اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران

۱۴۰۱/۰۷/۲۵ - ۰۹:۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۳۸۷۴۲۶
اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران
رئیس دانشگاه تهران از گشایش در زمینه تأمین مالی فاینانس ارزی ۱۵۰ میلیون دلاری جهت خرید تجهیزات آزمایشگاهی جدید برای دانشگاه تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست انعقاد تفاهم‌نامه با یکی از بانک های خصوصی گفت: تأمین تجهیزات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران توسط این بانک با استفاده از اعتبارات فاینانس تبصره ۳ بودجه عمومی کل کشور سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار، یکی از اقدامات اساسی در زمینه ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی در دانشگاه تهران محسوب می‌شود. بر طبق قانون بودجه امسال، تضمین این تسهیلات بانکی برعهده دولت خواهد بود. 

رئیس دانشگاه تهران افزود: در بازدید از آزمایشگاه‌های دانشگاه مشاهده می‌شود که شرایط مطلوبی وجود ندارد و وسایل و تجهیزات مذکور برای چند دهه قبل است. بهترین استادها و محققان در دانشگاه تهران فعال هستند اما در زمینه تجهیزات دچار کمبود هستیم. البته با اجرای اولین محور تفاهم‌نامه دانشگاه تهران و این بانک، گام مؤثری در زمینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی جدید برداشته می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای جامع برای ایجاد و توسعه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران در نظر است. امیدواریم فضایی ایجاد شود تا دانشگاه‌های مختلف از سرویس‌های آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران بهره‌مند شوند و به این ترتیب از کل اکوسیستم تحقیقاتی کشور حمایت کنیم. 

مقیمی با بیان اینکه تفاهم‌نامه دانشگاه تهران و این بانک با هدف حمایت از فعالیت های فناورانه و نوآورانه، تجاری‌سازی تحقیقات و خلق ثروت از دانش در جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان منعقد شده است، افزود: سرمایه گذاری مشترک در پروژه های شهر دانش و پارک علم و فناوری دانشگاه در قالب مشارکت عمومی خصوصی (ppp) و ساخت و بهره‌برداری مشترک از برج های فناوری، از محورهای مهم همکاری مشترک دانشگاه تهران و این بانک است. 

وی با ابراز امیدواری نسبت به راه‌اندازی برج فناوری مالی (فین تک) با کمک این بانک خصوصی افزود: در این برنامه، دانشگاه نقش تسهیل‌گر و ایجادکننده شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مالی را ایفا می‌کند و خدمات توسعه آن‌ها برعهده بانک قرار داده خواهد شد و امید است طرح‌های مشترک سرمایه‌گذاری که در دستور کار دانشگاه تهران قرار دارد با مشارکت جدی این بانک خصوصی به مرحله اجرا درآید. 

رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به درخواست مدیرعامل این بانک که متقاضی راه‌اندازی رشته‌های تخصصی مورد نیاز این بانک در حوزه مالی بود، گفت: در دوره جدید مدیریتی دانشگاه تهران، سه دانشکده حکمرانی، گردشگری و تجارت و مالیه راه‌اندازی شده است که رشته‌های جدید بر اساس نیاز جامعه و به صورت تقاضامحور در آن‌ها ایجاد می‌شود. 

مقیمی با بیان اینکه طراحی رشته‌های مورد نیاز نظام بانکی در دستور کار دانشکده تجارت و مالیه قرار دارد، اظهار کرد: آمادگی داریم ملاحظات و نیازهای این بانک را در زمینه طراحی رشته‌های جدید مورد توجه قرار دهیم. 

مشارکت در راه‌اندازی صندوق‌های تأمین مالی شامل صندوق سرمایه گذاری جسورانه (VC) و سرمایه‌گذاری خصوصی (PE)، مشارکت در راه‌اندازی استارتاپ‌های ارائه دهنده خدمات نوین بانکی و فناوری‌های مالی شامل تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF) با پشتوانه دانش فنی دانشگاه تهران و توسعه بازار توسط بانک و همکاری در تأمین مسکن اساتید در قالب ساخت و فروش اقساطی مسکن توسط بانک در زمین¬های معرفی شده از طرف دانشگاه از دیگر محورهای تفاهم‌نامه دانشگاه تهران و این بانک است. 

همکاری و مشارکت در راه‌اندازی و توسعه هاب شهر هوشمند با معاونت مرکز تحقیقات شهر هوشمند دانشگاه تهران، استفاده از پتانسیل‌های تحقیق و توسعه‌ای مرکز تحقیقات شهر هوشمند دانشگاه در مسیر پروژه‌های شهر هوشمند کلانشهرهای کشور، ایجاد و راه‌اندازی دفتر نوآوری و فناوری بانکی در دانشگاه و همکاری در ایجاد نهاد (انیستیتو) شبکه‌سازی نخبگان دانشگاهی و فعالیت در حوزه اقتصاد دیجیتال و توسعه بانکداری دیجیتال از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه محسوب می‌شود. 

انتهای پیام/

 

نظر شما