قاضی زاده: میزان بهره‌برداری از خدمات الکترونیک ایثارگران ۳۳ درصد است

۱۴۰۱/۱۱/۰۷ - ۰۵:۵۸:۱۷
کد خبر: ۱۴۲۸۱۲۰
قاضی زاده: میزان بهره‌برداری از خدمات الکترونیک ایثارگران ۳۳ درصد است
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد 105 خدمت کد دار دارد که درصدد افزایش آن به 137 خدمت هستیم اما ارائه این 105 خدمت در یک سال گذشته هوشمند شده است. میزان بهره‌برداری از خدمات الکترونیک توسط ایثارگران 33 درصد است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید وامورایثارگران با اشاره به اهداف سفر استانی به همدان گفت: این سفر در راستای سفرهای استانی است و آخر هر هفته به سفرهای استانی مشرف می‌شویم و در این سفرها چند موضوع دنبال می‌شود، برنامه تحولی و عملیاتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه شده که به استان‌ها ابلاغ شده است و در این سفر نظارت میدانی صورت می‌گیرد.

ترویج و تکریم دو وظیفه اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران است

وی افزود: میز خدمت بنیاد با حضور معاونان و مدیران ستادی بنیاد برپا شد و بخشی از جامعه ایثارگری که نیازمند گفت‌وگو با مدیران ستادی هستند در این میز خدمت حضور می‌یابند، حضور در یادواره با موضوع شهدا و حضور در شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با ریاست استاندار و نشست با مدیران بنیاد از جمله برنامه‌های این سفر است و بخشی دیگر از برنامه‌های سفر حضور در کنار مردم و گفت‌وگو با آنها و ارائه گزارش کار است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بنیاد دو وظیفه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده عزیز ایثارگران را به عهده دارد، خاطرنشان کرد: همه خدمات به نیابت از دولت و مردم ارائه می‌شود و ماهیت تکریم ایثارگران دارد زیرا فداکاری که خانواده ایثارگران انجام دادند قابلیت جبران ندارد که ما بگوییم در مقام جبران هستیم. این تکریم نوعی ادای دین، احترام و سپاسگزاری از خانواده ایثارگران است.

دیدار با ایثارگران در دستور کار مدیران کشور قرار گیرد

وی تصریح کرد: بخشی از برنامه‌ها دیدار با والدین شهدا و جانبازان به عنوان طرح سپاس است. معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کردند که مدیران اجرایی کشور از خانواده‌های ایثارگر سرکشی کنند، برنامه فرهنگی برای روایت درست از ایثارگران مثل «اسناد افتخار» از دیگر اقدامات بنیاد است که کار ثبت و ضبط اسناد والدین معظم شهدا انجام می‌شود و اقداماتی مثل برگزاری کنگره‌ها، یادواره‌ها و ساخت فیلم‌ها از برنامه‌های مدون بنیاد است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: استان همدان در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت از استان‌های ممتاز کشور است، کارهای جدید مثل مکتوب کردن و نگارش رمان‌ها انجام گرفته و یا پیش رو هستند که مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفت، نویسندگان چیره‌دست در این استان حضور دارند که البته شخصیت‌های قابل دسترس و قابل روایت برای این نویسندگان وجود داشت، همه شهدا عرفان و ویژگی دارند که آنها را جذاب و متفاوت می‌کند.

مشکل تأمین مسکن ایثارگران استان همدان با همت مدیران استانی مرتفع شود

 قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به آماری از خدمات ارائه شده به ایثارگران در حوزه مسکن و اشتغال گفت: تعداد ایثارگرانی که در استان همدان مشکل مسکن دارند زیاد است، در حوزه اشتغال خدمات خوبی ارائه شده است اما با وجود تلاش‌ها 3 هزار و 799 نفر از عزیزان ایثارگر در این استان بیکار هستند. در حوزه اشتغال 508 نفر سال گذشته جذب شده‌اند. در موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران از 950 نفر حدود 898 نفر جذب شدند، در مورد تسهیلات اشتغال توجه خوبی شده است. 3 هزار و 343 نفر از ایثارگران خدمات مسکن دریافت نکردند و در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مقرر شد اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

105 خدمت بنیاد هوشمند شده است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد برپایی دولت الکترونیک در بنیاد، گفت: بنیاد 105 خدمت کد دار دارد که درصدد افزایش آن به 137 خدمت هستیم اما ارائه این 105 خدمت در یک سال گذشته هوشمند شده است. میزان بهره‌برداری از خدمات الکترونیک توسط ایثارگران 33 درصد است زیرا کار با سیستم هوشمند نیاز به آموزش دارد در حالی که میانگین سنی جامعه ایثارگری 60 سال است که 28 سال از میانگین سن جامعه بالاتر است. والدین شهید 80 سال سن دارند و این افراد به صورت سنتی با دفاتر بنیاد رفت و آمد دارند.

وی خاطرنشان کرد: برخی فرآیندها داخل و  برخی فرآیندها خارج بنیاد است و برای اتصال با سایر دستگاه‌های دیگر مشکلاتی داریم زیرا آن دستگاه‌ها نتوانسته‌اند خدمات هوشمند ارائه کنند و این ارتباط کامل برقرار نشده است. ما از درب ورودی  بنیاد خدمات هوشمند ارائه می‌کنیم و امیدوار هستیم که با پیگیری دولت و وزارت ارتباطات مشکلات ارتباط دستگاه‌ها مرتفع شود.

سرانه بهداشت و درمان ایثارگران افزایش می‌یابد

 قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به خدماتی که بنیاد به ایثارگران ارائه می‌دهد، گفت: خدماتی که ما به ایثارگران ارائه می‌دهیم چند سرفصل دارد، برخی خدمات معیشتی است و تلاش می‌شود هر سال حقوق و مستمری ایثارگرانی که حقوق دریافت می‌کنند متناسب با نرخ تورم افزایش یابد. این حقوق سال گذشته 70 درصد رشد داشته است. در مورد خدمات  بهداشت و درمان توجه خوبی شد و 100 درصد سرانه درمان ایثارگران افزایش یافت و سال آینده امیدوار هستیم که بیش از 40 درصد سرانه درمان ایثارگران افزایش یابد تا خدمت مناسب‌تری به خانواده ایثارگران ارائه شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد عدالت در ارائه خدمات به ایثارگران گفت: عدالت به معنای این است کسی که صاحب حق است به حق خود برسد و این حق را قانون و نه بنیاد تعریف می‌کند. در بخش‌های مختلف برای احراز، تعیین درصد و برخورداری خدمات به ایثارگران تلاش کردیم که یک سامانه هوشمند در دسترس و شفاف ایجاد کنیم. این مربوط به این دوره است و در مورد گذشته نمی‌توانم اظهار نظر کنم. سامانه‌ای به نام سجایا داریم که مجموعه خدماتی را که ایثارگران دریافت می‌کنند را در این سامانه ثبت می‌کنیم که در دسترس و قابل بهره‌برداری است. برای  خدمات اشتغال اگر کسی وام دریافت کرد در آن سامانه برای دستگاه نظارتی و هم مسئولان در دسترس است.

خدمات معیشتی به دهک‌های پایین جامعه ایثارگری در دستور کار قرار دارد

وی در مورد ارائه خدمات به ایثارگران گفت: تلاش کردیم که این خدمات به افراد مورد نیاز برسد برای همین دهک‌های پایین جامعه ایثارگری را از سامانه رفاه ایرانیان دریافت کردیم تا متناسب با وضعیت افراد کمک معیشت ارائه شود، رسیدگی به این سه دهک را در دستور کار قرار دادیم که  تا پایان سال هیچ کدام از سه دهک پایین بدون خدمات معیشتی نباشند. ماهیت سفرهای استانی نظارت دستگاه‌های استانی است اینکه منابعی را که اختصاص دادیم چگونه استفاده شده است.

شبکه مددکاری مردمی با محوریت ایثارگران ایجاد می‌شود

قاضی‌زاده هاشمی در مورد مردمی‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: معتمدین معین و مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر نظرات ایثارگران  را به روسای بنیاد منعکس می‌کردند و رابط بین بنیاد و خانواده‌های ایثارگران بودند، قصد داریم شبکه مددکاری مردمی با محوریت خانواده عزیز ایثارگران توسعه یابد. در اصلاح ساختار بنیاد سازمانی خاص ایجاد می‌کنیم که با بسیج عمومی و علاقه‌مندان فرهنگ ایثار و شهادت با بسیج 100 هزار نفره در سراسر کشور ارتباط پویا بین جامعه هدف و بنیاد و همه دستگاه‌های مسئول و با وجود افراد فرهیخته ایجاد شود.

رئیس بنیاد شهید وامور ایثارگران در مورد ارتباط مردم با بنیاد، گفت: تلفن 1616 متعلق به بنیاد است و وبگاه ایثار داریم که آماده دریافت نظرات و مسائل مردمی هستند. در هرکدام از مراکز بنیاد میز خدمت برپا می‌شود و در سایت ایثار سامانه «دیدار» طراحی شده است که مسائل و مشکلات اعلام شده ایثارگران مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد و اگر لازم باشد دیدار حضوری با ایثارگران انجام می‌شود، ما برنامه‌ریزی کردیم که بیشتر مراجعات از طرف بنیاد باشد و بیش از 500 هزار دیدار در این 10 ماه انجام شده است.

تحریم بنیاد نشانه عصبانیت دشمن از ایثارگران است

 قاضی‌زاده هاشمی در مورد پیشنهاد تحریم بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: این اقدام کار خنده‌داری است، بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمانی فرهنگی و خدماتی است که به خانواده برجسته ایثارگران خدمات می‌دهد. این اقدام نشان‌دهنده عصبانیت از بنیاد نیست و عصبانیت از شهدا و جانبازان را نشان می‌دهد زیرا شهدا و جانبازان همیشه نقشه دشمنان را برملا کرده‌اند، در توطئه اوایل انقلاب و در اغتشاشات جوان‌های پاک ما جانشان را به خطر انداختند و نگذاشتند دشمن به خواسته خود برسد به نظر این کنش که علیه بنیاد ایجاد شده است  فریاد و عصبانیت دشمنان از خانواده ایثارگران است و این باعث افتخار است زیرا وقتی دشمنان اسلام عصبانی هستند نشان می‌دهد که کار ما درست بوده است.

معاون رئیس جمهور در مورد جوان‌گرایی در بنیاد گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمانی پویا و پرانرژی است که نیروهای متخصص جدید به آن تزریق می‌شوند. نگاه به بنیاد نگاه تخصصی است و جوانان دارای مهارت که جنس کار آنها داوطلب، جهادی و ارائه خدمت بی‌منت است. بنیاد نهاد انقلابی است که افراد باید با دل و قلب وارد بنیاد شوند و نگاه شغلی و کارمندی نداشته باشند. در ایام اخیر ما دنبال جذب 200 نفر هستیم که در مسیر قانونی برای خدمت اعلام آمادگی می‌کنند. در انتخاب مدیران تلاش شده نگاه تحولی و ایمان باور و اعتقاد به جریان انقلاب اسلامی در نگاه و درون آنها نهادینه باشد.

بنیاد به سازمانی خدماتی، معاضدتی و راهبری تبدیل می‌شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: ما برنامه کلان داریم و کارکرد بنیاد قرار است تغییر کرده و از  سازمان خدماتی به سازمان معاضدت کننده و سازمان راهبردی تبدیل شود. سازمانی که در ابعاد فرهنگی و اجتماعی مردمی باشد. مثل برگزارکنندگان کنگره که توسط مردم منطقه برگزار می‌شود. سعی می‌کنیم نگاه تخصصی به مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر داشته باشیم. شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز باید تقویت شود و با همراهی دستگاه‌های دیگر کار اجتماعی مؤثر انجام دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بزرگترین شکرگزاری از شهدا فهم مسیر و تبعیت از آنها است، خاطرنشان کرد: ما مدیون شهدا هستیم و باید در جامعه ما به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران احترام گذاشته شود و به مسائل آنها توجه ویژه داشته باشیم. شهدا نگاه مادی به زندگی نداشتند و اگر نگاه جامعه هم مثل نگاه شهدا باشد همه مردم جامعه سعادتمند می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پرونده ویژه