معاون آموزش متوسطه: در کنکور ۱۴۰۲ سهم سابقه تحصیلی ۴۰ درصد است

۱۴۰۱/۱۱/۲۵ - ۱۲:۴۵:۴۲
کد خبر: ۱۴۳۶۵۴۱
معاون آموزش متوسطه: در کنکور ۱۴۰۲ سهم سابقه تحصیلی ۴۰ درصد است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در کنکور 1402 مقدار 40 درصد از سابقه تحصیلی دانش‌آموز در سابقه تحصیلی دوازدهم مورد توجه است، گفت: حذف کنکور به عدالت آموزشی نیز کمک می‌کند و اتفاق بزرگی را در کشور رقم خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در معاونت متوسطه دو دوره اول و دوم را داریم که در دوره اول تثبیت شخصیت و هویت دانش‌آموزان شکل می‌گیرد و دوره بسیار مهمی است، اظهار کرد: در این دوره استعداد دانش‌آموز در رشته تحصیلی باید کشف و استعداد و علاقه دانش‌آموزان شناسایی و برای انتخاب رشته برنامه‌ریزی شود، لذا توجه ویژه‌ای به این موضوع داریم.

وی با اشاره به اینکه آموزش حضوری بسیار اهمیت دارد و خلق حماسه یوم الله 22 بهمن نتیجه آموزش حضوری در مدارس است، افزود: استعدادیابی دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد و باعث رونق و توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور در آینده می‌شود و باید دانش‌آموز را به سمت مهارت آموزی هدایت کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی از این منظر که به آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان ارتباط دارد و در توسعه و پیشرفت صنعتی، علمی و اقتصادی کشور موثر است، بسیار اهمیت دارد، گفت: باید سعی کنیم این استعدادها را به درستی شناسایی، از نقش معلمان در این زمینه استفاده کنیم و باتوجه به مهارت‌آموزی را دنبال می‌کنیم تا دانش‌آموزان انتخاب مناسب‌تر داشته باشند.

 افزایش سهم دو درصدی آموزش های فنی و حرفه ای در آموزش وپرورش

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین بر مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تاکید شده است، ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را بر آموزش‌های مهارتی گذاشته است و سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در وزارت آموزش و پرورش کشور در یک‌ سال گذشته بیش از دو درصد افزایش داشته است.

کاظمی با بیان اینکه براساس سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان در پایان هر دوره تحصیلی باید مهارتی کسب کنند تا زمینه معاش حلال را برای خود فراهم کنند، افزود: به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان آگاهانه انتخاب کنند و توجه به آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای ویژه است و بیش از دو درصد سهم رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای در سال گذشته در کشور افزایش یافت و در شاخه نظری نیز توسعه متوازن را داشتیم.

وی با بیان اینکه نگاه ما در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نگاه تمدنی است، گفت: جنبه تربیت نیروی کار در دین ما نیز کار مورد تاکید قرار گرفته و باید به فرهنگ کار بیشتر توجه کنیم و این نیاز کشور است و باید در رسانه و تولیدات هنری و فیلم‌ها به فرهنگ کار پرداخته شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد هنرستان‌های جوار کارخانه، عنوان کرد: در این برنامه، کارخانه نیروی انسانی مورد نیاز خود را تربیت می‌کند و اشتغال‌پذیری بیشتر می‌شود و در رشته کشاورزی به عنوان یک نیاز ضروری در راستای امنیت غذایی، طرح شهید باقری را با هدف اینکه بتوانیم در هر شهرستان یک هنرستان کشاورزی داشته باشیم، دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه درباره کنکور اظهارکرد: کنکور در مأموریت آموزش و پرورش انحراف ایجاد کرد و ما باید به سمت شایسته محوری برویم، در این سال‌ها کنکور لطمه زیادی به دانش‌آموزان و نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کرده است.

کاظمی با بیان اینکه کنکور یک سیستم ارزشیابی است و در کل نظام آموزشی تاثیر می‌گذارد و انحراف در ماموریت آموزشی ایجاد کرده و ما را به سمت حافظه محوری برد، گفت: سهم کنکور باید کمتر و سابقه تحصیلی دانش‌آموز بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: براساس تصمیماتی که در کشور و با تصویب مجلس شورای اسلامی انجام شد و مقرر شد که سهم کنکور در پذیرش کمتر و توجه به امتحانات و کلاس و محتوای درسی اتفاق بیفتد و سابقه تحصیلی مد نظر قرار بگیرد، افزود: پایه دهم یازدهم و دوازدهم باید به‌عنوان سابقه تحصیلی دانش‌آموز مورد توجه قرار بگیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در کنکور 1402 مقدار 40 درصد از سابقه تحصیلی دانش‌آموز در سابقه تحصیلی دوازدهم مورد توجه است، گفت: حذف کنکور به عدالت آموزشی نیز کمک می‌کند و اتفاق بزرگی را در کشور رقم خواهد زد.

کاظمی افزود: در کنکور سال آینده صرفاً 40 درصد سابقه تحصیلی فقط در پایه دوازدهم لحاظ می‌شود، در سال 1403 سهم سوابق تحصیلی 50 درصد از پایه دوازدهم و یازدهم و از کنکور 1404 میزان 60 درصد سابقه تحصیلی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم لحاظ و سهم کنکور 40 درصد می‌شود.

وی تاکید کرد: این موضوع کمک می‌کند که به عدالت آموزشی نزدیک‌تر شده و باید توجه دانش‌آموزان به کتاب درسی باشد و این مهم می‌تواند به کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و عدالت آموزشی بیشتر کمک کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره مطالبات طرح تثبیت یادگیری بیان کرد: با پیگیری‌های وزیر، تا پایان سال تخصیص منابع انجام می‌شود و امیدوار هستیم بتوانیم مطالبات همکاران را در این بخش پرداخت کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود نیرو در رشته کار و فناوری گفت: باید برای جبران کمبود نیرو در این بخش اقدام می‌شد و از طریق ماده 28 نسبت به جذب نیرو اقدام شد، اما محدود بود؛ امسال برای رشته کار و فناوری در دانشگاه فرهنگیان سرفصل مصوب شد و یک رشته جدید برای اولین بار در کنکور 1401  پذیرش دانشجو داشتیم که نسبت به جذب این نیروها اقدام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره فعالیت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی گفت: این مکان‌ها در جهت تقویت روحیه پژوهشی و زمینه بروز خلاقیت دانش‌آموزان است و در این راستا امسال جشنواره علمی پژوهشی کشور را داشتیم و یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در آن شرکت کردند و در نهایت 700 دانش‌آموز برتر انتخاب شدند و با این نگاه به علم، پژوهش و نوآوری نگاه می‌کنیم و برخی از آثار خلق شده دانش‌آموزان، توسط بعضی از شرکت‌های دانش بنیان در مسیر تولید قرار گرفته است.

انتهای پیام

 

نظر شما