مهار نشت گاز از خط لوله ۲۰ اینچ سکوی سلمان با اجرای عملیاتی سخت و پیچیده

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۱۱:۵۷:۲۹
کد خبر: ۴۲۵۹۴۷
مهار نشت گاز از خط لوله ۲۰ اینچ سکوی سلمان با اجرای عملیاتی سخت و پیچیده
به همت کارکنان تعمیرات زیر آب منطقه لاوان، خط لوله 20 اینچ سکوی KPP میدان مشترک سلمان که ترک خورده و دچار نشتی شده بود، با انجام عملیات شبانه‌روزی بسیار دشوار و پیچیده، رفع عیب و نشت گاز از آن برطرف شد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، این عملیات با حضور 16 نفر غواص، روز 27 خردادماه آغاز و پس از 29 ساعت غواصی مداوم و پیوسته در عمق 35 متری آب‌های خلیج فارس با موفقیت به پایان رسید. این عملیات در پنج مرحله تجهیز کارگاه، مهار شناور ALAMAR بر روی موقعیت به صورت 4 لنگره، عملیات غواصی شامل «پاکسازی پوشش سیمانی و رپینگ لوله، کندن صخره مسطح بستر دریا برای دسترسی به زیر لوله، برداشتن گرده جوش درز لوله با استفاده از گرایندر هیدرولیک و همسطح نمودن محیط لوله، نصب کلمپ و محکم نمودن پیچ و مهره‌ها» و در نهایت آزمایش فشار و جمع‌آوری تجهیزات و برچیدن لنگرها، برنامه‌ریزی و اجرا شد. غواصان پرتلاش و متخصص شرکت نفت فلات قاره ایران که تا‌کنون ماموریت‌های غیر‌ممکن زیادی را در مناطق مختلف عملیاتی لاوان و خارگ اجرا نموده‌اند، این بار نیز موفق شدند با تمهیدات خاص و و بهره‌گیری از سال‌ها تجربه ارزشمند یک بار دیگر توانمندی خود را به نمایش گذاشته و تعمیر این خط لوله استراتژیک را در یکی از مهمترین میادین مشترک با موفقیت به پایان برسانند.

این گزارش حاکی است، به دنبال بروز ترک و نشت از خط لوله 20 اینچ گاز در میدان سلمان در تاریخ 11 اردیبهشت‌ماه سال جاری، تولید و صدور گاز از این میدان مشترک متوقف شد. فشار بالای 91 اتمسفر گاز ترش، ترک محیطی ایجاد شده بر روی این خط و ضرورت توقف گسترش آن و اختلاف سطح محیط در محل جوش درز لوله، همچنین صخره بسیار سخت بستر دریا که دسترسی به زیر لوله را عملا غیر‌ممکن ساخته بود، از مهمترین چالش‌های اجرای این عملیات بود. با توجه به مشکلات موجود در مورد تهیه ابزار لازم برای اجرای کار و ضرورت از سرگیری تولید گاز در کوتاهترین زمان ممکن، برون‌سپاری این پروژه نیز با توفیق چندانی مواجه نشد و پیشهاد‌دهندگان بخش خصوصی داخلی و خارجی علی‌رغم اعلام آمادگی اولیه، برای اجرای این عملیات حاضر نشدند. در چنین شرایطی به ناچار دستور اجرای تعمیر خط لوله با امکانات و محدودیت‌های موجود به منطقه لاوان و به تبع آن واحد تعمیرات زیرآب ارجاع داده شد. برنامه‌ریزی برای اجرای کار، تجهیز کارگاه و تهیه ابزارآلات لازم توسط واحد تعمیرات زیرآب و با کمک و پشتیبانی همه قسمت‌ها به مدت یک هفته به صورت فشرده در منطقه لاوان ادامه پیدا کرد و در نهایت در تاریخ 26 خردادماه دو فروند شناور ALAMAR و SELAT FALCON با تجهیزات غواصی و ابزار‌‌آلات هیدرولیکی و نیوماتیکی بارگیری و به همراه 16 نفر از زبده‌ترین غواصان واحد تعمیرات زیرآب به میدان سلمان اعزام شدند. به دلیل حساسیت‌های موجود و زمان کم باقیمانده تا مواج شدن دریا، عملیات غواصی به صورت متوالی و بدون وقفه در طول شبانه‌روز با استفاده از غوص‌های بلندمدت، روش برداشت فشار در سطح و استفاده همزمان از دو اتاق فشار اجرا شد که این امر تا امروز در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

گفتنی است، در این عملیات، زمان کار هر غواص در کف دریا که در عمق 35 متری قرار داشت، 70 دقیقه و زمان برداشت فشار هر غوص نیز حدود 140 دقیقه با اکسیژن خالص محاسبه شده بود.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز