیومی قرار دهید تا مانع از ریزش روغن روی آتش شود.

- گوشت را ۳۰ دقیقه قبل از کباب کردن، در ترکیب سرکه بالزامیک یا آب لیمو و همچنین کمی روغن زیتون قرار دهید و آن را طعم‌دار کنید. این کار می‌تواند تشکیل HCA‌ها را با ایجاد سدی بین گوشت و شعله‌های آتش و دود، کاهش دهد.

- قبل از شروع کباب کردن، گوشت را با اجاق گاز یا مایکروویو تا حدی بپزید. این کار باعث می‌شود زمان کمتری برای کباب کردن لازم داشته باشید. گوشت از قبل پخته شده را بلافاصله روی دستگاه گریل بگذارید تا کمتر در معرض آلودگی با باکتری‌ها قرار گیرد.

- استفاده از گریل گازی می‌تواند به شما امکان کنترل بهتر درجه حرارت مورد استفاده برای پخت را بدهد. از خوردن تکه‌های سوخته روی سطح گوشت به شدت پرهیز کنید.

- کباب کردن میوه‌ها و سبزیجات HCA تولید نمی‌کند، زیرا غذا‌های گیاهی حاوی پروتئین کمی هستند. این سبزیجات را در کنار غذا کباب کنید: مارچوبه، هویج، ذرت، کدو، قارچ و فلفل. همیشه همراه کباب، سالاد تازه، سبزیجات و میوه تازه مصرف کنید. چون ثابت شده مصرف سبزیجات به‌خصوص فلفل همراه گوشت‌های کبابی، خاصیت سرطان‌زا بودن آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز