پروانه مافی به برنا خبر داد:

تاثیر صنعت گردشگری بر افزایش اشتغال‌زایی برای کشورها

۱۳۹۵/۰۸/۱۵ - ۰۹:۳۹:۵۲
کد خبر: ۴۷۸۵۲۸
تاثیر صنعت گردشگری بر افزایش اشتغال‌زایی برای کشورها
نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان گردشگری به اهمیت گردشگری اشاره کرد و گفت: اهمیت گردشگری را می‌توان در مولفه‌هایی مانند افزایش درآمد کشورها از قبیل پولی که گردشگر و سیاح بابت تامین هزینه خوراک، محل اقامت، هزینه تفریحات، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه تورها و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالاهای بومی در کشور میزبان می‌پردازد و در ادامه از افزایش اشتغال‌زایی برای کشورهای هدف گردشگری نام برد.

«پروانه مافی» نماینده مردم تهران، شمیرانات، اسلامشهر، ری و پردیس و عضو فراکسیون گردشگری، درباره اهمیت مساله گردشگری و الویت‌های سازمان میراث فرهنگی در مجلس دهم به خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری برنا» گفت: واژه توریسم به معنی گشتن اخذ شده که ریشه آن در لغت لاتین turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدا و مقصد و رفتن است و از طریق زبان‌های فرانسوی و انگلیسی  به فارسی راه یافته است و معادل کلمه گردشگر است. هر چند در مسیر تاریخی گردشگری و در مراجعه و دقت در سفرنامه‌ها و اسناد تاریخی به این نتیجه می‌رسیم که در قرن 9 تا 14 میلادی، عمدتا سیاحت مسلمانان به کشورهای خاورمیانه و خاور دور مانند چین و افریقا  به چشم می‌خورد اما در قرن 17 به بعد جریان گردشگری عمدتا در اروپا و غرب اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان گردشگری به اهمیت گردشگری اشاره کرد و گفت: اهمیت گردشگری را می‌توان در مولفه‌هایی مانند افزایش درآمد کشورها از قبیل پولی که گردشگر و سیاح بابت تامین هزینه خوراک، محل اقامت، هزینه تفریحات، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه تورها و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالاهای بومی در کشور  میزبان می پردازد و در ادامه افزایش اشتغال‌زایی برای کشورهای هدف گردشگری نام برد.

به گفته مافی، با توسعه فعالیت‌های گردشگری، زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم  می‌شود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و فعال روبرو هستند، بسیار مفید است. از هر 10 نفر گردشگری که وارد کشور میزبان می شود یک فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

 مافی ادامه داد: بررسی گونه‌های مختلف گردشگری  برای  این صنعت، گردشگری مجازی، گردشگری درمانی، گردشگری تفریحی، گردشگری زمستانی، گردشگری انبوه و در کشورهای مسلمان مانند ایران و عراق و عربستان گردشگری زیارتی را می‌توان نام برد.

او افزود: شش دهه اخیر صنعت گردشگری توسعه متمادی و متنوع پذیر اقتصادی را تجربه کرده است که بواسطه آن تبدیل به یکی از رو به رشد ترین صنعت در دنیا  شناخته شده است و محرکی برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها و جهان به شمار می‌آید و بر همین اساس طبق چشم انداز بلند مدت و ارزیابی روند توسعه آینده صنعت گردشگری در  برنامه توسعه این صنعت تا سال 2030 و در آخرین بروزرسانی سازمان جهانی توریسم (گردشگری)، تعداد گردشگران و مسافران سراسر جهان و بر اساس انتظار، به میزان 3.3% به طور میانگین از سال 2010 تا 2030 افزایش پیدا می کند و این موضوع نشان دهنده سفر بیشتر 43 میلیون گردشگر جهانی در هر سال و رسیدن به یک میلیارد و 800 میلیون گردشگر تا سال 2030 است. میزان سهم و مشارکت ایران در صنعت گردشگری و  در آمار جهانی است.

مافی تصریح کرد: صنعت گردشگری که بعنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود و به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز و بیشتر مورد توجه دولت‌ها قرار می‌گیرد و امروزه یکی از پایه‌های اصلی و استوار اقتصاد جهانی، همراه با رشد سریع است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده بصورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار دهد.

او در ادامه به تقسیم بندی جهان یاشاره کرد و گفت: جالب است که در تقسیم بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، این صنعت در جایگاه سوم قرار گرفته است. در کشور م با توجه به تاکیدی که بر اقتصاد مقاومتی می‌شود و یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی توسعه کار و کارآفرینی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و بومی کشور است، به نظر می‌رسد توسعه صنعت گردشگری در ایران در این برهه از زمان و با توجه به تنگناهای سایر صنایع و بویژه برنامه کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی، بیش از گذشته نیازمند توجه، برنامه ریزی و قانونگذاری در توسعه صنعت گردشگری و تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز در کشور هستیم و مجلس شورای اسلامی بعنوان قوه مقننه و قانونگذاری کشور اهمیت خاصی برای امر توسعه این صنعت قائل است  که تاسیس و تشکیل فراکسیون گردشگری در ابتدای کار مجلس دهم با حضور تعداد زیادی از نمایندگان در همین زمینه است.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تدوین قانون ملی در حوزه گردشگری توسط مجلس، تقویت بودجه و نظارت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس از طریق فراکسیون گردشگری و کمیسیون فرهنگی و تلفیق، بستر سازی بازیگری فعالانه دولت در توسعه گردشگری با هدف تقویت بخش خصوصی و مردمی در این حوزه تقویت ساختارهای تعامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با دستگاه دیپلماسی کشور و سفارت خانه‌های ایران در خارج از کشور، برنامه ریزی تعامل بهتر شورای اسلامی شهرها و روستاها در کشور با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح ملی و استانی و تسهیل و قانون گذاری برای جذب حداکثری گردشگران خارجی در ایران با الویت گردشگری زیارتی، طرح مجلس برای حمایت از بافت‌های تاریخی کشور از اولویت‌های مجلس دهم دانست.

نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون گردشگری خاطر نشان کرد: با همیاری دولت تدبیر و امید و مشارکت صاحب نظران و خبرگان این حوزه  بتوانیم برنامه‌های مثمر ثمری در مجلس برای تقوت صنعت گردشگری که آینده خوبی برای آن در کشور متصور هستیم برداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز