مرگ مغزی باید توسط پزشک متخصص تایید شود/ ابتلای ۸ درصد مردم به نارسایی قلبی

۱۴۰۲/۰۲/۳۰ - ۱۲:۳۱:۰۲
کد خبر: ۱۴۷۵۶۱۳
مرگ مغزی باید توسط پزشک متخصص تایید شود/ ابتلای ۸ درصد مردم به نارسایی قلبی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفـت: مرگ مغزی را باید بدون بازگشت تلقی کرد و در ایران باید ۴ پزشک متخصص باید این نوع مرگ را تأیید کند و بعد از آن باید پزشکی قانونی تأیید کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری روز ملی اهدای عضو اظهارکرد: این دانشگاه از پیشتازان فعالیت در خصوص اهدای عضو در سطح ملی و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: روز ملی اهدای عضو به صورت ملی در تقویم کشور ثبت شده است. ۶۸ واحد فرآوری پیوند اعضا داریم و در سال بالغ بر ۱۵۰ هزار مشاوره تلفنی در خصوص اهدای عضو و چگونگی اهدای عضو انجام می‌شود.

زالی بیان کرد: در سطح این دانشگاه شاهد رضایت ۷۰ درصدی افراد خانواده دهنده عضو بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: تا قبل از کرونا آمار اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر۱۴ و نیم نفر مربوط به اهدای عضو بود اما در کرونا به ۷ رسیده و اکنون به ۱۲/۲ درصد رسیده است اما این عدد در این دانشگاه ۱۹ است.

زالی ابراز کرد: مرگ مغزی را باید بدون بازگشت تلقی کرد و در ایران باید ۴ پزشک متخصص باید این نوع مرگ را تأیید کند و بعد از آن باید پزشکی قانونی تأیید کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اگر کسی دچار مرگ مغزی شد برگشتن و زنده ماندن امکان ندارد و در دانشگاه ما ۷۵۰ مرگ مغزی اعلام شد که تنها ۳۵۰ مرگ مغزی تأیید شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تصادف به روی داد، گفت: در سال ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی روی می‌دهد که تنها یک سوم این موارد در بحث اهدای عضو وارد می‌شوند.

زالی با تأکید بر اهمیت زمان در اهدای عضو، خاطرنشان کرد: روز اول مرگ امکان اهدای عضو وجود دارد اما این میزان در روز سوم به ۲ عضو می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حدود ۴۷ هزار بیمار دیالیزی داریم، افزود: میزان ۵ برابر این عدد نارسایی کلیه دارند.

زالی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۸ درصد مردم دچار نارسایی قلبی هستند و یک بیمار نارسایی قلب دو برابر بیمار سرطانی هزینه دارد، گفت: تا ۵ سال آینده تعداد بیماران دیالیزی ۲ برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه سالی ۱۲ هزار ایرانی بر اثرنارسایی کبد جان می‌دهند؛ در حالی که اگر ۸۰ درصد کبد از بین برود با ۲۰ درصد باقیمانده می‌توان بازسازی کبد را انجام داد.

زالی با بیان اینکه سال گذشته در این دانشگاه ۴۶۰ پیوند کلیه و ۹۰ پیوند کبد انجام شده است، گفت: حدود ۱۰ درصد مردم ایران یعنی ۸ میلیون نفر کارت اهدای عضو دارند.

 کمبود کلیه ، بحران جهانی است

ناصر سیم فروش مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه کمبود کلیه، بحران جهانی است، گفت: هر ۱۲ دقیقه یک بیمار نیازمند دریافت کلیه جان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در غرب آسیا در اهدای عضو رتبه اول ودر جهان پیشرو هستیم، گفت: ۸۳ درصد می‌کنند کلیوی‌ها زنده هستند و هزینه دیالیز کردن ۸ برابر پیوند کلیه است.

استاد ارولوژی با بیان اینکه ایران در پیوند کلیه زنده رتبه اول دنیا را داریم، افزود: هدیه ایثار برای اهدای دهنده کلیه زنده ۴۰ برابر شده است و همه مراجع تقلید اهدای کلیه زنده را جایز دانستند.

مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه مرگ بیماران دیالیزی ۵ برابر بیماران پیوند کلیه هستند، ابراز کرد: ما در اهدای عضو در مرگ مغزی رتبه اول غرب آسیا و در پیوند کلیه زنده رتبه دوم غرب آسیا را دارا هستیم.

سیم فروش با بیان اینکه هزینه پیوند کلیه بسیار بالاست، از صورت توجه به تعرفه پزشکان در پیوند کلیه گفت.

وی با بیان اینکه رتبه اول لاپارسکوبی در پیوند کلیه را کسب کردیم، افزود: فشار خون و دیابت دو دشمن اصلی کلیه هستند.

سیم فروش با اشاره به اینکه از ۶ هزار پیوند کلیه یک مورد هم مرگ اهدای عضو نداشتیم، افزود: مدل پیوند اهدای عضو که در ایران که هدیه ایثار دریافت می‌کند در جهان منحصر بفرد است.

وی اضافه کرد: هر خارجی که نیاز به پیوند کلیه دارد نمی‌تواند از یک ایرانی دریافت کلیه داشته باشد.

کاشانی رئیس مرکز پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه نارسایی قلبی از جمله بیماری‌های سخت و پرهزینه است، گفت: ۸۳. ۵ درصد مرگ در بیماری‌های غیر واگیر مربوط به نارسایی قلبی است.

وی ادامه داد: سال ۱۳۸۵ اولین پیوند قلب را داشتیم و تا امروز ۳۲۷ پیوند قلب را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام داده‌ایم.

 هیچ محدودیتی در انجام پیوند عضو در ایران وجود ندارد

رئیس مرکز پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه در این بیمارستان سالانه ۲۰ پیوند قلب را انجام داده‌ایم، ابراز کرد: میانگین سنی بیماران پیوندی از کودک تا بالای ۶۰ سال بوده است.

مخبر دزفولی رئیس مرکز فرآوری اعضا با بیان اینکه اکنون هیچ محدودیتی در انجام پیوند عضو در ایران وجود ندارد، گفت: تا کنون ۱۳۰ پیوند ریه در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است. ۲۲۰۰ مرگ مغزی در سطح حوزه دانشگاه داشته‌ایم.

قربانی، نماینده اهدا‌کننده عضو بیان داشت: تقریباً از هر اهدا‌کننده مرگ مغزی ۲. ۲ عضو اهدا شده است. در ۵۷ بیمارستان در تهران برنامه آموزش اهدای عضو را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: از هر ۱۰۰ مرگ یک مورد مرگ مغزی است.

 انتهای پیام/

 

نظر شما