آغاز پروازهای رفت به مدینه از ۳ خرداد/ جزیات اعزام حاجیان سال ۱۴۰۲

۱۴۰۲/۰۲/۱۵ - ۱۷:۲۷:۴۰
کد خبر: ۱۴۶۹۱۵۶
آغاز پروازهای رفت به مدینه از ۳ خرداد/ جزیات اعزام حاجیان سال ۱۴۰۲
معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: پروازهای رفت «مدینه قبل» از ۳ خرداد شروع خواهد شد. پروازهای رفت «مدینه بعد» نیز از ۱۳ خرداد تا اول تیر انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حجت الاسلام علی پروانه مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در همایش خادمان فرهنگی کاروان‌ها، آماری از تعداد کاروان‌های اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۲ بیان کرد.

بر اساس این آمار، در حج تمتع امسال نزدیک به ۵۷۰ کاروان عازم عربستان خواهند شد که شامل کاروان‌های ۸۰، ۹۰، ۱۱۵، ۱۳۵، ۱۶۰، ۱۷۰، ۱۸۰ و ۲۳۰ نفره خواهد بود.

به گفته مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه احتمالاً چند کاروان ۴۵ نفره هم به این آمار افزوده خواهد شد.

وی در ادامه به تعداد کاروانهای اهل تشیع و اهل تسنن در حج پیش رو اشاره کرد و گفت: امسال ۵۰۳ کاروان شیعه و ۶۶ کاروان اهل سنت عازم سرزمین وحی خواهند شد.

حجت‌الاسلام پروانه در خصوص تعداد کاروان‌هایی که «مدینه قبل» و «مدینه بعد» هستند، اظهار داشت: از ۵۰۳ کاروان شیعه، ۱۷۴ کاروان، مدینه بعد و ۳۲۹ کاروان، مدینه قبل هستند. همچنین از ۶۶ کاروان اهل سنت ۶۳ کاروان، مدینه بعد و ۳ کاروان مدینه قبل هستند.

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن بیان توصیه‌هایی به عوامل فرهنگی و اجرایی حج ۱۴۰۲، به موضوع گران شدن قیمت حج توسط عربستان اشاره و توضیحاتی در این زمینه بیان کرد.

یکی دیگر از موضوعات مهمی که حجت الاسلام والمسلمین نواب به آن اشاره کرد احتمال تغییر فرودگاه جده بود.

به گفته وی در سال‌های گذشته اعزام بخش زیادی از زائران از طریق فرودگاه جده انجام می‌شد که سختی‌های زیادی را برای آنها ایجاد می‌کرد به همین خاطر در تلاش هستیم تا برای کاهش مسافت، فرودگاه طایف را برای زائران ایرانی هماهنگ کنیم.

سومین سخنران این همایش غلامرضا رضایی معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت بود.

وی در ابتدا به تعداد ایستگاه‌های پروازی برای انتقال حجاج از ایران به عربستان اشاره کرد و گفت: پروازهای حج ۱۴۰۲ از ۲۱ ایستگاه پروازی انجام خواهد شد و امسال چابهار و قشم به ایستگاه‌های پروازی اضافه شده است.

رضایی با اشاره به تاریخ اعزام زائران به حج گفت: پروازهای رفت «مدینه قبل» از ۳ خرداد شروع خواهد شد. پروازهای رفت «مدینه بعد» نیز از ۱۳ خرداد تا اول تیر انجام می‌شود.

وی همچنین به تعداد هتل‌هایی که در اختیار زائران ایرانی قرار خواهد گرفت اشاره کرد و گفت: با ۹۰ هتل در مکه و مدینه قرارداد بسته شده است که ۷۰ هتل در مکه و ۲۰ هتل در مدینه است.

رضایی درباره وضعیت آشپزخانه‌های طبخ غذا برای زائران ایرانی نیز توضیحاتی داد و گفت: از بین ۴ آشپزخانه‌ای که در اختیار ایران است آشپزخانه افندیه ظرفیت پخت ۷۰ هزار پرس غذا در هر وعده را دارد که این اتفاق مورد توجه مسئولان کشور میزبان قرار گرفته است به گونه‌ای که در تلاشند، مشابه این آشپزخانه را راه اندازی کنند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت همچنین به زائران توصیه کرد: حتی الامکان از همراه داشتن لپ تاپ خودداری کنند و در صورت نیاز به آن، فایل‌هایی را که جنبه خصوصی دارد حذف نمایند تا در صورت بازرسی سعودی‌ها به مشکل برنخورند. روی لپ تاپ رمز نگذارند زیرا این کار حساسیت سعودی‌ها را بیشتر خواهد کرد.

یک نکته‌ای هم که بیشتر مربوط به خانم‌ها می‌شود بحث دقت در پوشش است؛ در مکان‌های مختلف در عربستان از قبیل هتل و راهروهای آن دوربین نصب شده است و سعودی‌ها به صورت آنلاین دوربین‌ها را چک می‌کنند لذا خانم‌ها به این موضوع دقت داشته باشند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج خاطرنشان کرد: در بحث انگشت‌نگاری ممکن است برای زائران این سوال ایجاد شود که چرا برای برخی از کشورها این سخت‌گیری‌ها اعمال نمی‌گردد. در این زمینه برخی از کشورها اطلاعات انگشت‌نگاری خود را طبق مذاکراتی که با طرف سعودی انجام داده‌اند در مبدا انجام می‌دهند و برای عربستان ارسال می‌کنند.

