با وجود مخالفت شورای شهر

تلاش بی ثمر شهرداری برای تشکیل سازمان گردشگری

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۱۱:۳۵:۲۷
کد خبر: ۴۹۷۴۷۱
تلاش بی ثمر شهرداری برای تشکیل سازمان گردشگری
ادعای کنونی شهرداری بر این است که با تشکیل این سازمان می‌تواند یک منبع درآمدی پایدار برای تهران فراهم کند، درحالی که بدون وجود سند بالادستی و شرح تکالیف مشخص، تشکیل سازمان گردشگری و اختصاص اعتبار در این حوزه، هیچ ثمره‌ای برای تقویت گردشگری شهری و ایجاد درآمد پایدار نخواهد
 به گزارش خبرگزاری برنا، به رغم مخالفت شورای شهر با تشکیل سازمان گردشگری، شهرداری همچنان به دنبال اقناع شورای شهر برای ایجاد یک ساختار اداری جدید تحت عنوان سازمان گردشگری است؛ در حالی که تجربه سال های گذشته ثابت کرده ایجاد چنین سازمان‌هایی جز تحمیل هزینه به شهر و فربه کردن شهرداری خاصیت دیگری ندارد.
 
ادعای کنونی شهرداری بر این است که با تشکیل این سازمان می‌تواند یک منبع درآمدی پایدار برای تهران فراهم کند، درحالی که بدون وجود سند بالادستی و شرح تکالیف مشخص، تشکیل سازمان گردشگری و اختصاص اعتبار در این حوزه، هیچ ثمره‌ای برای تقویت گردشگری شهری و ایجاد درآمد پایدار نخواهد داشت؛ بلکه صرفا به هزینه کرد بودجه‌ها بدون اینکه نقشه راهی با آغاز و انجام مشخص مبنای عمل باشد، منجر می‌شود.

 به گفته رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در حال حاضر هشت مجموعه تحت لوای شهرداری تهران در حوزه گردشگری فعالیت می کند، این مجموعه ها شامل شرکت‌های تهران گشت طلایی، تهران گشت ارغوانی، نوسازی اراضی عباس آباد، توسعه فضاهای فرهنگی و نیز اداره کل تفریحات سازمان ورزش، مدیریت گردشگری، ستاد گردشگری شهرداری و مدیریت تورهای گردشگری است که به جز دو شرکت تهران گشت طلایی و ارغوانی که درآمد-هزینه‌ای فعالیت می کنند، سایر مجموعه ها با برخورداری از 98 پرسنل و سرجمع اعتباری 21 میلیارد تومان که شهرداری تامین می کند، مشغول فعالیت هستند.

در این میان استدلال شهرداری این است که با ایجاد سازمان گردشگری می‌تواند تحت مدیریت یکپارچه فعالیت جزیره‌ای این مجموعه ها را سامان دهد و درآمد پایدار از این محل برای اداره شهر ایجاد شود. این در حالی است که برای اثبات مدعای خود نه مطالعه و ادله علمی و قابل اثباتی دارد و نه تاکنون مدل موفقی را به صورت پایلوت اجرا کرده که به درآمد رسیده باشد.

 طبق قانون، شهرداری تنها در حوزه ساماندهی فضاهای تفرجگاهی و گردشگری در محدوده شهر مسوولیت دارد و در لایحه برنامه ششم توسعه دولت کلیه مسوولیت‌های گردشگری در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت را به شهرداری ها تفویض کرده است؛ اما این لایحه هنوز تصویب نشده و از طرف دیگر، در صورت تصویب نیز بدون ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، امکان تحقق چنین حکمی وجود ندارد. به عبارت دیگر، دولت نمی‌تواند بدون تأمین هزینه‌های این بخش، مسوولیت خود را به گردن شهرداری ها بیاندازد.
 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز