نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت؛

روزانه ۸ نفر در کشور بر اثر اعتیاد فوت می‌کنند

۱۳۹۵/۰۵/۲۵ - ۱۴:۴۹:۴۶
کد خبر: ۴۴۶۱۹۳
روزانه ۸ نفر در کشور بر اثر اعتیاد فوت می‌کنند
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یکی ار تهدیدهای جدی سلامت در جهان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک، داروهای ضد ویروسی، ضد قارچ و انگل است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،  ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت دانستن موضوع مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها گفت: در چند سال اخیر مسئولان کشورهای دنیا به این موضوع توجه ویژه دارند و خطر در حدی است که اگر مقاومت‌ها به این شکل ادامه داشته باشد این بیماری‌ها می‌تواند کشنده باشد.

حریرچی ادامه داد: در سال 2050؛ 3 تا 5 درصد کل درآمدهای ناخالص ملی در دنیا صرف هزینه‌هایی می‌شود که مقاومت‌های میکروبی ایجاد می‌کند.

وی در خصوص اعتیاد به مواد مخدر و اهمیتی که از نظر بیماری‌ها در کشور دارد، گفت: در کل کشور اعتیاد به مواد مخدر از نظر بار بیماری‌ها، رتبه چهارم را دارد و روزانه 8 نفر در کشور بر اثر اعتیاد فوت می‌کنند.

حریرچی برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های مقاوم به سل، ایدز و سوزاک گفت: آزمایشگاه‌هایی برای این موارد تجهیز شده است که البته لازم است اقدامات بشری در این خصوص صورت گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: 65 درصد کسانی که عفونت HIV شناسایی کردیم کسانی هستند که مصرف کننده تزریقی هستند و حدود 50 درصد مصرف کنندگان تزریقی، هپاتیت C  دارند.

وی در ادامه گفت: 50 درصد ورودی زندانها مصرف کنندگان مواد مخدر هستند و 26.5 درصد طلاق ها با مصرف مواد یا الکل مرتبط است.

حریرچی با بیان اینکه کشیدن تریاک عامل مستقیم برای ابتلا به سرطان ریه، مری، مثانه و معده است، گفت: 50 درصد جرائم زندانیان مرتبط با مواد مخدر است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: دو  رویکرد در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص مواد مخدر وجود دارد که یکی از آنها  مربوط به حذف مواد مخدر و دیگری کاهش آسیب‌های ناشی از این مواد است.

حریرچی در ادامه افزود: با توجه به بند ۵ سیاست‌های کلی سلامت در مورد مواد مخدر و قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر در سال 1376 و اصلاح آن در سال 89، استعمال مواد مخدر مگر در مواردی که قانون استثنا کرده است، جرم است و یکی از رویکردهای وزارت بهداشت حذف مواد مخدر است.

حریرچی با اشاره به این مطلب که به لحاظ ملاحظات اخلاقی در هیچ جای دنیا همه افراد تست ایدز نمی شوند، گفت: اصل در پیشگیری است.

وی در ادامه به رویکرد دوم وزارت بهداشت درخصوص کاهش آسیب‌های ناشی از مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این مورد مربوط به حوزه بهداشت است و وزارت بهداشت درخصوص کاهش این آسیب‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

حریرچی به رویکرد کاهش آسیب‌ها از طریق درمان با متادون اشاره کرد و گفت: درمان با متادون باعث کاهش مواد افیونی غیرقانونی، کاهش تزریق مشترک، کاهش پرخاشگری و بهتر شدن وضعیت خلقی اجتماعی افراد، کاهش بروز اچ آی وی و هپاتیت‌ها می‌شود.

وی استفاده داروهای غیراستاندارد و تقلبی و آنتی بیوتیک در پرورش دام و طیور و آبزیان و همچنین در صنایع غذایی را از جمله دیگر موضوعاتی دانست که نظام سلامت کشورهای جهان با آنها روبرو هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد برنامه وزارت بهداشت برای گروه ‌ناشناخته اچ آی وی گفت: یکی از این موارد در خصوص زندانیان است که مراقبین دیده‌ور ایدز در زندان‌های اصلی وجود دارند که زندانیان تازه ورود و آنهایی که در زندان‌ها بودند تحت نظر قرار  می‌دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز