گامی بلند درحوزه میراث فرهنگی ایران؛

رونمایی از«منشور مرمت معماری»

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۱۱:۲۹:۴۰
کد خبر: ۴۰۷۰۰۸
رونمایی از«منشور مرمت معماری»
کتاب «منشور مرمت معماری»، عصر دیروز رونمایی شد.
به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، این کتاب نتیجه پژوهش محمدمنصور فلامکی و کارشناسان انجمن مفاخر معماری است و در حالی تدوین شده که 13 سال از پیشنهاد تهیه منشور مرمت ایران برای سازه‌های تاریخی می‌گذرد و همچون بسیاری دیگر از پرونده‌های میراثی به دست فراموشی سپرده شده است.

  آرزویی که نیمه‌کاره رها شد

سال 1382، بررسی‌ها برای تحقق بزرگ‌ترین آرزوی پدر مرمت نوین ایران، «باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی» با همکاری کمیته ملی ایکوموس ایران و سازمان میراث فرهنگی کشور شروع شد.

زنده‌یاد «آیت‌الله‌ زاده شیرازی» درباره هدف از تدوین چنین منشوری گفته بود: «هدف از تنظیم منشور ملی مرمت بناها و شهرهای تاریخی، تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ای است که پیمانکاران، مرمت‌گران و مسئولان مرمت بناها و محیط‌های تاریخی، بنا بر ضوابط آن نسبت به مرمت آثار تاریخی اقدام کنند.»

اقدامات مقدماتی برای تدوین این منشور، به وسیله «آیت‌الله زاده شیرازی» سه سال قبل از درگذشت او شروع شده بود و از این مجموعه چهارجلدی که قرار بود در سال 1390 کار تدوینش به پایان برسد، تنها یک جلد باقی مانده که با درگذشت پدر مرمت نوین ایران، نیمه‌کاره رها شد.

اما حالا پس از گذشت 13 سال، محمد منصور فلامکی، چهره ماندگار رشته معماری، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی که تالیفات بسیاری در زمینه معماری و مرمت آثار باستانی دارد، کتاب «منشور مرمت معماری» را نگاشته است.

او متخصص مرمت بناها و شهرهای تاریخی از دانشگاه رم در سال 1348 است و بیش از نیم قرن می‌شود که در حوزه مرمت و معماری فعالیت می‌کند. این کتاب عصر دیروز در مرکز عالی میراث فرهنگی رونمایی شد.

این در حالی است که محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، در جمع خبرنگاران، این کار را یک پژوهش دانشگاهی از یک استاد عالی‌قدر و همکاران‌شان در این حوزه دانست و گفت: «این مجموعه که به صورت کتاب رونمایی خواهد شد، منشور مصوب مرمت ایران نیست و برای تدوین منشور جداگانه برای مرمت، به وسیله سازمان میراث فرهنگی، باید دید در آینده چه می‌شود.»

کتاب دیگری برای مرمت آثار تاریخی کشور تدوین شد، اما از سرنوشت مجموعه چهارجلدی، «آیت‌الله زاده شیرازی» که قرار بود به‌عنوان منشور مرمت ایران به تصویب برسد، همچنان خبری نیست.

منبع: ریحانه جاویدی- فرهیختگان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز