کارشناس ثبت میراث طبیعی میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

منطقه ردپای حیوانات بزرگ در بیرجند ثبت فهرست میراث طبیعی- ملی شد

۱۳۹۵/۰۴/۲۰ - ۱۰:۰۷:۳۰
کد خبر: ۴۲۸۸۵۱
منطقه ردپای حیوانات بزرگ در بیرجند ثبت فهرست میراث طبیعی- ملی شد
کارشناس ثبت میراث طبیعی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت منطقه ردپای حیوانات بزرگ در شهرستان بیرجند در فهرست میراث طبیعی- ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از بیرجند و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی گفت: این منطقه به شماره311، در هشتم ماه سال 95 به ثبت رسید.

وی ادامه داد: در دامنه کوهی در منطقه ای از بیرجند رخنمون های منحصر بفردی از مجموعه سنگهای موسوم به « فیلیش» دیده می شود.

کارشناس ثبت میراث طبیعی میراث فرهنگی خراسان جنوبی، گفت: درون این طبقات سنگی که به دوران سوم زمین شناسی تعلق دارد، ردپای حیوانات عظیم‏ الجثه به صورت حفره‏ های بیضی شکل مشاهده می شود که این ردپاها تداعی کننده عبور این جانوران بر روی لایه‏ های نازکی از رسوبات آن زمان است.

رضایی ملکوتی گفت: در سال 2000 میلادی جمعی از دانشمندان مطالعات جامع تری در این خصوص انجام دادند و این آثار ردپاها را به پستانداران بزرگ «ائوسن» که موجود فرد سم بودند نسبت داده اند.

مطالعات در این زمینه نشان می دهد که در این منطقه ردپاها متعلق به دو راسته از علفخواران منقرض شده به نام های « پانتودونت ها» و « دینوسراتاها» است.

تعداد آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی خراسان جنوبی بیش از یک هزار و 200 مورد تخمین زده می شود.

تاکنون حدود 800 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که هرگونه دخل و تصرف در آن بدون اجازه میراث فرهنگی ممنوع است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز