رئیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام تأکید کرد:

اجتماعی شدن تنها راهکار جامع مبارزه با اعتیاد

۱۳۹۴/۱۰/۲۸ - ۱۱:۲۴:۰۵
کد خبر: ۳۶۲۵۶۷
اجتماعی شدن تنها راهکار جامع مبارزه با اعتیاد
رئیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام اجتماعی شدن را تنها راهکار جامع مبارزه با اعتیاد دانست و عنوان کرد: ضعف اخلاقیات و گسستن پیوندهای خانوادگی دو عامل مهمی بوده که توجه جهت رفع آنها در کاهش اعتیاد بسیار موثر است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، طیبه ماهروزاده اظهارداشت: از دلایل عمده اعتیاد در جوامع امروزی به ویژه میان زنان، نوجوانان و جوانان مشکلات خانوادگی و ضعف اخلاقیات است که توجه به این دو عامل در پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر اهمیت بسزایی دارد. بنابراین باید برای خانواده زدگی جوانان چاره جویی انجام داد و در جهت افزایش محبت و دوستی در نهاد خانواده برنامه‌ریزی کرد؛ که این برنامه به صورت آموزشی و فرهنگی قابلیت اجرایی زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه برای مبارزه جامع و مطلوب با مواد مخدر و اعتیاد چاره‌ای جزء اجتماعی شدن نداریم، بیان داشت: اجتماعی شدن تنها راهکار جامع و موثر مبارزه با اعتیاد است و در صورتی که همه نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و خانواده‌ها و مسئولان در این زمینه گام بردارند می‌توانیم شاهد نتایج چشمگیری در این حوزه باشیم.

رئیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام آسیب شناسی اعتیاد را در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد ضروری دانست و ادامه داد: درصورتی‌که اعتیاد و علل آن در جامعه آسیب شناسی شود می توانیم اقدامات موثرتر و مثبت‌تری را اجرایی سازیم و به موفقیت‌های بیشتر در زمینه مبارزه با اعتیاد و کاهش آان در جامعه دست یابیم.

ماهروزاده با بیان اینکه نقش خانواده به عنوان واحد اصلی و عنصر تأثیرگذار بر روابط، رفتارها و خصوصیات اعضا، غیرقابل تردید است، ادامه داد: تأثیرگذاری و تأثیرپذیری افراد این نهاد کوچک اجتماعی از یکدیگر، باعث شده خانواده همواره عنصر اصلی مطالعات و پژوهش های اجتماعی قرار گیرد و تأثیر آن بر موفقیت ها یا آسیب های فردی و اجتماعی در موضوعات مختلف سنجیده شود.

به گفته وی خانواده سالم بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی و بالندگی اعضای خود فراهم می کند و در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر فراوان و غیرقابل انکاری دارد. در مقابل، خانواده ناسالم زمینه را برای ایجاد اختلاف در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی فراهم کرده و افراد را به سمت بزهکاری سوق می دهد. بنابراین همه این مسائل ضرورت توجه به نهاد خانواده جهت پیشگیری از اعتیاد را آشکار می‌کند.

رئیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام با بیان اینکه اعتیاد یک پدیده چند وجهی است و عوامل زیادی در ایجاد آن دخیل هستند، در مورد علل فردی اعتیاد عنوان داشت: محرومیت‌ها، بوالهوسی، کنجکاوی فرد در خصوص مواد مخدر، بیکاری، باورهای مثبت در مورد سوء مصرف مواد، بی سوادی و بی اطلاعی از تأثیر و عواقب مواد مخدر از جمله علل دیگر اعتیاد محسوب می‌شود که برای کاهش اعتیاد باید به همه این مسائل توجه داشت. همچنین در دسترس بودن مواد مخدر، فقر، مهاجرت‌ها و تنهایی از عوامل اجتماعی ایجاد اعتیاد و گرایش به مواد مخدر به شمار رفته و فرد را به اعتیاد نزدیک می‌سازد.

رئیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام با اشاره به اینکه 1400 استاد داخلی و خارجی شامل روانشناس، جامعه شناس و پزشک و نخبه در قالب 60 رشته عضو این شبکه هستند، گفت: در صورت درخواست ستاد مبارزه با مواد مخدر یا وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر آمادگی همکاری جهت اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد را داریم و می‌توانیم در این راستا از لحاظ علمی همکاری لازم را داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز