لزوم ایجاد موقعیت برای مشارکت اولیا در مدارس

۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۱۵:۱۱:۳۴
کد خبر: ۱۴۴۲۷۱۶
لزوم  ایجاد موقعیت برای مشارکت اولیا در مدارس
وزیر آموزش وپرورش گفت: لازم است از سرمایه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی اولیاء استفاده کنیم و باید در مدرسه این موقعیت را برای اولیاء ایجاد کنیم که مشارکت کنند همچنین باید همگرایی در عمل داشته باشیم که نیازمند فرهنگ سازی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی خانواده و تربیت با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم فرزندانمان را در تمام ساحت‌ها تربیت کنیم،  گفت: انگاره‌ها نسبت به تعلیم و تربیت باید تغییر کند.

وی افزود: در سند تحول بنیادین چهار رکن تربیت قید شده است؛ رکن اول تربیت، خانواده است. نگاه ما به اولیاء عموما تأمین مالی و تشریفاتی بوده است در حالی که ظرفیت‌های بسیاری دارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در اسلام، تربیت فرزندان وظیفه و تکلیف والدین است و در قوانین ما هم مسئولیت تربیت کودک برعهده والدین است و نقش دولت تکمیلی و ثانویه است، گفت: البته به دلیل این که والدین در تربیت کودکان تخصص ندارند، دولت‌ها تربیت را جز واجبات خود می‌دانند و آموزش عمومی را ایجاد می‌کنند.

نوری افزود: بهترین بستر دولت‌ها برای اعمال حکمرانی، بستر تعلیم و تربیت عمومی است.

وی با بیان اینکه در نظام حقوق اسلامی مشارکت و نظارت حق والدین است و دولت باید زمینه تحقق این حق را فراهم کند، گفت: نظارت بر کارکرد مدرسه یکی از زمینه‌های نظارتی اولیاء است. مشارکت در فعالیت‌های مدرسه‌ای و برنامه‌های درسی غیرالزامی و فوق‌برنامه، حضور در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورشی، نیز از این جمله است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مدارسی مانند مدارس هیئت امنایی‌ هم داریم که می‌توانند حق والدین در انتخاب سطوح تربیتی فرزندانشان را محقق کنند. پیشنهاد دادیم سکویی برای انجمن‌های اولیاء و مربیان ایجاد و چنین اقداماتی از آن طریق دنبال شود.

نوری با تاکید بر اینکه باید مدارس جایگاه فضا و اتاقی را به اولیاء اختصاص دهند اظهار کرد: باید اولیاء گاهی بیایند و سرکلاس درس بنشینند و اگر دانش مفیدی هم دارند منتقل کنند. دانش آموز باید در برخی از اوقات درس دهد، چه اشکالی دارد. لازم است از سرمایه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی اولیاء استفاده کنیم. باید در مدرسه این موقعیت را برای اولیاء ایجاد کنیم که مشارکت کنند. باید همگرایی در عمل داشته باشیم که نیازمند فرهنگ سازی است.

 انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز