یک روانشناس کودک و نوجوانان عنوان کرد:

ضرورت فراگیری آموزش‌های مهارت زندگی برای پیشگیری از اعتیاد

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۱۰:۵۴:۵۲
کد خبر: ۳۵۹۷۵۶
ضرورت فراگیری آموزش‌های مهارت زندگی برای پیشگیری از اعتیاد
یک روانشناس کودک و نوجوان بر ضرورت فراگیری آموزش‌های مهارت زندگی و اجتماعی خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: آگاهی و دانش خانواده در پیشگیری از اعتیاد بسیار اهمیت دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سمیه صالحی اظهارداشت: اعتیاد بلای خانمان سوزی است که به بر اساس گزارشات اعلام شده عده‌ای را در کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر ساخته است بنابراین باید این مسئله ریشه یابی شود که ضمن جلوگیری از پیشرفت این مشکل برای برون رفت از موارد موجود نیز راهکاری موثر داشت.

وی با بیان اینکه خانواده و نقش آن در پیشگیری از اعتیاد بسیار موثر است، افزود: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل عدم شناخت کافی نسبت به موضوع اعتیاد و آگاهی نداشتن از نحوه برخورد صحیح با فرزندان نه تنها مانعی در بروز ابتلا به اعتیاد فرزندانشان نبوده بلکه سبب گسترش و شیوع این مسئله به صورت ناخودآگاه می‌شوند. برخی خانواده ‌ها به شدن کنترل گرا بوده و برخی هیچگونه نظارتی بر فرزندانشان ندارند که هر دوی این روش بسیار نامناسب است و فرزندان را با آسیب‌های مختلف همراه می‌سازد.

این روانشناس کودک و نوجوان تصریح کرد: نباید والدین با مشاهده کوچکترین اشتباه فرزند خود در رابطه با لغزش آن احساس نگرانی کنند باید آموزش را فرا گرفته و راهکار مناسب در آن جهت اتخاذ کنند. همچنین پدر باید ارتباط مناسب با پسر و دختر نیز ارتباط مناسبی با مادر داشته باشد به طوری که همدیگر را دوست خود بدانند و در جهت رفع مشکل از هم یاری جویند.

صالحی با تاکید بر عوارض سوء کنترل فرزندان بدون آگاهی یا اطلاع، گفت: اینکه والدین بسیار روشنفکرانه رفتار کرده و اجازه ارتباط یا شرکت در هر مراسمی در جمع دوستان را به فرزندان دهند صحیح نبوده و باید در صورت چنین مسئله‌ای قبل از اینکه در چنین شرایطی قرار گیرند، آموزش به فرزندان را در مورد پیشگیری از اعتیاد و مشروبات الکلی به صورت غیر مستقیم ارائه دهند.

به گفته وی خیلی خوشبینانه و یا بد بینانه رفتار کردن با فرزندان بسیار نتایج نامطلوبی را برای فرزندان و خانواده به همراه دارد و خانواده را با مخاطرات فراوانی همراه می‌کند.

این روانشناس کودک و نوجوان در ادامه افزود: شرایط اجتماعی، تغییرات هورمونی، مصرف مواد غذایی مختلف و ارائه اطلاعات زودهنگام از جمله دلایل بلوغ زودرس به شمار رفته و خانواده‌ها ضرورت دارد نسبت به این مسئله و راهکارهای پیشگیری از آن آگاهی های لازم را فراگیرند و مانع از ایجاد چالش در خانواده و مشکلات برای فرزندان خود شوند.

صالحی بیان کرد: به نظرم بهترین راهکار جهت پیشگیری از اعتیاد از طریق خانواده ها انجام شدنی است که این در ارتباط مستقیم با مهارت‌های اجتماعی است. نوجوانان، زوج های جوان قبل، حین و پس از ازدواج باید در کلاس‌ها و کارگاه‌های مهارت اجتماعی و زندگی شرکت کنند تا بتوانند در زمان مناسب تصمیمات درست و صحیح داشته باشند.

وی تصریج کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نیز که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است به نوعی به نقش مهم خانواده اهتمام داشته و معتقدم که انجام اقدام موثر در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد در گروه همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های دولتی ، سازمان‌های مردم نهادف خانواده‌ها، رسانه‌ها و... است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز