تجرد قطعی ۲ درصد از بانوان ایرانی/ ۴۹ درصد بانوان سالمند تنها زندگی می کنند

۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۱۵:۴۷:۵۲
کد خبر: ۱۴۷۶۰۴۸
تجرد قطعی ۲ درصد از بانوان ایرانی/ ۴۹ درصد بانوان سالمند تنها زندگی می کنند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تجرد قطعی 2 درصد از بانوان ایرانی خبر داد و گفت: ۴۹ درصد بانوان سالمند ایرانی تنها زندگی می کنند و دو سندرم انزوا و آشیانه خالی در سالمندان وجود دارد.

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم هفته ملی جمعیت با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مخاطب خاص خود را دارند و بالغ بر ۶ میلیون نفر تحت پوشش این دانشگاه قرار دارد، گفت: بالغ بر ۱۸ هزار کارمند و بیش از ۱۲ هزار دانشجو در این دانشگاه فعالیت دارند‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:در سال ۱۴۳۵ جمعیت سالمند ایران افزونتر خواهد شد و در تهران ۱۱ درصد افراد تحت پوشش این دانشگاه سالمند هستند و پیش بینی می شود پنجره جمعیتی ایران که از سال ۸۵ باز شده، کمتر از یک دهه بسته شود.

زالی با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ بانوی سالمند در ایران،۹۳ سالمند مرد هستند،اظهار کرد: ۴۹ درصد بانوان سالمند ایرانی تنها زندگی می کنند و دو سندرم انزوا و آشیانه خالی در سالمندان  وجود دارد.

وی متذکر شد:کیفیت زندگی سالمندان در کشور مطلوب نیست.لازم است دستگاههای دیگر بخصوص دستگاههای فعال در حوزه اقتصادی و اجتماعی مشترک فعالتری داشته باشند.

زالی اظهار داشت: بسیاری از تسهیلاتی که قرار بود به زوجین برسد به سرانجام نرسیده است و توان ساخت خوابگاه متاهلین در دانشگاه وجود ندارد و تسهیلاتی به ما داده نشده است.

وی با بیان اینکه سهم مشارکت دستگاههای مختلف در اجرای قانون جمعیت مطلوب نیست،افزود:به نظر بنده دستگاههای مختلف مشارکت لازم در دو سال گذشته در حوزه جمعیت نداشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابراز کرد:صرفا با دادن یک وام ازدواج مشکل حل نمی شود و نیازمند عزم جدی در این خصوص است.در تهران بالاترین میانگین سنی در تاخیر در ازدواج را داریم و این عدد به ۳۰ سال رسیده است.

زالی خاطرنشان کرد: در استان بزرگی مثل تهران فاصله ازدواج تا فرزند آوری گاهی ۳ تا ۵ سال طول می کشد.در عین حال که باید به سالمندان توجه ویژه داشته باشیم باید برای جوانان نیز بسته های عملی و اجرایی مانند اشتغال و ازدواج فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه جمعیت ناباروری در ایران به ۴/۵ میلیون نفر رسیده است،گفت:در یکسال گذشته در کشور در ۱۳۳ مرکز ناباروری ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تحکیم ازدواج و دوره های مهارت آموزی برای زوج های جوان در نظر گرفته شده است و بالاترین میزان طلاق در تهران بین سال اول تا پنجم ازدواج است و آمار طلاق از سال ۹۹ روند افزایشی داشته است.

زالی متذکر شد: آمارها نشان می دهد ۲ درصد بانوان ایرانی در تجرد قطعی قرار می گیرند؛ ضمن اینکه ارائه تسهیلات بدون بوروکراسی و بسته های اشتغال و مسکن از جمله تسهیلاتی است که باید با عنوان مشوق در حوزه جوانی جمعیت ارائه شود.

 انتهای پیام/

 

نظر شما