حجت الاسلام محمدعلی اخویان مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در ادامه این همایش توضیح داد که اقدامات آموزش در چهار بخش «آموزش تکمیلی خادمان فرهنگی»، «اقدامات آموزشی حج تمتع ۱۴۰۲»، «وظایف خادمان فرهنگی» و «آموزش زائران حج» انجام شده است.

حجت‌الاسلام اخویان همچنین به موضوع صلاحیت علمی خادمان فرهنگی اشاره کرد و گفت: بیش از هزار نفر به عنوان روحانی، معین و معینه به واحد آموزش معرفی برای مصاحبه علمی معرفی شدند.

به گفته وی از این تعداد ۸۰۸ نفر (۵۰۳ روحانی، ۱۹۴ معین و ۱۱۱ معینه) صلاحیت علمی و جسمی‌شان برای اعزام به حج تمتع تأیید شد.

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه در ادامه درباره نرم‌افزار آموزشی حج ۱۴۰۲ توضیحاتی را ارائه کرد و گفت که این نرم افزار مانند یک پیام رسان عمل می‌کند و می‌تواند بستر ارتباطی خوبی بین خادمان فرهنگی و زائران باشد.

وی به یکی دیگر از اقدامات واحد آموزش اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه فضای مجازی و تولید محتوا در بسترهای ارتباطی از جمله اقداماتی بوده که در دستور کار واحد آموزش قرار گرفته است.

سامانه آموزشی زائر موضوع دیگری بود که حجت‌الاسلام اخویان به آن اشاره کرد. وی تاکید کرد که این سامانه مطالب کاربردی و قابل استفاده‌ای را در اختیار زائران قرار می‌دهد.

وی همچنین در خصوص نحوه تعامل روحانی کاروان با معین یا معینه ها که به حج تمتع اعزام می‌شوند، نکاتی را بیان کرد.

در ادامه این مراسم آیت الله رضا استادی پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم با تبیین سلوک رفتاری روحانیون در این سفرمعنوی، از تمام عوامل اجرایی به ویژه روحانیون خواست که در هنگام مواجهه با چالش‌ها و مسائل، سعه صدر داشته باشند.

وی خطاب به روحانیون کاروان‌ها، گفت: تلاش کنید که در سخنرانی به بیان محکمات بپردازید و تا جایی که امکان دارد وارد مباحثی که تحت عنوان متشابهات است، نشوید.

 میانگین سنی زائران حج امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است

سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این همایش با اشاره به اینکه میانگین سنی زائران حج امسال نسبت به سالهای گذشته بیشتر است، گفت: ۶۰ درصد زائران امسال بالای ۷۰ سال و بیش از ۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال سن دارند.

وی با اشاره به کاهش تعداد کارگزاران در حج ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته، تصریح کرد که در مرکز پزشکی حج نیز همین اتفاق رخ د اده و تغییراتی در خصوص معاینات و کاهش نیرو در حج امسال صورت گرفته است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر افزود: در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۵۵۰ نفر کادر درمان به حج اعزام شدند اما امسال این تعداد بیش از صد نفر کاهش یافته‌اند.

مرعشی با اشاره به اینکه در زمینه داروی مورد نیاز زائران مشکلی وجود ندارد، گفت: داروها، خریداری شده و هماهنگی لازم جهت ارسال داور چه در ایران و چه با طرف سعودی انجام شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در خصوص واکسن‌های مورد نیاز حج امسال توضیح داد: خوشبختانه واکسن مننژیت با یک برند خوب اروپایی خریداری و ۱۰ اردیبهشت وارد کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه منتظر قیت گذاری واکسن مننژیت توسط وزارت بهداشت هستیم، افزود: تعداد ۸۵ هزار واکسن مننژیت در انبارهای هلال احمر موجود است.

 مرعشی در خصوص تفاوت واکسن مننژیتی که امسال خریداری شده با ادوار گذشته گفت: مدت پوشش این نوع واکسن مننژیت، سه ساله است در حالی که برندهایی که در سال‌های گذشته خریداری می‌شد، مدت پوشش آن ۲ ساله بود.

 رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در خصوص واکسن کرونا هم تاکید کرد که طرف سعودی دو دوز واکسن را ملاک قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی موردی از فلج اطفال در ایران مشاهده نکرده است، این واکسن برای زائران ایرانی حذف شد.

برپایه این گزارش، درادامه سید مرتضی موسوی رئیس حراست سازمان حج و زیارت هم نکاتی را در حوزه صیانت از شأن زائران بیان کرد.

وی تذکر داد دوربین‌هایی که توسط سعودی‌ها در اماکن عمومی مانند مسجدالحرام نصب شده است، صوت و تصویر را با کیفیت بالا ضبط می‌کند لذا زائران نسبت به گفتار و رفتارشان مراقب باشند.

موسوی  همچنین به حساسیت سعودی‌ها نسبت به برخی موضوعات پرداخت و گفت: در این زمینه زائران چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

 رئیس حراست سازمان حج و زیارت در انتها به این موضوع هم تاکید کرد که اگر لپ‌تاپی در این سفر آورده می‌شود خالی از اطلاعات باشد تا مشکلی در ادامه برای فرد پیش نیاد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس ظهیری مسئول بخش استفتائات در مدینه منوره هم به عنوان آخرین سخنران این همایش مباحث مربوط به احکام حج را بیان کرد.

 انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز