علم الهدی در گفت و گو با برنا:

در ایران مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری وجود ندارد/ دانمارک موفق ترین کشور در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه

۱۳۹۵/۰۶/۲۷ - ۰۹:۳۶:۴۰
کد خبر: ۴۵۷۸۹۵
در ایران مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری وجود ندارد/ دانمارک موفق ترین کشور  در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه
علم الهدی رئیس انستیتو آب و انرژی و استاد دانشگاه صنعتی شریف از نهادینه کردن ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در ایران گفت.

علم الهدی در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا، با اشاره به راهکار های ترویج فرهنگ دوچرخه سواری گفت: یکی از اساسی ترین راهکارها برای نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری در ایران تاسیس خانه دوچرخه ها در محل های گوناگون است. اما مهمترین آن دسترسی به مسیرهای ویژه دوچرخه سواری است. همانند مسیری که از دانشگاه تهران تا خوابگاه های اطراف آن برای دوچرخه سواری وجود دارد یعنی مسیری  که خودرو و موتور سیکلت نتواند در آن تردد کند.

دولت مردان دانمارک در طی سال های اخیر با ساخت بزرگراه های مخصوص دوچرخه سواری توانسته اند در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری موفق عمل کنند.

باید توجه داشت در زمینه ترویج فرهنگ به یکباره نمی توان عمل کرد و باید کم کم فرهنگسازی شود .

برای اجرایی کردن طرح استفاده فراگیر از دوچرخه در ایران ابتدا باید معایب و نواقص طرح را اصلاح کرد سپس مردم با ترویج و استفاده از آن آشنا شوند. ایران همانند کشورهای دانمارک و سوئد در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری نمی تواند عمل کند. نخست در اطراف دانشگاه ها، خانه دوچرخه ها تاسیس و ایجاد شوند همچنین مسیرهایی را برای تردد دوچرخه سواران ایجاد کنند.

در ایران مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری وجود ندارد. من مسیرهایی که نزدیک به دانشگاه است از دوچرخه استفاده می کنم. اگر بخواهم برای پیمودن 12کیلومتر از دوچرخه استفاده کنم در سطح شهر های ایران عملی نیست.

علم الهدی ضمن همکاری مشارکت شورا عالی محلات با ساخت خانه دوچرخه ها بیان کرد: شورا عالی محلات باید جلساتی برای برآورد هزینه تاسیس خانه دوچرخه ها برگزار کنند که اگر اجرایی کردن آن به صرفه است طرح را عملی کنند. زیرا ما آنقدری بودجه نداریم که هزینه زیادی صورت بگیرد اما همچنان افراد  با خودرو و وسیله های شخصی خود در سطح شهر رفت و آمد کنند. ابتدا باید متقاضی استفاده از آن باشد سپس به فکر عملی کردن این دسته از طرح ها بیفتیم. زمانیکه مردم متوجه شوند مزایا استفاده از آن بر معایبش بیشتر است به تدریج فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری در ایران نهادینه می شود.

با نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری در آینده می توانیم شاهد  ترافیک کمتری در سطح شهر باشیم و آلودگی بسیار کمتری نسبت به  خودروها و موتور سیکلت دارد. از طرفی دیگر زمانیکه شما دوچرخه را پدال می زنید یک نوع حرکت فیزیکی بدن است.

علم الهدی با شرط سالم بودن هوا گفت: در کلان شهرها و شهرهای شلوغ  که مردم فرصت انجام فعالیت بدنی سالم را ندارند، دوچرخه سواری  فعالیت بدنی بسیار سالم و مفیدی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز