جان‌دهی به دهنو با برنامه محیط زیستی احیای دریاچه‌ها در دولت سیزدهم

۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۰۴:۳۱:۵۲
کد خبر: ۱۴۵۰۳۰۵
جان‌دهی به دهنو با برنامه محیط زیستی احیای دریاچه‌ها در دولت سیزدهم
تالاب دهنو به واسطه قرارگیری در پایین کوه، چشم‌انداز زیبایی دارد و هنگام پرآبی، زیستگاه پرندگان مهاجری از قبیل خروس کولی، اگرت، حواصیل، اردک و مرغابی است.

 به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا؛ تالاب دهنو در نزدیکی روستای دهنو، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی بروجن قرار دارد. به دلیل نزدیکی آن به شهرهایی مانند بروجن، گندمان، شهرکرد و بلداجی، این تالاب دارای اهمیت گردشگری است. این تالاب به واسطه قرارگیری در پایین کوه، چشم‌انداز زیبایی دارد و هنگام پرآبی، زیستگاه پرندگان مهاجری از قبیل خروس کولی، اگرت، حواصیل، اردک و مرغابی است.

 سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: تالاب دهنو در پایاب حوضه آبخیز دشت‌های فرادنبه و سفیددشت، در جنوب شرقی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد قرار دارد. 

وی افزود: اگرچه این تالاب جزو تالاب‌های کنوانسیون رامسر نیست، ولی به دلیل شرایط ویژه زیست‌بومی، کنترل روان‌آب‌های سطحی و ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری طبیعی، اهمیت دارد. 

این مقام مسئول گفت: خشکی بیش از حد تالاب در برخی فصول، منجر به ایجاد گرد و غبار محلی می‌شد ولی چنانچه برنامه احیای این تالاب به خوبی پیش رود، دیگر شاهد بیابانی شدن و ایجاد کانون گردوغبار توسط این تالاب تاریخی نخواهیم بود. 

تالاب چهارمحال

امروزه تالاب‌ها در نقاط مختلف دنیا به دلیل عدم توجه در طی روند توسعه تخریب شده‌اند. اثرات منفی محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از این امر سبب شده که بسیاری از کشورها با برنامه‌ریزی‌های مدیریتی نسبت به حفاظت و احیای آن‌‌ها اقدام کنند.
 
عدم مدیریت صحیح سبب تخریب و خشک شدن برخی تالاب ها در کشور شده است و در حال حاضر دولت سیزدهم با احیای تالاب های مهم در کشور در راستای توسعه گردشگری طبیعی گام برداشته است تا نه تنها باعث رضایتمندی ساکنان این منطقه شود بلکه به حفظ محیط زیست هم کمک کند.
انتهای پیام/
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز