موج دوم آنفولانزا احتمالا اوایل بهمن

۱۴۰۱/۰۹/۱۸ - ۱۲:۳۹:۲۷
کد خبر: ۱۴۰۸۶۸۱
موج دوم آنفولانزا احتمالا اوایل بهمن
یکی از سه موج سالیانه آنفلوآنزا در کشور که از اوایل مهر ماه تاخت و تازش را آغاز کرده بود، ‌ فروکش کرده، اما احتمالا موج دوم در اوایل بهمن و بهار سال آینده به وقوع می پیوندند.

به گزارش خبرگزاری برنا، به گفته کارشناسان سلامت کشور، امسال آنفلوآنزا شیوعش را در ایران خیلی زود آغاز کرد؛ به همین دلیل هم با فروکش کردن موارد ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ در کشور و همچنین با آغاز فصل سرما و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، شاهد بروز و افزایش موارد آنفلوآنزا از اواخر شهریور ماه و ابتدای مهر ۱۴۰۱ در کشور بودیم.

بنابراین موج اول ابتلا به آنفلوآنزا در حالی در کشور آغاز شد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل کاهش موارد کرونا کاهش یافته و در عین حال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز روند شیوع این بیماری را سرعت بخشیده بود. بر همین اساس هم بود که دکتر طلعت مختاری آزاد- مدیر آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا و استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آبان ماه امسال در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد که ویروس غالب ما در کشور، آنفلوآنزا است و سوش‌های در گردش آن عمدتا H۳N۲ و بعد هم H۱N۱ بوده و آنفلوآنزای نوع B شیوع خیلی کمتری دارد.

همچنین به گفته کارشناسان سلامت کشور،  از آنجایی که به دلیل شیوع کرونا و همچنین رعایت بالای پروتکل‌های ضدکرونایی، دو سال شیوع بیماری آنفلوآنزا را نداشتیم، همین موضوع باعث شد که در سال جاری با فروکش کردن موارد ابتلا به کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به نوعی افزایش موارد آنفلوآنزا را شاهد باشیم. بر همین اساس هم عمده مراجعات سرپایی و بستری بیمارستان‌ها در مهر و آبان ۱۴۰۱ به مبتلایان به آنفلوآنزا اختصاص یافته بود؛ به طوری که سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، در آبان ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به صورت سرپایی به بیمارستان‌های کشور مراجعه می‌کنند که شامل تمام بیماران تنفسی است. نمونه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که بالای ۵۰ درصد از این افراد به آنفلوآنزا مبتلا هستند. همچنین روزانه حدود ۱۲۰۰ نفر بستری بیماران تنفسی را داریم که در بستری‌ها هم بالای ۵۰ درصدشان به آنفلوآنزا و کمتر از ۱۰ درصدشان به کرونا مبتلا هستند و بقیه هم به سایر بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند. 

انتهای پیام/

 

نظر شما
پرونده ویژه