۵۸ مرکز سازمان بهزیستی کودکان خیابان را شناسایی می کنند/ نگهداری از کودکان خاص در سه استان

۱۴۰۲/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۳:۰۴
کد خبر: ۱۴۷۰۴۷۹
۵۸ مرکز سازمان بهزیستی کودکان خیابان را شناسایی می کنند/ نگهداری از کودکان خاص در سه استان
سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی در حوزه کودکان خیابانی دارای 58 مرکز در کشور است؛ به صورت روزانه به شناسایی و جذب این کودکان مشغول هستند که پس از این مرحله اقدامات حمایتی برای کودکان انجام می گیرد.

محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ درباره آخرین وضعیت ساماندهی کودکان خیابانی اظهار داشت: ما قانونی درباره حمایت از اطفال و نوجوان که در سال 99 به تصویب رسید داریم که در اصلاحیه ماده 6 این قانون به موضوع مصادیق کودکانی که در معرض مخاطره است اشاره شده است؛ یکی از این مصادیق کودک در معرض مخاطره، بهره کشی اقتصادی از کودک است؛ کودک زیر 18 سال نباید کار کند و در واقع کار کردن برای کودک زیر هجده سال ممنوع است البته کودک می تواند کار کند مشروط بر اینکه در مشاغل سخت و زیان آور از آن استفاده نشود.

 وی ادامه داد: در اصلاحیه ماده 6 این قانون که در سال 1400 تصویب شد، دو موضوع مطرح شده است؛ طبق این اصلاحیه کودک کار کودکی است که شغلی خاص مشغول است و در قبال آن کسب درآمد دارد مانند یک سری کار کف خیابان از جمله واکسی، شیشه پاک کردن و اسپند دود کردن را انجام می دهد؛ طبق این تعاریف کودک کار و کودک خیابانی از هم مجزا هستند. سازمان بهزیستی بیشتر در حوزه کودکان خیابانی فعالیت می کند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: سازمان بهزیستی در حوزه کودکان خیابانی دارای 58 مرکز در کشور است؛ به صورت روزانه به شناسایی و جذب این کودکان مشغول است که پس از این مرحله اقدامات حمایتی برای کودکان انجام می گیرد. همچنین دارای 20 مرکز نگهداری برای کودکان هستیم یعنی اگر مراکز ما کودکی را شناسایی کند که یا فاقد سرپرست موثر است یا سرپرست صلاحیت نگهداری از کودک را ندارد و کودک در مخاطره است، در این مراکز  نگهداری خواهند شد.

ساماندهی کودکان زباله گرد برعهده شهرداری است

حیدرهایی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در حوزه کودکان خیابانی فعالیت می کند، گفت: ساماندهی کودکانی که در خیابان مشغول به کاری مانند زباله گردی هستند برعهده شهرداری است زیرا در بحث زباله گردی پیمانکار دارد و از کودکان در آن حوزه استفاده می کنند. 

سازمان بهزیستی با جمع آوری کودکان خیابانی مخالف است

وی  درخصوص جمع آوری کودکان خیابانی عنوان کرد: سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان اجتماعی با موضوع جمع آوری کاملا مخالف است زیرا معتقدیم که جمع آوری کودکان خیابانی موضوع کودکان را حل نخواهد کرد، زیرا وقتی خبر جمع آوری توسط هر ارگان و نهادی به کودکان کار برسد، مدل فعالیت خود را تغییر داده و وارد باندها و شبکه های زیر زمینی و مشاغلی که دسترسی به کودک سخت می شود، خواهد شد و سازمان بهزیستی از خدمت به این کودکان محروم می شود.

 سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی وظیفه شناسایی و جذب کودکان خیابانی در کف خیابان را دارد و مراکز نگهداری را به کودک معرفی می کند تا با آمدن کودک و جذب او اقدامات حمایتی را انجام دهیم؛ یعنی گزارش مددکاری را برای خانواده اش ارسال می کنیم و مدل توانمند سازی مختص به همان کودک و خانواده اش طراحی می کنیم که اگر کودک  اتباع و مجاز باشد، برنامه ها اجرا می شود و اگر از افراد غیر مجاز در کشورمان باشد مراحل کار خود را دارد؛ اگر بازمانده از تحصیل باشد برنامه تحصیل آن پیگیری می شود و اگر دارای تک والد یا اینکه مادر سرپرست خانوار باشد، برنامه توانمند سازی خاص خود را دارد تا دیگر به خیابان بازنگردد.

 حیدرهایی در خصوص اتباع غیر قانونی عنوان کرد: واقعیت این است که سازمان بهزیستی اقدامات حمایتی خود را انجام می دهد و قانون به سازمان بهزیستی اجازه کمک مالی به کودک و خانواده اش نمی دهد اما می توان حمایت اجتماعی از کودک با معرفی به سازمان مردم نهاد را اجرایی کنیم. 

 وجود 3 مرکز نگهداری از کودکان خیابانی معتاد در کشور

 وی درخصوص اقدامات سازمان بهزیستی برای کودکان خیابانی معتاد تصریح کرد: سم زدایی مواد مخدر از کودکان خیابانی توسط وزارت بهداشت انجام می گیرد، اگر این کودک سرپرست موثری داشت یا توانایی حمایت از این کودک را داشتند، کودک به خانواده بازمی گردد و رسیدگی از طریق موسسات زیر نظر بهزیستی انجام می گیرد و آنها مستمرا به کودک سرکشی می کنند؛ اگر هم مشاهده شود کودک به سمت اعتیاد گرایش دارد حمایت های لازم را برقرار می کنیم؛ اگر هم کودک فاقد خانواده موثر باشد در مرکز نگهداری از کودکان ساکن می شوند،.

 سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: سه مرکز در استان های تهران، سیستان و بلوچستان و مازندران در کشور ویژه شرایط مذکور است؛ در این مرکز اقدامات روانشناسی مددکاری و حمایتی برای کودک انجام می گیرد ؛ مدت زمانی خاص برای این قبیل کودکان اقدامات حمایتی و توانمندسازی ارائه می شود که اگر شرایط مهیا بود کودک به خانواده بازمی گردد. 

 انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز