مدیر کل ثبت احوال هرمزگان:

جامعه باید از تبعات و چالش‌های سالمندی جمعیت مطلع شود

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۷:۵۷:۲۰
کد خبر: ۴۱۰۹۱۱
مدیر کل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه شیب جمعیت کشور به سمت سالمندی است، گفت: باید جامعه را نسبت به تبعات سالمندی جمعیت آگاه و مطلع کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، مهدی عسکری‌زاده در همایش پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت که با حضور مسئولان استانی از جمله حجت‌الاسلام تقوی امام جمعه موقت بندرعباس و مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های هرمزگان، مدیر کل بهزیستی، مدیر کل امور اجتماعی فرهنگی استانداری هرمزگان، معاون امور اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی،‌ مسئولان سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه جمعیت و کارشناسان مراکز بهداشت استان برگزار شد، با بیان اینکه ایران یک درصد از جمعیت از دنیا را تشکیل می‌‌دهد، اظهار داشت: در حال حاضر ایران با جمعیتی حدود 80 میلیون نفر، یک درصد از جمعیت دنیا را در خود جای داده است.

وی با اشاره شیب کاهش جمعیت در ایران، اضافه کرد: در برنامه نخست توسعه، دولت مکلف شد رویکرد کلی در زمینه تنظیم جمعیت داشته باشد و در این راستا سیاست‌ها به سمت دیگر رفت.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه نتیجه برنامه‌های کاهش جمعیت منجر به وقوع پدیده سریع کاهش نرخ باروری در ایران شد، اضافه کرد: این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه کشور سرانجام وارد مرحله سوم جمعیتی یعنی میانسالی شد و بدین ترتیب، ایران با کاهش بسیار شتابنده رشد جمعیتی در مقایسه با کشورهای منطقه و همسایه شد.

عسکری‌‌زاده افزود: این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد انفجار دوم جمعیتی بر اثر ازدواج و فرزندآوری متولدین دهه 60 در دهه نود رخ دهد، اما شیب نزولی موالید تا سال 90 همچنان ادامه پیدا کرد و رقم رشد موالید در دهه 90 نسبت به دهه 60 کاهش چشمگیری یافت.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش‌های مرتبط با افزایش و اهمیت جمعیت گفت: از رسالت‌ها و محورهای این همایش‌ها می‌تواند به تبین تحولات جمعیتی و بررسی و چالش‌های پیش رو اختصاص داشته باشد.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه باید به درستی چالش‌های جمعیتی کشور را احصا و رصد کرد، افزود: باید تلاش کرد تا بتوان دید که چه فرصت‌هایی برای مواجه با این چالش های در اختیار داریم و چگونه می‌توانیم پنجره جمعیتی موجود در کشور که یک فرصت طلایی محسوب می‌شود را به صورت درست و صحیح مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: تغییرات ساختار جمعیتی کشور و تبعات آن یعنی پیر شدن جمعیت چالش دیگر پیش روست.

عسکری‌زاده افزود: در حال حاضر حدود 23 درصد از جمعیت کشور زیر 15 سال، 31.5 درصد بین 15 تا 29، 39.5 بین 30 تا 64 سال، و 5.5 درصد بالاتر از 65 سن سال هستند که طبق پیش‌بینی‌ها در سال 1405 جمعیت سالمند کشور به 7.4 درصد و در سال 1425 به 18 درصد می‌رسد.

وی یادآور شد: طبق پیش‌بینی‌ها جمعیت سالمندان کشور در سال 1405 به 7.4 درصد و در سال 1425 به 18 درصد می‌رسد و این بدین معنی است که از هر پنج نفر تا آن سال،یک نفر در کشور سالمند خواهد بود.

عسکری‌زاده با بیان اینکه کاهش نیروی کار و جوانی یکی از تبعات سالمندی جمعیت است، اظهار داشت: از طرفی نباید فراموش کرد که در کشور شیب ولادت و ازدواج کاهش، و شیب فوت و طلاق افزایش یافته است.

وی پیرامون تبعات سالمندی سخنانی دیگر را نیز بیان و افزود: در کشورهای خارجی بخشی از مشکلات جمعیتی متاثر از سالمندی را با تکیه بر مهاجرت رفع کرده‌اند که این مولفه به دلیل شرایط خاص اجتماعی و فرهنگی ایران، میسر نیست.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان گفت: اگر بخواهیم افزایش کمی با افزایش کیفی جمعیت همراه باشد، لازم است چشم‌انداز روشنی برای وضعیت آینده تازه متولد شده‌ها از بعد سرمایه انسانی و به طور ویژه در حوزه‌های آموزش،سلامت، بهداشت و رفاه وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: در ثبت احوال با بهره‌گیری از توان و ظرفیت کارشناسی موجود، و ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، زمینه تولید، تحلیل و نشر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت به صورت مکان‌محور و تمامی سطوح جغرافیایی فراهم شده است.

عسکری‌زاده تاکید کرد: این امر به منزله برداشتن یک گام مهم در راستای دستیابی به تعالی و پیشرفت ملی است چرا که با این امکانات، آمار وقایع حیاتی به صورت منظم و مستمر و لحظه‌ای برای مسئولان و برنامه‌ریزان کشور قابل دسترس خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز