عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با برنا:

معجزه تاج خروس در درمان جوش

۱۳۹۵/۰۴/۰۷ - ۱۰:۲۴:۴۶
کد خبر: ۴۲۳۳۰۵
معجزه تاج خروس در درمان جوش
روزبهان گفت: برای درمان قطعی جوش‌های چرکین، شاخه‌های جوان و سبز گیاه تاج خروس را کوبیده و بر محل ضماد کنید.

یوسف روزبهان در گفت‌وگو با خبرنگار برنا در خصوص گیاه تاج خروس اظهار کرد: تاج خروس از گیاهان گلدار است که دارای 60 گونه متفاوت  است، گل‌های این گیاه به رنگ‌های بنفش، قرمز و زرد است. گیاهی دارد به ارتفاع 80 سانتیمتر و یک ساله برگ‌های آن سبزرنگ و بیضی شکل هستند. گل آن به شکل تاج خروس است و به رنگ قرمز متمایل به بنفش مشاهده می‌شود. این گیاه بومی آسیا و آفریقاست ولی در ایران به‌صورت پرورشی در همه جا کاشته می‌شود.

 عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص ویژگی‌های این گیاه گفت: تاج خروس می‌تواند به عنوان یک دانه حاوی پروتئین بالا یا به عنوان یک سبزی برگی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین توان کشت به‌عنوان یک محصول علوفه ای را نیز دارد. این گیاه به علت مزیت‌هایی که دارد از جمله داشتن پروتئین و لایزین بالا برای انسان و دام مناسب است.

موارد استفاده تاج خروس

وی با بیان اینکه کربوهیدرات‌ها در دانه این گیاه حاوی نشاسته ساخته شده از 2 بخش چسبناک و غیرچسبناک‌ هستند، عنوان کرد: جنبه بی‌نظیر نشاسته این دانه است که اندازه گرانول‌های نشاسته خیلی کوچک‌تر از دیگر غلات است که این خصوصیت کنار ژلاتینی بودن، انجماد و ذوب خاص یک مزیت مهم در صنایع غذایی به حساب می‌آیند.

به همین دلیل بررسی‌های متعدد روی کاربرد نشاسته تاج خروس در تهیه کرم، خمیرها، سس‌ها و... انجام شده است.

به گفته روزبهان، دانه تاج خروس طعم آجیل (گردو و فندق) را دارد و برای تولید حریره، شیرینی و مواد قندی به کار می‌رود و از آرد آن نیز در تهیه نان، ماکارونی، کلوچه و دیگر محصولات استفاده می‌شود.

 عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: برگ‌های این گیاه نیز به عنوان یک منبع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از گونه‌های آن به علت برگ‌های باکیفیت بالایشان ارزشمند هستند.

وی با اشاره بر اینکه فراوری حرارتی تاج خروس شامل پختن، بخار دادن و پوست کندن است، گفت: این سبزی از لحاظ مزه شبیه اسفناج است و از میان تمام سبزی‌ها بیشترین کلسیم، فسفر و آهن را دارد و برگ‌های آن نیز دارای مقادیر زیاد پروتئین، کاروتن، ویتامین و دیگر مواد باارزش است.

تاج خروس

خواص درمانی تاج خروس

روزبهان در رابطه با خواص درمانی این گیاه عنوان کرد: چربی تاج خروس به علت ماده‌ای به نام اسکوالن که 5 تا 8 درصد کل چربی گیاه را تشکیل می‌دهد به عنوان یکی از بهترین انواع چربی شناخته شده است.

وی افزود: اسکوالن، اکسیژن محیط را جذب و بافت‌ها و اندام را اشباع می‌کند. این نوع چربی برای درمان سرطان به کار می‌رود، به علاوه در پوست نفوذ و به عنوان محرک ایمنی عمل می‌کند، این نوع چربی تاکنون از جگر کوسه ماهی استخراج شده است.

 عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در بخش روغن تاج خروس ویتامین E وجود دارد که باعث پایین آمدن کلسترول می‌شود، روغن این گیاه برای درمان بیماری‌های توموری، تصلب شرایین و سفتی بافت‌ها، کارکرد نامناسب مغز و سیستم گردش خون محیطی، نقص ایمنی، بیماری‌های زنان، بیماری‌های پوستی، معده و جگر، جراحات، کوفتگی و زخم‌های بدن بر اثر بدخوابی، زخم معده، کمبود ویتامین و جلوگیری از بروز بیماری‌ها به کار می‌رود.

وی از خواص دیگر این گیاه گفت: برای درمان اسهال خونی، بواسیر، ورم معده و قطع خونریزی ریه‌ها، هر روز مقداری آب جوشیده گل تاج خروس را بنوشید و برای درمان یبوست 50 تا 60 گرم گل تاج خروس را در یک لیتر آب جوشانده و آب آن را کم کم میل کنید.

روزبهان همچنین ادادمه داد: برای درمان جوش‌های چرکین، شاخه‌های جوان و سبز تاج خروس را کوبیده و بر محل ضماد کنید و برای درمان کم خونی، تصفیه ی خون، تقویت شنوایی نیز هر روز 10 گرم تخم تاج خروس را استفاده کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز