​مردم مجبورند برای معاینه بیماری خود یک سال منتظر بماند!

۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۲۳:۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۳۶۵۵۷۷
​مردم مجبورند برای معاینه بیماری خود یک سال منتظر بماند!
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدت زمان معاینه برخی از پزشکان متخصص ممکن است شش ماه تا یک سال طول بکشد گفت: برخی پزشکان که در روستاهای دور افتاده خدمت می کنند به بهانه های مختلف از حضور در منطقه امتناع می کنند و ترجیح می دهند که در مراکز استان ها خدمت کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در یک‌صد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد افزایش حداقلی پذیرش سه هزار دانشجوی پزشکی به ظرفیت موجود کشور طی بازه زمانی حداقل پنج سال به تصویب رسید و همچنین مقرر شد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیشنهادهای خود را درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از سه هزار تا پنج هزار نفر به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.

درعین‌حال در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست سید ابراهیم رئیسی و با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیست و سوم آذرماه ۱۴۰۰ تشکیل شد، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست آماری ارائه داد که خبر از یک فاجعه در حال و آینده می‌دهد.

به گفته عاملی و بر اساس آمار نیاز به پزشک عمومی برای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲ پزشک است که در شهر تهران این نسبت به ۳۵ و نیم نفر می‌رسد؛ همچنین در شهرهای دیگری که دانشکده پزشکی دارند، این آمار  ۱۵ نفر در ازای هر ۱۰ هزار نفر و در ۵۰ درصد شهرهای دیگر کشور نسبت پزشک به جمعیت ده هزار نفر، ۳.۸ است.

اما آنچه حائز اهمیت است این است که طبق استانداردهای جهانی، تعداد پزشک متخصص باید دو برابر پزشک عمومی باشد اما این استاندارد در بهترین حالت ۴ یا ۵ پزشک متخصص به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت در کشور است.

این شواهد و آمارها نشان می‌دهد برخی از حوزه‌های پزشکی در شهرستان‌ها، شدیدا با کمبود پزشک متخصص مواجه هستند. البته اگر بخواهیم از لحاظ کیفی بررسی کنیم، می‌توان گفت ایران از نظر ظرفیت بهینه پزشکی شرایط مطلوبی دارد.

 در همین راستا، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا اظهار کرد:  در برخی رشته همانند جراحی عمومی و تخصصی،زنان و زایمان و سایر رشته ها با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم .

حجت السلام احمد حسین فلاحی با بیان اینکه پرسه معاینه برخی از پزشکان متخصص ممکن است شش ماه  تا یک سال طول بکشد،یادآورشد: از طرفی برخی پزشکان که در روستاهای دور افتاده خدمت می کنند به بهانه های مختلف از حضور در منطقه  امتناع می کنند و ترجیح می دهند که مراکز استان ها خدمت کنند .

وی افزود: عدم  توجه وزرات بهداشت  و درمان به مصوبات شورای عالی فرهنگی و قوانین که در خصوص افزایش ظرفیت تدوین شده غیر قانونی بوده و لازم است مراجع قانونی با آنها برخورد کنند .

نماینده مردم همدان با بیان اینکه  عدم پذیرش قوانین تصویب شده توسط وزرات علوم در صورتی  دلیل که قانع کننده  همانند نبود اعتبار و امکانات وجود  داشته قابل پذیرش خواهد بود  اما به نظر می رسد در حال تعارض منافع اجازه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی را نمی دهد.

حجت السلام فلاحی ضمن اشاره به حرکت جامعه به سمت پیری جمعیت،عنوان کرد: درآینده نه چندان به دلیل به بحران پیری جمعیت نیاز بیشتر به پزشک متخصص داریم .

وی بیان کرد: متأسفانه به سمت پیری جمعیت در حرکت هستیم و اگر این ظرفیت افزایش نیابد قطعا با مشکلات بیشماری در آینده نه چندان دور مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم همدان  با بیان اینکه ایران این ظرفیت را دارد که از لحاظ بهداشت و درمان کشورهای منطقه را تحت  پوشش خود قرار دهد،عنوان کرد: متاسفانه تعارض منافعی که در وزرات بهداشت وجود دارد اجازه چنین اقداماتی را نمی دهد.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز