یک پزشک متخصص در گفت‌و گوبا برنا هشدار داد

افزایش چاقی و طغیان دیابت در جوامع امروزی

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۱۰:۵۶:۱۲
کد خبر: ۳۹۳۳۲۲
افزایش چاقی و طغیان دیابت در جوامع امروزی
بیماری دیابت این روزها آنچنان فراگیر شده که حتی سازمان ملل متحد نیز در این باره هشدار داده است. تحقیقات نشان می دهد که این بیماری در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است و ابتلاء به آن از سنین کودکی هم ممکن خواهد بود. در این بین برخی پزشکان معتقدند که افزایش این بیماری به علت رواج چاقی در جامعه است.

یک پزشک متخصص در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، درباره بروز بیماری دیابت در افراد می گوید: تست قند خون فردی بالای 126 یا یک نوبت قند بالای 200، همراه با علائم بالینی ( پرنوشی، پرادراری) از اصلی ترین علائم دیابت محسوب می‌شود. در صورتی که افراد چنین علائمی داشته باشند باید به پزشک مراجعه و درمان را آغاز کنند.

"مهتاب مساحی" دررابطه با انواع دیابت توضیح می دهد: دیابت تیپ 2اغلب در بیماران با سن بالای 40 سال و افراد چاق دیده می‌شود که انسولین در بدنشان تولید می‌شود اما در سطح گیرنده‌های آن مقاومت وجود دارد. سابقه فامیلی اغلب در این افراد مثبت است. با افزایش فشارخون و چربی خون نوسان دیابت در افراد نیز ایجاد خواهد شد.

وی ادامه می دهد: دیابت تیپ 1در افرادی با سنین پایین تر مشاهده می‌شود وبدن آن‌ها انسولین تولید نمی‌کند وبه همین جهت وابسته به انسولین هستند. بر همین اساس برای درمان افراد دیابتی نوع 1 از انسولین استفاده می شود.

 به گفته مساحی دیابت نوع 2 به جهت این‌که انسولین در بدن وجود دارد و مقاومت با اثر آن در سطح گیرنده مشاهده می‌شود. ازدارو‌هایی  که از خانواده‌های  مختلف سولفونیل‌اوره، مگلی تینید، بیوگوانیدها، مهار کننده‌های آلفا گلوکوریراز، تیازولیدیندیون باید با نظر پزشک این داروها استفاده شود.

این پزشک متخصص معتقد است که دیابت بیماری رو به رو شدی است و با توجه به افزایش چاقی در بین مردم، شیوع دیابت تیپ(2) در سنین پایین تر نیز مشاهده می‌شود.

زنان باردار در معرض خطر دیابت

وی در خصوص دیابت بارداری نیز می گوید: فردی که در بارداری مبتلا به دیابت می‌شود، در اکثر موارد بعد از زایمان دیابت وی برطرف می‌شود.اما  بعضی از این افراد در آینده نسبت افراد عادی جامعه بیشتر در معرض دیابت تیپ 2 قرار می‌گیرندو بیشتر مستعد دیابت تیپ 2 هستند.

مساحی با هشدار به کسانی که دارای دیابت تیپ دو هستند نیز تاکید می کند که افت قند خون در دیابت نوع (1 ) بسیار شایع است، به ویژه زمانی که تلاش می‌شود، سطح قند خون ناشتا و قند خون بعد از غذا در دامنه طبیعی باقی بماند. این افت قند خون ممکن است به علت حذف یک وعده غذایی یا ورزش غیر قابل انتظار به وجود بیاید و حمله هیپوگلیسمی (افت قند خون) به فرد دست دهد. این حمله معمولا با علائمی مثل تعریق ،عصبانیت، لرزش و گرسنگی تشخیص داده می‌شود. ممکن است این حمله هیچ علامتی نداشته باشد، اما در صورتی که در هنگام خواب با تعریق شبانه و سردرد صبح زود نشان داده شود، بسیار خطرناک است و باید علائم آن در افراد جدی گرفته شود.

وی در خصوص مراقبت های پزشکی لازم برای بیماران مبتلا به دیابت نیز توضیح می دهد و می گوید: کنترل قند خون توسط خود بیمار، تست هموگلوبین (Hb A1C) و2 تا 4 بار در سال، همچنین آموزش بیمار به صورت سالیانه و تست میانگین قند خون هر سه ماه یکبار از مهمترین این مراقبت ها هستند.

لزوم توجه به آموزش در خصوص دیابت

مساحی با تاکید بر لزوم آموزش دیابت به صورت سالانه و انجام معاینه چشم یک بار در سال برای بیماران دیابتی، اضافه می کند: معاینه سرپایی  1تا 2 بار توسط پزشک و روزانه توسط  خود فرد دیابتی باید انجام شود. غربال‌گری نفروپاتی دیابتی (میکرو آلبومین) یا همان ادرار سالانه و اندازه گیری فشارخون هر 3 ماه یک‌بار، آزمایش چربی خون به صورت سالانه  وانجام دادن واکسیناسیون آنفلونزا درهرنوبت نیز از ملزومات بیماران دیابتی است که تحت درمان پزشک هستند.

این پزشک متخصص درمان تغذیه را برای افراد دیابتی مهم ارزیابی و تاکید می کند: رژیم غذایی در افراد دیابتی متغیر است. به عنوان مثال رژیم غذایی در سنین بزرگ‌سالی با رژیم غذایی برای کودکان متفاوت است. اما در کل این رژیم باید حاوی 55 تا 60 درصد کربوهیدرات ،10تا20 در صد پروتئین،25 تا30 درصد چربی و به ازای هر هزار کیلو کالری 25 گرم فیبرباشد.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز