ایران، پیشران سلامت کشورهای منطقه/ تحصیل ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۷ - ۰۸:۴۵:۴۰
کد خبر: ۱۴۳۷۵۱۲
ایران، پیشران سلامت کشورهای منطقه/ تحصیل ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران
وزیر بهداشت با اشاره به لزوم توجه به معنویت دینی و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در عرصه سلامت گفت: پیوست فرهنگی نظام سلامت تدوین می شود تا فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی کادر سلامت که جلوه های درخشان آن را در دفاع مقدس و نیز در مقابله با کرونا شاهد بودیم، تداوم و رواج یابد.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ بهرام عین‌اللهی در همایش قرآن، عترت و سلامت که در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت حاصل شده است؛ به طوری که   حتی دشمنان هم به آن اذعان دارند.
 
وی ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب، کشور از همه نظر وابسته به غرب بود و حتی مدیران از سوی سفارتخانه‌ ها تعیین می‌شدند؛ مردم برای کوچکترین اقدامات درمانی و اعمال جراحی، به خارج از کشور می رفتند و پزشکان حاضر در کشور هم عمدتا خارجی و فاقد کیفیت علمی  بودند. با وجود این امروز عده ای به جوانان القا می‌کنند که اگر به غرب وابسته باشیم، پیشرفت خواهیم کرد و حال آن که قبل از انقلاب کاملا وابسته بودیم و پیشرفتی نیز نداشتیم .
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه از سال ۱۳۶۴ که ادغام آموزش پزشکی در خدمات بهداشتی و درمانی انجام شد، به جهش های بزرگ علمی در حوزه سلامت دست یافتیم، خاطرنشان کرد: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تنها هشت دانشگاه علوم پزشکی در کشور داشتیم اما در حال حاضر ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، بیش از  ۲۰ هزار عضو هیئت علمی و ۲۷۰ هزار دانشجو داریم.
 
عین اللهی یادآور شد: امروز ایران در اکثر شاخص‌ های سلامت مانند کنترل بیماری هایی از قبیل فلج اطفال، مالاریا، سل و وبا با فاصله زیاد از کشورهای دیگر دست برتر را دارد و کیفیت نیروی انسانی نظام سلامت نیز در کشور مطلوب است. در دوران دفاع مقدس با وجود همه دشمنی‌ ها، جامعه پزشکی درخشان، ظاهر شد؛ به طوری که امروز در درمان جانبازان شیمیایی به رغم فقدان آموزش های لازم در دروس پزشکی آن زمان، به مرجعیت جهانی رسیده ایم.
 
وی با بیان اینکه درخشش ایران در مهار کرونا با وجود تحریم های ظالمانه و ناجوانمردانه، قابل انکار نیست، گفت: دانشمندان ما انواع واکسن‌ های کرونا را در پلتفرم های مختلف تولید کرده اند و ایران به جایگاه اولین کشور تولیدکننده و صادر کننده واکسن کرونا در مدیترانه شرقی دست یافته است. از سوی دیگر آمار مرگ و میر روزانه کرونا در کشورمان چندین ماه است که تک رقمی و در برخی روزها«صفر» است؛ در حالیکه برخی کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، آمریکا و بسیاری کشورهای اروپایی هنوز نتوانسته‌اند، این بیماری را مهار کنند. 
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: نه تنها در دوران دفاع مقدس بلکه در همه گیری کرونا شاهد رشادت و ایثار مدافعان سلامت بودیم و اینجاست که تعالیم قرآن و عترت نمود می یابد؛ چنان که در بسیاری از کشورهای بظاهر پیشرفته کادر درمان از بیماران می گریختند و بیمارن را رها می کردند؛ اما در ایران هیچ بیماری روی زمین نماند و ۳۰۰ شهید مدافع سلامت برای کمک به  هموطنان خویش در پرتو خداجویی و تربیت قرآنی، از جان خود گذشتند. 
 
عین‌اللهی یادآور شد: بزرگترین عامل پیشرفت و رشد کشور، ایثار و از خودگذشتگی است؛ ایثار زمانی رواج می‌ یابد که خود را به فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام آراسته باشیم و در اینجاست که نقش علمای دینی و منادیان معارف اسلامی آشکار می‌ شود. در دوران قبل از انقلاب، افرادی از کشورهای اروپایی برای تدریس علوم پزشکی به ایران می‌ آمدند اما امروز به این ظرفیت دست یافته ایم که استادان علوم پزشکی خود را برای تدریس به دانشجویان دیگر کشورها به خارج از ایران اعزام کنیم؛ همچنان که شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق دو ماه پیش با حضور استادان ایرانی افتتاح شد که سرمایه گذاری آن  تماما توسط عراق صورت گرفت و برای کشور ارز آوری به همراه دارد. 
 
حرکت پرشتاب به سمت مرجعیت علمی
 
عین‌ اللهی تصریح کرد: در گذشته رهبر معظم انقلاب بحث مرجعیت علمی را مطرح فرمودند و  امروز ما به سرعت به سمت مرجعیت علمی در حال حرکتیم؛ به طوری که یکی از نشانه های این حرکت تحصیل هفت هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های علوم پزشکی در ایران است.
 
وی با اشاره به برنامه «عدالت و تعالی نظام سلامت»، افزود: معتقدیم اگر در شهرهای بزرگ نوعی برخورداری وجود دارد، باید در شهرهای کوچک هم همین امکان برقرار باشد از این رو در دولت سیزدهم ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی  افتتاح شد و هفت هزار و ۷۰۰ تخت هم در آینده نزدیک افتتاح می‌شود؛ همچنان که در ۱۷ ماه گذشته از استقرار دولت، ۸۵۰ پروژه بهداشتی و درمانی
افتتاح شده و تا دو ماه آینده دو هزار مرکز دیگر نیز راه اندازی می‌شود.
 
وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت توجه به پیوست فرهنگی حوزه سلامت، عنوان کرد: کار فرهنگی می تواند افراد مجاهد، خدوم و ایثارگری تربیت کند که برای خدمت در مناطق کمتر برخوردار داوطلب شوند و تحقق عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت بهداشتی و درمانی را سرعت ببخشند.
 
عین اللهی از آمادگی وزارت بهداشت برای تعامل با حوزه های علمیه و جامعه المصطفی در  تدوین پیوست فرهنگی سلامت خبر داد و با اشاره به مشاهدات خود از فضای معنوی اعتکاف  دانشجویان در دانشگاه تهران، گفت: باید از پیام و تأثیر مناسبت های فرهنگی و مذهبی برای تقویت روحیه ایمان و ایثار و در یک کلام دیگر خواهی در پرتو خداخواهی در دانشگاه های علوم پزشکی استفاده کرد و کوشید که این گونه مناسبت های فرهنگساز هر چه با شکوه تر و با مشارکت هر چه گسترده تر دانشجویان و دانشگاهیان برگزار شود. 
 
وی تصریح کرد: در ایام اربعین حسینی، سه هزار نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی به عنوان خادم در خدمت زائران اربعین حسینی بودند و در تابستان امسال طرح معرفت برای استادان دانشگاه های علوم پزشکی در مشهد برگزار شد که مجموعه این اقدامات، آثار و برکات فراوانی در ارتقای فرهنگ دینی در نظام سلامت کشور داشته است.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت معنوی نیاز همه بشریت است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال سلامت معنوی اسلامی هستیم؛ زیرا هر جامعه ای به تناسب هستی‌ شناسی و جهان بینی خود تعریفی از معنویت دارد و تعریف ما از معنویت، معنویت دینی و وحیانی است.
 
عین اللهی با بیان اینکه در حال حاضر ایران در جایگاه پیشران سلامت کشورهای منطقه قرار دارد، به برگزاری اجلاس گروه 5(G5) در تهران اشاره کرد و گفت: این اجلاس از روز گذشته به مدت دو روز با حضور نمایندگانی از سازمان جهانی بهداشت و کشورهای پاکستان، عراق، تاجیکستان و افغانستان به میزبانی ایران برگزار شد و همچنین دبیرخانه سلامت پیمان شانگهای به ایران واگذار شده که نشان از عزم دولت سیزدهم در ارتقای دیپلماسی سلامت دارد.

انتهای پیام/

خبرنگار: سلیمان اسماعیلی

نظر شما