مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان

تنها قنات دو طبقه جهان در اصفهان ثبت جهانی می شود

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۱۰:۲۷:۳۳
کد خبر: ۴۰۹۰۱۴
تنها قنات دو طبقه جهان در اصفهان ثبت جهانی می شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر استان اصفهان گفت:11 قنات از کشور ایران نامزد ثبت جهانی در یونسکو هستند که سه قنات از میان آنها در استان اصفهان است.

به گزارش برنا از اصفهان فریدون الهیاری سه شنبه شب در مراسم تجلیل از خادمان میراث فرهنگی استان اصفهان که در کاخ موزه چهلستون برگزار شد، افزود: سه قنات ' مون ' اردستان، وزوان و مزد آباد در شهرستان شاهین شهرو میمه استان اصفهان در راه ثبت جهانی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)است .

وی ادامه داد: قنات مون در اردستان، تنها قنات دو طبقه جهان است و قنات وزوان در شهر وزوان و قنات مزد آباد در شهر میمه از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه قرار دارند و مقرر است این سه قنات، تابستان امسال در سازمان یونسکو به ثبت جهانی برسند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین گفت:مجوز تاسیس 12 اداره جدید میراث فرهنگی در شهرستان های استان دریافت شده و در آینده نزدیک این تعداد به 14 اداره افزایش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: ارتقای ساختار سازمانی میراث فرهنگی که در کل استان فعالیت می‌کند در برنامه‌ هایمان بود به طوری که پیش از این دو اداره در سطح استان با 24 شهرستان که گاهی فاصله با برخی شهرستان‌ها 450 کیلومتر است فعالیت می‌کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان 9 پایگاه ملی وجود دارد که بخشی از آن در گذشته تنزل رتبه پیدا کرده بود اما اکنون چند پایگاه جدید احداث شد و برخی هم ارتقا پیدا کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: 33 پایگاه حفاظتی در استان وجود دارد که برخی از آن‌ ها ارتقا یافتند و از سربازان نیز برای حفظ میراث فرهنگی نیز استفاده می شود.

وی ادامه داد: 15 انجمن میراث فرهنگی در شهرستان‌های اصفهان مجوز اخذ شده و در 24 شهرستان و بخش‌هایی که ارزشی هستند باید انجمن احداث شود.

الهیاری با بیان اینکه از چهار پایگاه ملی در دو پایگاه معاونان وزیر حضور دارند، گفت: تشکل‌های میراث فرهنگی با رویش‌های جدید روبرو شده است و با نشاط و انگیزه بیشتر ظرفیت را دارند که پشتوانه میراث فرهنگی باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: آمار ثبت شده ها در سال گذشته افزایش داشت به طوری که پرونده 74 اثر ثبتی تکمیل شده و 23 اثر نیز در مراحل پایانی است.

به گفته وی 1731 بنای تاریخی، 57 میراث فرهنگی ناملموس و مابقی آثار طبیعی را در استان اصفهان وجود دارد.

وی افزود: درسال 94 بیش از 240 پروژه مرمتی در استان وجود داشت.

در این مراسم از شماری از خادمان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی از جمله پیشکسوتان و خانواده خادمانی که از دنیا رفته اند، تجلیل شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز