حسین باهر در گفت و گو با برنا:

تشویق به ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است

۱۳۹۵/۰۹/۰۷ - ۰۸:۰۳:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۹۱۱
تشویق به ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است
نبود تمایل به ازدواج در پسران در حالیست که دخترها علاقه دارند ازدواج کنند ولی بنا به دلایلی چون بالا بودن توقعالت دختران از عرف و حدی که پسران قادر به برطرف کردن آن باشند تاخیر در ازدواج آنها هم مشاهده می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  چندی پیش مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار جمعیت سازمان ثبت احوال کشور گفت: در 10 ماهه‌ سال جاری، در مقابل هر 4.3 ازدواج در کشور یک طلاق ثبت شده است.   کارشناسان معتقدند میزان ثبت ازدواج کاهش و ثبت طلاق افزایش داشته است و به همین دلیل تمایل برای ازدواج کم شده است .

حسین باهر، جامعه شناس ، در باره  این که «چرا تمایل به ازدواج در کشور ما بین جوانان کم شده است » به خبرنگار اجتماعی برنا گفت : جوان ها دختر ها و پسرها هستند . پسرها  کمتر از دخترا تمایل به ازدواج دارند  و برای این کار چند دلیل هم  می آورند. اول اینکه امکانات مالی ندارند مانند داشتن یک سر پناه،دوم اینکه مسئولیت پذیر نیستند، سوم اینکه کار ندارند و مشکلات اشتغال گریبانگیر آنهاست . در وهله بعدی نیازهایشان را  به صورت راحت تری خارج از چهارچوب های قانونی برطرف می کنند.

او افزود:  نبود تمایل به ازدواج در پسران در حالیست که دخترها علاقه دارند ازدواج کنند ولی بنا به دلایلی چون بالا بودن توقعالت دختران از عرف و حدی که پسران قادر به برطرف کردن آن باشند  تاخیر در ازدواج آنها هم مشاهده می شود.

 این جامعه شناس در ادامه تصریح کرد:  دومین علت در تاخیر ازدواج دختران این است  که دختران تمایل دارند تا استقلال مالی داشته باشند واز این رو دیرتر ازدواج می کنند .

باهر سومین علت برای دیرکرد ازدواج دختران را علاقه به ادامه تحصیل  بر شمرد و گفت : بسیاری از دختران برای ادامه تحصیل تمایل به مهاجرت دارند و ترجیح می دهند با شخصی ازدواج کنند که امکان ادامه تحصیل آنها را در بهترین دانشگاه های خارج از کشور مهیا کند  در برخی موارد هم تمایل به مهاجرت سبب می شود تا دختران به دنبال مردانی باشند که امکان مهاجرت و زندگی خارج از ایران را داشته باشند .

این جامعه شناس در باره اینکه «عواملی مثل ازدواج سپید و رواج زندگی مجردی به ویژه برای دختر ها تا چه اندازه سبب بالا رفتن سن ازدواج می شود» گفت : وقتی ازدواج سپید انجام می شود یا باید از خیر ازدواج گذشت یا باید به دوستی های این گونه ایی تن داد این همان مسائلی است  که قبلا در اسلام به عنوان عقد موقت  برای  رفع نیازهای موقت شناخته می شد  ولی نیاز  به داشتن خانواده در این گونه ازدواج ها بر طرف نمی شود .

  او با اشاره به اینکه «  در جهت تشویق به ازدواج باید فرهنگ سازی شود »  اظهار کرد:  اگر طرفین بخواهند ازدواج کنند باید امکانا ت خود را بالا برده و  مسئوولیت پذیری بیشتری داشته باشند   هما نطور که مشاهده میکنید دهه هفتادی ها به این نتیجه رسیدند که هیچ نهادی  بهتر از ازدواج نیست  و باری به هر جهت بودن در راه به جایی نمی برد.  

                                                                              

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز