الهه آذرنوش در گفت و گو با برنا:

«خانه شهر کرمان» متعلق به همه مردم است/ تخریب به خاطر گسترش ورودی استانداری

۱۳۹۵/۱۱/۱۸ - ۱۲:۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۱۶۵۶۴
«خانه شهر کرمان» متعلق به همه مردم است/ تخریب به خاطر گسترش ورودی استانداری

الهه آذرنوش، فعال حوزه میراث فرهنگی و فارغ التحصیل رشته معماری، در رابطه با تخریب بنای «خانه شهر کرمان» توسط دادستان این شهر، به خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، گفت: زمان ساخت این بنا به سال 1349 بازمی گردد، این بنا توسط محمد اصفهانی ساخته شده که جزو معماران پیشرو کرمان بوده و توانسته معماری مدرن را وارد کرمان کند.

وی افزود: باید بگویم هزینه ساخت «خانه شهر» توسط مردم پرداخت شده، یعنی فیش آب و برق و ...، توسط بخش زیادی از مردم پرداخت شده، بنابراین «خانه شهر» متعلق به همه مردم است.
آذرنوش با اشاره به استفاده هایی که تاکنون از این بنا شده است، تصریح کرد: از دهه 50 به بعد، این بنا کاربری زیادی داشته است، به طور مثال، مدتی به عنوان دادگاه از آن استفاده می شد، مدتی محل برگزاری جشنواره های ملی، هنری بود و گروه های بلژیکی در آن نوازندگی می کردند، مدتی نیز، جشنواره های فیلم کودک، رشد و ... در آن برگزار می شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر استانداری کرمان که ساختمان آن، در پشت «خانه شهر» بنا شده است، طرحی برای گسترش ساختمان استانداری ارایه کرده که بر اساس این طرح، بنای خانه شهر، محل ورودی ساختمان استانداری قرار می گیرد و به همین جهت استانداری کرمان، قصد تصرف و تخریب این بنا را داشته و اظهار کرده بنایی بهتر از آن را خواهد ساخت.

وی اشاره کرد: بنای خانه شهر در مرکز یک مکان فرهنگی قرار گرفته، دورتا دور آن را سینما، میدان فرهنگی و یک پارک در بر گرفته است و به همین خاطر ترکیب بافتی بسیار خوبی در این مکان برقرار است و نمی دانم چرا استانداری کرمان برای گسترش ساختمان خود از میان این همه بنا، دست روی چنین جایی گذاشته است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی، ضمن اشاره به اینکه برای ثبت تاریخی این بنا قول هایی از «رسایی» رییس میراث فرهنگی، گرفته ایم، گفت: قرار است برای بررسی وضعیت تخریب این بنا، تیمی متشکل از کارشناسان معماری از تهران فرستاده شود تا پس از بررسی های لازم، تصمیم گرفته شود که آیا این بنا دلایل کافی برای تخریب شدن را دارد یا خیر

وی در پایان با بیان اینکه نمی خواهیم این بنا تخریب شود و در این باره همه تلاش خود را می کنیم، گفت: طی بازدیدهایی که در چند ماه اخیر از بنای خانه شهر داشتم، متوجه شدم مدت هاست در این بنا هیچ اتفاقی رخ نداده است، تنها جلسات شورای شهر در طبقه دوم این بنا برگزار می شده است، اما در حال حاضر 6 ماهی می شود که این ساختمان به حال خود رها شده و در حال تخریب تدریجی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز