گزارش ٩ ماهه تغییرات کیفیت هوای اصفهان

اصفهان موفق‌ترین شهر در مقابله با آلودگی هواست

۱۳۹۵/۱۰/۱۰ - ۱۲:۴۱:۱۶
کد خبر: ۴۹۹۹۵۳
اصفهان موفق‌ترین شهر در مقابله با آلودگی هواست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: صرفنظر از وقوع ریزگردها که عمدتاً منشأ آن خارجی است و تنها چند روز از سال درگیر آن هستیم اما اصفهان در بین کلانشهرهای ایران موفق‌ترین شهر در مقابله با آلودگی هوا بوده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا، «حمید ظهرابی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به آمار مقایسه ای کیفیت هوای استان اصفهان در چند سال اخیر، گفت:  کیفیت هوا نسبت به سال قبل هم بهبود قابل توجهی داشتهاست.

او افزود: نکته قابل ذکر  فقط مستمر بودن روزهای سکون هوا و وارونکی  دما در سال جاری بود که شاخص کیفیت هوا در دو مرحله یک بار ٩ روز و یک بار ٥ روز متوالی در شرابط ناسالم برأی گروه های حساس قرار گرفت .

ظهرابی در تأیید این مدعا به تعداد روزهای سالم این شهر در سال 92 و 94 و مقایسه تعداد روزهای سالم و ناسالم در شش ماهه نخست سال 92 و 95 اشاره کرد و اظهار داشت: «تعداد روزهای سالم اصفهان از نظر شاخص PSI هوا از 108 روز در سال 92 به 243 روز در سال 94 افزایش یافته است که رشد حدود دو و نیم برابری را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر در سال 92 به ازای هر یک روز سالم، دو و نیم روز ناسالم داشتیم. در همین حال تعداد «روزهای ناسالم برای عموم» از 88 روز در سال 92 به 13 روز در سال 94 کاهش یافته ولی در سال 94 با همکاری سایر دستگاه‌ها و مشارکت همگانی میزان روزهای سالم به 243 روز رسید و این نتیجه تلاش همگانی بود که با پیگیری‌های شدید محیط زیست انجام شد.»

به گفته وی، این رخداد در شرایطی اتفاق می‌افتد که اصفهان به گواه آمار موجود یکی از آلوده‌ترین شهرها را در بین کلانشهرهای ایران در سال 92 داشت که مهم‌ترین دلیل این امر نیز توزیع بنزین‌های سرطان زا و آلوده موسوم به «بنزین پتروشیمی» بود که در فاصله سال‌های 89 تا 92 در واحدهای پتروشیمی تولید و تقریباً در سراسر کشور توزیع شد که شدت آلودگی هوای اکثر شهرها بویژه کلانشهرها را دوچندان کرد. اما اکنون با اجرای موفق برنامه جامع کنترل کیفی و کاهش آلودگی هوای اصفهان، این شهر صدرنشین کلانشهرهای ایران در مقابله با آلودگی هوا شده است.

 به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، محیط زیست استان همچنین موفق شده میزان انتشار گوگرد را در هوای شهر تا حد زیادی کم کند و با گازی کردن دو نیروگاه بزرگ شهر در دو سه سال گذشته میزان آلودگی را کاهش دهد، از سوی دیگر با هماهنگی‌های اتفاق افتاده بین محیط زیست و وزارت نفت، پالایشگاه اصفهان در حال حاضر تمامی بنزین و گازوئیل مصرفی این شهر را با استاندارد یورو 4 تولید و توزیع می‌کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز