سکونت گربه پالاس در ایران/ این گونه در حال انقراض را کجا می توان دید؟

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۲۳:۲۳:۵۳
کد خبر: ۱۴۴۴۲۴۰
سکونت گربه پالاس در ایران/ این گونه در حال انقراض را کجا می توان دید؟
گربه پالاس پستاندار گربه‌سان وحشی کوچکی در منطقه آسیای میانه است که خطر انقراضش زنگ خطر را به صدا در آورده است.
به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا؛ گربه پالاس، پستاندار گربه‌سان وحشی کوچکی در منطقه آسیای میانه است. این جانور تقریباً کمی بزرگتر از اندازهٔ یک گربه معمولی است و  حدود ۶۰ سانتی‌متر طول دارد که با احتساب دم ۲۵ سانتی‌متری‌اش طول آن به حدود  85 سانتی متر می رسد و به‌طور متوسط ۳٫۶ کیلوگرم وزن دارد.
 
رنگ موهای بدن این گربه ها خاکستری روشن یا زرد تیره است که نوارهای عمودی در آن دارد.خز بلند این گربه‌سانان باعث می‌شود تا ظاهر آن‌ها بسیار بزرگتر از اندازه واقعی نشان داده شود. این ویژگی به یک برتری ظاهری در هنگام خطر و مبارزه تبدیل می‌شود همچنین ویژگی متمایز گربه پالاس داشتن چشمان گرد و صورت بزرگ و موهای انبوه و بلنداست.
 
گربه + پالاس

گربه‌های پالاس حدود ۱۱ سال عمر می‌کنند. زمان جفت گیری این گربه ها در فصل زمستان است و دوره بارداری آن ۶۶ تا ۶۷ روز است. 

پراکندگی این حیوان در دنیا از کشورهای ترکمنستان تا غرب چین، کشمیر و پاکستان است. این گونه تاکنون در ارتفاعات اطراف شهرهای بجنورد، اصفهان و کرمان مشاهده شده است.

قطع درختان ارس، تردد شکارچیان و حضور گله های دام سبب شده تا جان این گربه حتی در بالاترین نقاط کوهستان در معرض تهدید باشد. 

برخی منابع وضعیت بقای این گربه‌سان را از سال ۲۰۰۲ تاکنون، «نزدیک به خطر انقراض» اعلام کرده‌اند. این گربه براساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه‌های درخطر انقراض است همچنین، در طبقه (NT) IUCN و پیوست کنوانسیون (CITES) قرار دارد.

گربه پالاس

درحال حاضر اطلاعات جامعی از وضعیت این گونه در دست نیست که انجام پژوهش های لازم در این زمینه یکی از وظایف مهم سازمان محیط زیست به شمار می رود که باید در دستور کار قرار گرفته وتوجه بیشتری به آن شود علاوه براین حفاظت از محدوده‌ زندگی آنان ضروری است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز