پلیس نامحسوس، از اخلاق تا اجتماع

برای جلوگیری از سوء استفاده ها؛ برخورد با جرایم اجتماعی به گشت ها سپرده شود

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۱۲۸۱
برای جلوگیری از سوء استفاده ها؛ برخورد با جرایم اجتماعی به گشت ها سپرده شود
حدود یک ماه از اعلام خبر اجرای طرح پلیس نامحسوس در تهران می گذرد. طرحی که با انتقادات بسیاری همراه و در نهایت گفته شد که قرار است فقط در زمینه جرایم اجتماعی اجرایی شود. با این وجود یک حقوقدان معتقد است که اساسا مقابله نامحسوس با جرایم نمی تواند موفقیت آمیز باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره طرح پلیس نامحسوس گفت که این طرح قرار است فقط در زمینه اجتماعی اجرایی شود. چندی بعد از مطرح شدن این موضوع، حسین ذوالفقاری در مصاحبه دیگری اعلام کرد که طرح پلیس نامحسوس فقط در زمینه تخلفات اخلاقی اجرا نمی شود. او با رد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر تعطیلی گشت‌های نامحسوس پلیس تاکید کرد که طرح پلیس در ابعاد مختلف اجرا می‌شود و صرفاً برای موارد اخلاقی است . ذوالفقاری، نمونه جرم های اجتماعیکه قرار است پلیس نامحسوس با آنها برخورد کند را سرقت، زورگیری، مواد مخدر، اخلالگران در امنیت جامعه و حرکات خطرآفرین خودروها عنوان کرد .

اما سوال اینجاست که برخورد علنی و محسوس با جرایم فوق تا چه حد توانسته در کنترل آنها موثر واقع شود که حال نهاد های ذیربط به جای کمک به فرهنگ سازی، تصمیم به برخورد نامحسوس با آن گرفته اند؟ آیا اساسا با جرم هایی از قبیل سرقت ، زورگیری و اخلال گران در جامعه میتوان بصورت نامحسوس برخورد کرد. نگرانی ها همچنان درباره اجرای این طرح آن هم به صورت نامحسوس و نامعلوم، ذهن جامعه را به خود مشغول ساخته است.

تمامی ضابطان دادگستری باید کارت شناسایی داشته باشند

یک حقوقدان در گفت و گو با برنا با بیان اینکه قوه قضائیه ضابطان دادگستری را در ماده 28 تعریف و مصادیق آن را در ماده 29 ذکر کرده است، افزود: اما طبق قانون تمامی ضابطان دادگستری باید کارت شناسایی داشته باشند. بدست آوردن این کارت نیز مستلزم ان است که این افراد دوره های به خصوصی را تحت نظر دادستان بگذرانند.

« علی اصغر مهابادی» ادامه داد: قوه قضائیه حتی افرادی را هم که می توانند کارت داشته باشند باز محدود و مقرر کرده است که فرماندهان، افسران، درجه داران و کسانی که دوره دانشکده افسری را گذرانده اند، صلاحیت استفاده از این کارت را وقتی دارند که دوره مخصوص آن را  تحت نظر دادستان طی کرده باشند. علاوه بر اینکه همه موارد تحت نظر آن قاضی مربوط انجام وظیفه خواهند کرد. بنابراین وقتی ما می گوییم میخواهیم با جرائم اجتماعی برخورد کنیم ،وظیفه این آقایان است که حتما لباس نیروی انتظامی برتن داشته باشند و با ارایه این کارت نسبت به موضوعات مربوطه برخورد کنند.

وی افزود: حال سوال این جاست، 7 هزار نفری که نیروی انتظامی اعلام کرده قرار است برای مقابله با جرم های اجتماعی در جامعه به صورت نامحسوس فعالیت داشته باشند، دوره های مذکور را گذرانده اند؟ آیا کارت ضابطان را دارند؟ تنها در صورتی که چنین کارتی داشته باشند فعالیت آنها منع قانونی ندارد.

او گفت: با این وجود بهتر این است که برای جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی که اشخاص خودشان را به جای پلیس جا نزنند و بدون اینکه بخواهند کارت ضابط بودن را نشان بدهند برای مردم ایجاد گرفتاری کنند اصلح آن است که این وظیفه را به پلیس‌هایی که در سطح شهر گشت می‌زنند بسپاریم تا آنها بتوانند با خودروهایی که  مشخصا پلیس هستند و لباس  نیروی انتظامی دارند با نشان دادن کارت ضابطان به انجام وظیفه بپردازند .

پلیس نامحسوس برای مبارزه با جرایم اجتماعی هم موفق نیست

"من تصور می‌کنم این طرح برای مبارزه با جرایم های اجتماعی هم موفق نباشد"، مهابادی با اضافه کردن این نکته ، تاکید کرد: حال اگر هدف این باشد که مبارزه با اشرار و سایر جرم‌های اجتماعی انجام شود، وجود خودرو و یونیفورم پلیس بر تن نیروهای انتظامی یکی از بهترین راه های  پیشگیری‌های بدوی است که خودش مانع از ارتکاب جرم در ملا عام می شود .

این حقوقدان تصریح کرد : نمی توان گفت که طرح پلیس نامحسوس چند درصد می تواند با موفقیت اجرایی شود زیرا باید در این خصوص تحقیقات بیشتری انجام شود. به عنوان مثال پرسشنامه ای طراحی شود که از آن بتوان درصدی از رضایت را از آن استخراج کرد. اما به اعتقاد من پلیس با همین گشت زنی و لباس نیروی انتظامی و داشتن کارت ضابطان می‌تواند در زمینه پیشگیری از وقوع جرم موفق تر عمل کند .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز