شهیندخت ملاوردی در مراسم افتتاحیه شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام:

جوانان شاه کلید تغییر و تحولات جامعه هستند

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۱۶:۵۷:۲۰
کد خبر: ۵۱۵۶۳۸
جوانان شاه کلید تغییر و تحولات جامعه هستند
معاون رییس جمهور در امور بانوان، در مراسم افتتاحیه شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام، اظهار کرد: جوانان شاه کلید تغییر و تحولات جوامع هستند و جمهوری اسلامی ایران امیدوار است کشورهای اسلامی با مشارکت خود، اقدامات موثری در راستای تحقق این اهداف انجام دهند.

به گزارش خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا، شهیندخت ملاوردی، معاون رییس جمهور در امور بانوان ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر، مقدم تمام مهمانان را در مراسم افتتاحیه شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام در شهر ادب، فرهنگ و هنر و شهر حضرت شاه چراغ و لسان الغیب حافظ و سعدی شیرین سخن گرامی داشت و گفت: امروز در هر کشوری برای تحقق توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طراحی و اجرا شود.


وی افزود: تحقق برنامه های اقتصادی برای تأمین این نیازها ضرورت دارد و جمعیت و ساختار و پویایی آنها محور این برنامه ها است.


معاون رییس جمهوری در امور بانوان با اشاره به اینکه در دهه های اخیر عوامل مختلفی سبب تغییرات ساختار جمعیتی کشورهای اسلامی شده است، تصریح کرد: افزایش ساختار سنی، جمعیتی در شرایط کنونی یا در آینده نزدیک در کشورهای اسلامی تغییر ساختارهای سنی و به تبع آن تغییر ظرفیت اجتماعی اقتصادی و فرهنگی را به دنبال دارد و فرصت های زیادی برای سیاست گذاران در پی دارد که باید با سیاست های گذاری های مناسب فعال و هدایت شوند.


ملاوردی با بیان اینکه در دوره ای که پنجره جمعیتی باز است سیاست گذاری باید در سنین فعالیت به ویژه جوانان متمرکز باشد خاطرنشان کرد: توسعه سرمایه انسانی در این راستا بسیار مهم است و بالاترین تاثیر را در توسعه اجتماعی جوامع دارد.


وی با اشاره به اینکه سرمایه انسانی از یک سو واسطه و از سوی دیگر وسیله است و تمامی اهداف و برنامه های مختلف برای او اجرا می شود، عنوان کرد: سازنده ترین گروه اجتماعی، اصلی ترین سرمایه برای تحقق اهداف هر جامعه است و توجه به این سرمایه و توانمندی آن باید حساسیت کشورهای اسلامی را برانگیزد تا با جدیت در این زمینه اهتمام ورزد.


معاون رییس جمهور در امور بانوان با اشاره به برخی عوامل موثر در تغییرات ساختاری جوامع اسلامی از جمله کاهش باروری در دهه های اخیر و حرکت سریع جوامع اسلامی به سوی سالخوردگی اشاره کرد و گفت: در کشورهای مختلف درگیر این مسئله راهکارهای زیادی ارایه و اجرایی شده که بهترین آن توانمندسازی نسلی برای آینده است تا این جوامع در آینده سالمندان توانمند داشته باشد.


ملاوردی با اشاره به  اینکه ظرفیت زیاد سرمایه انسانی جوان را کشورهایی در اختیار دارند که می توانند زمینه را برای مشارکت نیروهای انسانی به منظور توسعه جوامع انسانی فراهم سازند، افزود: رویدادهایی مانند این برنامه باید گامی مثبت و رو به جلو برای توجه به این ظرفیت عظیم باشد.


وی با اشاره به اینکه برای بهره گیری از این ظرفیت باید مدارس، دانشگاه، بازار کار رسمی، ازدواج و غیره انعطاف پذیر باشد و خود را با این تغییرات انطباق دهند خاطرنشان کرد: بررسی های اخیر نشان دهنده بی توجهی به جوانان به ویژه دختران و غفلت از آمال و خواسته های آنان است که مشکلاتی را برای جوامع اسلامی ایجاد کرده و حجم وسیع تغییرات اجتماعی در کنار تغییرات جمعیتی و شرایط متفاوت برای کشورهای اسلامی را به دنبال داشته است.


ملاوردی با اشاره به اینکه افزایش توانمندی های جوانان و تقاضاهای مشارکت زنان و جوانان مسلمان در عرصه های مختلف اهمیت این مطلب را چندین برابر می کند خاطرنشان کرد: مدیریت دختران با توجه به تغییرات جوامع  اسلامی ضرورت دارد و فقدان سیاست گذاری برای این گروه جامعه را با مسایلی مواجه می کند که برطرف شدن آن نیازمند توجه تمامی مسئولان  است.


وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام با بهره مندی از تعالیم نورانی قرآن، جایگاه مهمی برای زنان و دختران در نظر گرفته است تصریح کرد: حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی مانع ازدواج و زندگی آنها نیست اما اشتغال زنان بعد دیگری از زندگی آنهاست به نحوی که زنان از نظر اسلام می توانند در برهه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره فعالیت کنند.


ملاوردی خاطرنشان کرد: اسلام در 14 قرن گذشته فعالیت های زنان را به رسمیت شناخته در حالی که در جوامع غربی این اقدام در آغاز قرن بیست و یک صورت گرفته است.


وی با تشریح اینکه برنامه های جامعه و تغییرات آن نه تنها زنان را متحول کرده بلکه خواسته های آنان را دگرگون و از آنها انسان هایی با دو شخصیت مجزا ساخته است بیان کرد: اگر این وضعیت مدیریت نشود و با سیاست گذاری درست همراه نباشد زنان با مشکلاتی مواجه می شوند که نقش آنها را در جامعه و در زندگی شخصی آنها کم رنگ خواهد ساخت.


معاون رییس جمهوری در امور بانوان با تاکید بر اینکه با ورود زنان به عرصه دانش و سیاست انتظار می رود سهم زنان از مدیریت ها قابل توجه باشد عنوان کرد: براساس آمار زنان در جوامع اسلامی به موقعیت های سیاسی دسترسی کمتری دارند.


ملاوردی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر تلاش کرده زمینه را برای حضور زنان در عرصه های گوناگون فراهم کند، اظهار کرد: افزایش تحصیلات عالی در بین دختران، افزایش سطح تخصص، مهارت و حضور آنها در عرصه های مختلف اجتماعی و ورزشی در ایران اسلامی گویای این ادعاست.


معاون رییس جمهوری در امور بانوان با بیان اینکه در 35 سال پس از انقلاب وضعیت زنان از حد مطلوب فاصله دارد، افزود: تلاش های صورت گرفته در زمینه ارتقای جایگاه بانوان بر اراده مسئولان دلالت دارد.


وی همچنین به 10 هدف در دستور کار تبیین شده در دومین مجمع جوانان کشورهای اسلامی در استانبول اشاره کرد و گفت: این دستور کارها در سال 2013 برای 10 سال آینده به تصویب رسید که افزایش سطح مهارت، امنیت رفاهی، افزایش سطح مشارکت و  ایجاد همبستگی در بین جوانان و توسعه گفتمان صوت جوانان در جوامع اسلامی و تقویت نقش جوانان در توسعه صلح در جهان و کاهش فاصله جنسیتی بین جوانان و طراحی سیاست های هماهنگ در حوزه جوانان از جمله آنها است.


معاون رییس جمهوری در امور بانوان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 300 میلیون جوان در کشورهای عضو کنفرانس اسلامی حضور دارند که ارتقای مشارکت آنها باید در دستور کار دولت ها باشد، عنوان کرد: خلاقیت جوانان در مسیر توسعه در ایجاد تحول از دیگر الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


ملاوردی به افزایش فضای خشونت و افراطی گری در منطقه خاورمیانه و همچنین افزایش موج عظیم اسلام هراسی در سطح دنیا اشاره کرد و افزود: جوانان شاه کلید تغییر و تحولات این جوامع هستند و جمهوری اسلامی ایران امیدوار است کشورهای اسلامی با مشارکت خود، اقدامات موثری در راستای تحقق این اهداف انجام دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز