افزایش ۱۱ درصدی شاخص اهدای خون بانوان در سال ۱۴۰۱

۱۴۰۲/۰۳/۰۳ - ۱۱:۵۳:۲۷
کد خبر: ۱۴۷۷۳۴۴
افزایش ۱۱ درصدی شاخص اهدای خون بانوان در سال ۱۴۰۱
مدیرعامل سازمان انتقال خون رسیدن به اهدای خون بیش از ۲۶ در هزار نفر را از دیگر دستاوردهای سال گذشته دانست و گفت: شاخص اهدای بانوان ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت اما همچنان باید رشد بیشتری را شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا، مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون در چهل و هفتمین اجلاس مدیران کل انتقال خون سراسر کشور گفت: سال ۱۴۰۱ با وجود همه مشکلات سال خوبی بود. انبارهای خالی و کمبود کیت و کیسه که در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تحویل گرفته بودیم و ذخایر خون که به ۳ تا ۴ روز رسیده بود در سال گذشته به میزان مطلوبی افزایش یافت.

 وی تاکید کرد: میانگین توزیع خون به درخواست مراکز درمانی از ۸۵ درصد به ۱۰۰ درصد رسیده است و ذخایر خون به متوسط ۸ تا ۱۰ روز افزایش پیدا کرده است.

 جمالی گفت:هم اکنون ۶۰ درصد کیسه‌های مورد استفاده خون فیلتر دار است و انجمن تالاسمی به خاطر تامین خون مورد نیاز عزیزان تالاسمی از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای سازمان انتقال خون درخواست تقدیر کرده است.

 مدیرعامل سازمان انتقال خون در مورد برنامه‌های پیش رو، گفت: انجام تست NAT و آنتی بادی اسکرینینگ بر زمین مانده است که باید اجرایی شود.

وی افزود: تستهای HLAو سازگاری بافتی که در مورد نمونه های خون بند ناف و مرکز سپاس انجام می‌گیرد طبق اساسنامه سازمان از وظایف ما است و باید از رقم 35 هزار مورد به سطح بسیار بالاتری ارتقا یابد.

وی با اشاره به اهمیت روزآمدسازی آزمایشگاه انعقاد، گفت: تامین کیسه‌های خون فیلتردار را نیز باید افزایش دهیم.

 جمالی رسیدن به اهدای خون بیش از ۲۶ در هزار نفر  را از دیگر دستاوردهای سال گذشته دانست و افزود: شاخص اهدای بانوان ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت اما همچنان باید رشد بیشتری را شاهد باشیم.

وی کاهش آمار اهدای خون جوانان را نیز نگران کننده خواند و گفت : فرهنگ اهدای خون در میان قشر جوان باید نهادینه شود.

جمالی با اشاره به اهمیت بعد اجتماعی اهدای خون، گفت: اواسط سال ۱۴۰۱ تشکیل معاونت اجتماعی در سازمان انتقال خون مصوب و اجرایی شد و تاکنون این معاونت ۴۵۰ میلیارد تومان آورده نقدی ملکی و تجهیزات داشته است و امیدواریم این روند افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین از راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولار و توسعه تشخیص گروه‌های فرعی خون خبر داد و گفت: در زمینه‌های یاد شده امیدوارم به زودی اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

جمالی با اشاره به چالش نیروی انسانی و بودجه گفت: با اصلاح بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی امیدواریم پرداخت های خوبی به کارکنان داشته باشیم.

وی تاکید کرد:در اجرای فرموده رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت تولید در سال جاری امیدواریم بتوانیم به هدف تولید ۲۵۰ هزار لیتر پلاسما دست یابیم و در این راستا از ممیزی شرکت‌های داخلی برای پایش استانداردهای تولید پلاسما نیز کمک می‌گیریم و به شرکت‌های خارجی اکتفا نمی‌کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اعلام هدف افزایش ۲۰ درصدی تولید پلاسما گفت: سیستم نوبت دهی نیز باید به نحوی تغییر کند که در توزیع متناسب اهداکنندگان در تمام روزهای سال موثر واقع شود.

جمالی خبر از ارتقای نرم افزار سازمان انتقال خون برای ثبت و تحلیل آمار اهدای خون و فرآورده داد و گفت: از معاونت اجتماعی انتظار داریم تا پایان سال ۱۴۰۲ این مهم عملی شود.

انتهای پیام/

نظر شما