معاون اداره کل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با برنا:

جوان ایرانی می‌تواند در تحولات منطقه تاثیرگذار باشد/بزرگتر‌ها به نیروهای جوان بها نمی‌دهند/ دانش آموز امروز باید باور کند؛ قدرت مدیریت دارد

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۷:۱۱:۵۷
کد خبر: ۳۷۱۷۹۶
جوان ایرانی می‌تواند در تحولات منطقه تاثیرگذار باشد/بزرگتر‌ها به نیروهای جوان بها نمی‌دهند/ دانش آموز امروز باید باور کند؛  قدرت مدیریت دارد
معاون اداره کل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجوی امروز ما می تواند در عرصه بین الملل گفتمان ساز باشد اما متاسفانه جوانان ما خودشان را محدود و درگیر مسائل حاشیه ای کرده اند، در حالی که جوان ایرانی می تواند در تحولات منطقه تاثیر گذار باشد.

سید تقی قریشی، معاون اداره کل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت و گو با خبرگزاری برنا، در ارتباط با کاهش  مشارکت سیاسی و اجتماعی جوانان گفت: متاسفانه در سال های اخیر به دلایل مختلفی فعالیت جوانان نسبت به قبل کمتر شده است، نه تنها مشارکت در عرصه فرهنگی، سیاسی-اجتماعی بلکه می توان گفت؛ در تمام عرصه های اجتماعی مشارکت کاهش پیدا کرده است.این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، در وهله اول می توان گفت، بی اعتمادی نسل گذشته یا نسل اول انقلاب به نسل جدید سبب کاهش مشارکت جوانان نسل حاضر در عرصه های مختلف شده است، که دلیل کمی هم نیست.

وی در ادامه افزود: جوانانی که انقلاب کردند، متولد سال 40، 41 و42 بودند، جوانانی که در رده سنی 15 تا 25 سال انقلاب را شکل دادند و بعد همین جوانان وارد حکومت شدند و مسوولیت های مختلفی گرفتند. در آن زمان  اکثریت کاندیداها برای مجلس 20 تا 25 ساله بودند و افراد مسن کمتر دیده می شدند، همچنین زمانی که جنگ شروع شد، فرماندهان جنگ هم باز در سنین جوانی قرار داشتند،فرماندهان 23 ساله در جنگ داشتیم اما همان جوانانی که در سنین کم فرماندهان جنگ شدند، آیا حاضر هستند، لشکر و گردان در اختیار جوانان امروزی قرار دهند؟ 

قریشی ضمن تاکید بر صحبت های قبلی خود، ادامه داد: درحوزه وزارت خانه ها هم اوضاع به همین منوال است،کابینه هایی که بعد از انقلاب تشکیل شد، اکثرا از افراد جوان بود، افرادی که هنوز هم عرصه را خالی نکرده اند و حاضر نیستند، کناره گیری کنند. فرقی بین اصلاح طلبان و اصولگراها در بحث بی اعتمادی به جوانان وجود ندارد. همه طیف ها همینطور هستند. بزرگتر‌ها حاضر نیستند به نیروهای بعد خود بها بدهند.

وی در رابطه با علت بی اعتمادی به جوانان افزود: از طرفی بزرگترها خود را از مسئولیت های حکومتی جدا نمی کنند و مدعی هستند که تجربه داریم، با این که بدون تجربه این چیزها را بدست آوردند، اما نکته مهمتر این است که این بی اعتمادی بزرگترها به جوانان متاثر از این است که جوان ها هم به خودباوری نرسیدند و تصور می کنند که نمی توانند.

قریشی ادامه داد:  باور هیجانات سیاسی ما جوان ها از مدارس گرفته شده، یعنی دانش آموز و دانشجو فقط به فکر امتحان دادن و نمره گرفتن هستند و سیستم آموزشی جوان ها را درگیر مسائلی کرده است که سبب شده از مسایل اجتماعی و سیاسی فاصله بگیرند. اما نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که بسیاری از افرادی که مسئولیت به عهده دارند و از نسل جوان های قدیم هستند، نگران این موضوع هستند که اگر جوان ها پا به عرصه بگذارند، این افراد موقعیت خود را از دست بدهند، در حال حاضر افرادی را در مجلس می‌بینیم که از دوره های قبلی همچنان در مجلس هستند.

معاون اداره کل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این افراد در پاسخ به سوال جوانان مبنی  بر اینکه چرا زمانی که خود در شرایط بی تجربگی وارد عرصه سیاسی شدید اما حالا جوانان از نظر شما بی تجربه هستند، می گویند آن زمان ایجاب می کرد، با این که جوانان نسل امروز خیلی قوی تر هستند اما به این خودباوری نرسیدند و اعتماد به نفس در جوان امروزی نیست. باید به این نقطه برسیم که دانش آموز امروز باور کند؛  قدرت مدیریت دارد. پس دلیل مشارکت نکردن جوان ها یکی بی اعتمادی بزرگ ترها نسبت به جوانان و یکی هم اعتماد به نفس نداشتن جوانان است. 

قریشی در پاسخ به اینکه چگونه می شود، هیجانات سیاسی و اجتماعی را به فضای دانشگاه ها و مدارس بازگرداند، گفت: بزرگترها می خواهند حاشیه امن داشته باشند و به جوانان فرصت نمی دهند، چون اگر جوان امروزی فرصت داشته باشد، توانایی های خود را بروز می دهد و در این صورت جای مانوری برای قدیمی‌ترها باقی نمی ماند، چرا که جوان امروزی دارای فکر و اندیشه تازه است و انرژی دارد به همین دلیل شروع به حذف جوانان می کنند . مشکلی که ما داریم این است که قدرت فکر را به بهانه های مختلف از جوان امروزی در دانشگاه ها گرفته اند، به بهانه این که دانشگاه فقط محل تحصیل است، محل فعالیت سیاسی نیست. 

وی افزود: در گذشته با اینکه فضا بسته تر از حالا بود اما پویایی سیاسی خیلی  بیشتر بود. مقام معظم رهبری همیشه بر مشارکت جوانان در عرصه های مختلف بالاخص در دانشگاه ها تاکید دارند و ما هم باید اجازه دهیم که این اتفاق رخ دهد تا جوانان در دانشگاه پویا و فعال شوند. واقعا دست هایی وجود دارد که فرصت فعالیت و مشارکت به جوان ها نمی دهند.

قریشی بیان کرد: تصور افرادی که مانع مشارکت جوانان می شوند، این است که جوانان ممکن است هدفشان از فعالیت تغییر نظام باشد، اما این تصور غلطی است. در محیط های دانشجویی کسی به فکر تغییر نظام نیست. به نظر من امروز  اگر دانشجو و دانش آموز نتواند نقد کند، فایده ای ندارد، اما در شرایط حاضر هیچ کس توان شنیدن نقد ندارد.

معاون اداره کل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:  در دولت قبل، بعضی از جوان ها برای ابراز وجود فرصت پیدا کردند، اما اشتباه بزرگ احمدی نژاد راه انداختن طرحی به نام مشاوران جوان بود.  باید توجه شود جوانی که تجربه  ندارد، چطور می تواند در جایگاه مشاور باشد،  مشاور باید تجربه داشته باشد و این مشاورهای جوان به جای پرداختن به مسائل جوانان، درگیر مسایل شخصی و باندی خود شدند. باید به جوانان میدان داد و بخشی از مسئولیت را به ان ها سپرد اما نه در حد پست وزارت، می توان از جوان در حد کارشناسی استفاده کرد و مسئولیت داد.

وی ادامه داد: فضای دانشگاه باید باز باشد و به جوانان فرصت فعالیت در فضایی آزاد داده اما در شرایط فعلی انجمن اسلامی و تمامی تشکل های دانشجویی حالت نمایشی پیدا کرده است، در شرایطی که همه دانشجوی بله قربان گو می خواهند، نباید انتظار داشت، دانشجو بتواند فعالیت کند.اگر فضا برای فعالیت سیاسی و اجتماعی جوانان فراهم باشد و خودشان بحث و مناظره هایشان را مدیریت کنند، از هر طیفی که باشند بدون عناد با هم بحث می کنند، در حالی که رفاقت هایشان به دشمنی تبدیل نمی شوند. عناد و دشمنی بین جوانان در جریان مناظره ها را افرادی ایجاد می کنند که از بیرون قصد هدایت جریان های دانشجویی را دارند. 

معاون اداره کل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر این روندی که جوانان ما در پیش گرفتند و از طرف دیگر بزرگترها به آن دامن می زنند ادامه داشته باشد، واقعا شرایط بحرانی می شود و فاجعه شکاف نسل ها به وجود می آید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز