دفتر ارتباطات و امور رسانه معاونت فرهنگی دانشگاه تهران خبر داد

جشنواره جهش افتتاح شد

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۱۴:۴۳:۰۱
کد خبر: ۴۰۲۸۴۹
جشنواره جهش افتتاح شد
جشنواره جهش با حضور معاون فرهنگی دانشگاه تهران امروز افتتاح شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در افتتاحیه جشنواره جهش گفت:«اگر به تاریخ بشریت بنگریم، سه نوع ملت را شناسایی می کنیم. دسته اول ملت‌هایی هستند که به گذشته خود می‌بالند و همه‌ی انگیخته‌های خود را در گذشته می‌بینند و به مفاخر گذشته خود افتخار می‌کنند. دسته دوم ملت‌هایی هستند که زمان حال را به عنوان استاندارد مورد پذیرش قرار داده‌اند و در حال زندگی می‌کنند و دستاوردهای معاصر خود را گرامی می‌دارند. هر دو ملت از اندوخته خوبی برخوردارند چون دسته اول مفاخر و گذشته خود را به یاد می‌آورند و دسته دوم نیز زمان حال خود را گرامی می‌دارند. دسته سوم ملتهایی هستند که به آینده افتخار می‌کنند. پیشروترین ملت‌ها برای آینده برنامه دارند و نسل جوان خود را برای آینده آمده می کنند».

وی در ادامه افزود: «دانشگاه های ما، دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرین هستند. چرا که دانشگاه‌های ما بدون ارتباط با اجتماع، خلق کار و فرهنگ کارآفرینی ناقص هستند».

سرسنگی بر وجود دانشگاه های آینده‌اندیش تاکید کرد و ادامه داد: «دانشگاه‌های ما به عنوان دانشگاه نسل سوم قبل از اینکه عنوان دانشگاه کارآفرین را بگیرند باید عنوان آینده‌اندیش را بگیرند. ضمن اینکه به گذشته پربار خود توجه می کنند، در زمان معاصر زندگی کنند و نگاه به آینده داشته باشند».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بر ویژگی‌های دانشگاه آینده‌اندیش اشاره کرد: «دانشگاه آینده‌اندیش به جوانان خود میدان داده و فضای تجربه ایجاد می کنند. این دانشگاه‌ها از تجربیات ناموفق نمی‌هراسند و از اشتباهات نگران نیستند چون آنها را پله ترقی می‌دانند».

وی تصریح کرد: «بعضی محیط دانشگاه را مکانی برای فعالیت های مثبت می دانند و دانشجویان نیز مانند مدیران رفتار می کنند. در حالیکه دانشجو باید دانشجویی کند و مدیران باید این نکته را بدانند که دانشجو فرصت اشتباه و خطا دارد و این خطاها باید پلکانی برای نسل جوان باشد».

 سرسنگی بر اهمیت انجمن‌های علمی در ایجاد دانشگاه‌های آینده‌اندیش اذعان کرد و یادآور شد: «انتظار ما از انجمن‌های علمی، آینده‌اندیشی و تجربه‌های نوین است. طرح تغییر پارادایم که به صورت رسمی اعلام شد نیز نشان از این رویکرد و هدف دارد».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: «انجمن های علمی در کنار کار علمی باید در ترویج فرهنگ علم نیز در دانشگاه فعالیت کنند. یکی از وجوهات آن ایجاد احساس تعلق در فضای دانشگاه است. باید در ایجاد احساس تعلق به دانشگاه بکوشیم».

وی جشنواره جهش را نمونه ای از ایجاد احساس تعلق به فضای دانشگاه دانست و افزود: «جشنواره جهش باعث دوستی بین دانشجویان و فارغ التحصیلان شده است. این خود نشان دهنده احساس تعلق به دانشگاه است که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی نیز همچنان در برنامه ها شرکت دارند».

سرسنگی به الگوسازی دانشگاه تهران را وجه دیگر ترویج فرهنگ علم دانست و گفت: «به فرموده رهبری، دانشگاه تهران دانشگاه ایران است. دانشگاه تهران در کنار وظیفه ملی و سازمانی، وظیفه الگوسازی برای دانشگاه های دیگر دارد. برای این منظور، برای اولین بار کتاب سال فرهنگی دانشجویی و جشنواره تجسمی دانشجویان را طراحی و اجرا کرده ایم».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران به ترویج فرهنگ اخلاق تاکید کرد و افزود: «فعالیت‌های ما جز با عنصر اخلاق به انجام نمی رسد. ترویج فرهنگ اخلاق وجه دیگر ایجاد فرهنگ علم است. انچه دانشگاه تهران را از سایر فضاهای آموزش عالی متمایز می کند، عنصر اخلاق در استادان، دانشجویان و کارکنان است. انجمن های علمی می توانند مروج اخلاق حرفه ای در دانشگاه باشند»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز