محققان، مغز مصنوعی ساختند

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۱۵:۴۹:۱۸
کد خبر: ۳۷۲۹۴۶
محققان با ساخت مغز مصنوعی در محیط آزمایشگاهی به بررسی چگونگی رشد لایه بیرونی مغز پرداختند. این گروه به دنبال دلیل تا خوردن لایه کورتکس مغز هستند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، انسان به مدد مغز بزرگی که دارد بسیار هوشمند است. روی سطح مغز انسان تاخوردگی‌هایی وجود دارد که انسان را از دیگر مخلوقات متمایز می‌سازد. ساز وکار عملکرد این لایه برای دانشمندان همیشه سوال بوده است. اخیرا یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه هاروارد با ساختن مغز مصنوعی و استفاده از آن به عنوان مدل، عملکرد بخش‌های مختلف مغز را بررسی کردند. این گروه با این مدل مصنوعی، 12 هفته رشد سلول‌های مغزی را در 20 دقیقه مطالعه کردند.

کورتکس که لایه بیرونی مغز است جایی است که فعالیت مغز در انجا اتفاق می‌افتد. این تاخوردگی موجب افزایش مساحت سطحی مغز می‌شود. برای دانشمندان مشخص نبود که این تاخوردگی ماحصل یک فرآیند زیست‌شیمیایی است یا چیز دیگری دخالت دارد. برای حل این معما پژوهشگران از یک مغز 22 هفته‌ای که صاف است استفاده کردند.

این مغز درون یک حلال آلی قرار داده شد و محققان نشان دادند که وجود حلال موجب تاخوردگی در کورتکس می‌شود. زمانی که این الگوها بررسی شد محققان دریافتند این مغز رفتاری شبیه مغز 34 هفته طبیعی دارد. در واقع نتایج این پروژه نشان داد که تاخوردگی مغز ماحصل یک فرآیند فیزیکی است. 

البته مغز واقعی رشد خود را در هفته 34 متوقف نکرده و کورتکس 20 برابر رشد می‌کند که این رشد قابل انجام روی مدل آزمایشگاهی نیست. با این حال ساخت این مغز مصنوعی نشان داد که می‌توان با تحریک لایه بیرونی اقدام به بسط و گسترش کورتکس کرد.

نتایج یافته‌های این گروه تحقیقاتی می‌تواند برای درک بیماری‌های عصبی که حاصل تاخوردگی نابه‌جا در مغز است مفید باشد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز