بازنشر

کارشناسان محیط زیست: آلودگی هوای تهران به این زودی حل نمی‌شود

۱۳۹۴/۱۰/۰۴ - ۰۷:۲۸:۳۰
کد خبر: ۳۵۲۰۴۱
کارشناسان محیط زیست: آلودگی هوای تهران به این زودی حل نمی‌شود
آلودگی هوای تهران این روزها خیلی ها را نگران کرده است. برخی مسئولان سازمان محیط زیست را متهم می‌کنند که به خوبی نمی توانند معضل آلودگی هوا را رفع کنند. این در حالی است که کارشناسان محیط زیست معتفدند: با توزیع بنزین یورو 4، شاخص‌های خطرناکی همچون بنزن و آروماتیک ها از بنزین توزیعی در کشور کم شده است، اما آلودگی هوای تهران به این زودی حل نخواهد شد.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری برنا، اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نشان می دهد؛ تهران در روزهای 21 تا 30 آذر ماه، شرایط نامطلوبی را از نظر کیفیت هوا سپری کرده است. همچنین هفته گذشته (21 تا 28 آذرماه) با یک روز ناسالم برای عموم و 6 روز ناسالم برای گروه های حساس، از نظر تعداد روزهای ناسالم آلوده ترین هفته سال جاری برای پایتخت عنوان شده است.

در این میان برخی سازمان محیط زیست را متهم کرده‌اند که نتوانسته با حذف بنزین پتروشیمی هم کاری از پیش برد.روز یکشنبه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی ویژه خبری گفت: آلودگی هوا نشان می دهد که این بنزین، یورو ۴ نیست. این در حالی است که مسئولان سازمان محیط زیست بر اساس آمارها از بهبود کیفیت هوای پایتخت خبر می‌دهند.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران در این باره به خبرنگار برنا گفت: با توجه به وارونگی هوا که در تهران داریم، همیشه در پاییز آلودگی هوا  اتفاق می افتد. مثلا در سال 90، 29 روز هوای تهران ناسالم بود، ولی خداروشکر امسال کمتر هوای ناسالم خواهیم داشت. در واقع ما معتقدیم با بنزین یورو 4، غلظت آلاینده ها انقدر بالا نمی رود. قطعا بهبود کیفیت بنزین  یورو  4 در سال 93 نسبت به سال 92 ،باعث شده که غلظت آلاینده‌ها کمتر باشد.

خودروهایی که با وام در اختیار مردم قرار می‌گیرد، آلوده کننده نیست

رستگاری همچنین درباره فروش خودروهای جدید با وام 25 میلیون تومانی که برخی مدعی هستند، باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، گفت: خودروهای جدید که به تازگی با وام 25 میلیونی قرار است در اختیار مردم قرار گیرد، با بنزین یورو 4  کار می‌کنند. علاوه بر این معمولا وقتی خودرویی جدید وارد کشور می‌شود، خودروهای فرسوده و قدیمی کنار می روند.البته می شد کار بهتری برای آلودگی هوابه جای وارد کردن خودروهای بنزین یورو4  انجام داد، ولی اگر باز به جای بنزین یورو 4، بنزین یورو 2 وارد می‌شد، باز هم مثل سال های گذشته شاهد آلودگی هوای کشور خواهیم بود.

آلودگی هوا یک شبه حل نمی‌شود

هر چند که بر پایه تصور بسیاری از افراد، حذف بنزین پتروشیمی می‌توانست آلودگی هوای تهران را کمترکند، اما مشاور رییس سازمان حفاظت محیط معتقد است که معضل آلودگی هوای تهران با این اقدامات حل نمی‌شود، بلکه کمتر می‌شود.

اسماعیل  کهرم با اشاره به اینکه با حذف سرب  اولین قدم موثر برای رفع  آلودگی هوا انجام شده است، به خبرنگار برنا گفت: برای حل آلودگی هوا بنزین پتروشیمی رو حذف کردیم و بنزین یورو 4  را وارد کردیم.همه می‌دانیم که در حالت عادی هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می کند و این عمل باعث می شود که آلودگی و ذرات منتشره در هوا ناشی از فعالیت‌های انسان اعم از مصرف سوخت‌های فسیلی در خودروها و کارخانجات از محدوده تنفس انسان ها خارج شود و ما با مشکلی در تنفس مواجه نشویم. قدم موثر دیگر درحل آلودگی هوا، گسترش مترو درسطح  شهر تهران  است.  ما همه‌ی این کارها را تک تک انجام دادیم. اما باز هم آلودگی هوا داریم. آلودگی هوا یک شبه حل نمی شود، مگر تهران را به کل  عوض کنیم.

قلکی به نام طرح ترافیک

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط همچنین در مورد فروش طرح ترافیک گفت:اگر قانونی وضع می‌شود، همه افراد ملزم به رعایت آن هستند. اینکه محدوده‌ای را به نام طرح ترافیک شناسایی می‌کنند، به این دلیل است که حجم ترافیک در آن منطقه نباید بیشتر از حدی باشد. اما متاسفانه طرح ترافیک شبیه به قلکی  برای شهرداری شده است که باید آن را متوقف کنیم. اگر همه از سیستم های حمل ونقل عمومی استفاده کنند، مشکلات کمتر می‌شود.

راه حل‌های مقطعی را کنار بگذاریم

هر چند کارشناسان محیط زیست معتقدند؛ معضل آلودگی هوای پایتخت به این راحتی حل نمی‌شود، اما برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که افزایش حمل و نقل عمومی و افزایش فضای سبز می تواند تا اندازه ای در کم شدن این معضل نقش داشته باشد.به گفته آنان تعطیل کردن مدارس و حتی صنایع آلاینده برای چند روز راه حل مقطعی است.

هفته گذشته رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا مانند مرگ تدریجی است که نسل های آینده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: تصمیماتی که برای کاهش آلودگی هوا گرفته می شود، باید منطبق بر راهکار های عملی و علمی نظیر گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی باشد. غیر از این با راهکار های مقطعی ره به جایی نمی بریم.

مهدی چمران در آغاز دویست و هفدهمین جلسه شورا با اشاره به تعطیلی مدارس به واسطه آلودگی هوا گفت:باید متذکر شویم که با تعطیلی مدارس ره به جایی نمی بریم .

سحر علوی، کارشناس محیط زیست نیز در این باره به خبرنگار برنا گفت: با تعطیل کردن مدارس مشکل حل نمی شود، مسئولان در واقع با تعطیلی مدارس می‌خواهند دانش آموزان به اندازه ده درصد هم که شده از آلودگی در امان بمانند.در واقع تعطیلی مدارس و صنایع آلاینده راه حل مقطعی است.

وی درباره راه حل معضل آلودگی هوا عنوان کرد: برای آلودگی هوا باید مترو را گسترش دهیم و دومین راه حل برای آلودگی هوا افزایش فضای سبز است که ما هرجا زمینی بدون استفاده داریم،به فضای سبز تبدیل کنیم، البته معضل آلودگی هوا به قدری زیاد است که چند روزه حل نمی شود. وقتی به طور مثال در غرب تهران ساختمان های بلند مرتبه می‌سازیم و جلوی باد غرب تهران را می‌گیریم و یا طرح ترافیک را به صورت روزانه می‌فروشیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، مشکل آلودگی هوا به این زودی رفع شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز